چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

گفتگوی سینماپرس با کارگردان «های پاور»؛

محمدپور: پرداختن به شخصیت های بزرگی همانند شهیدان «بابایی» و «ستاری» راه رفتن بر لبه تیغ است

هادی محمدپور کارگردان فیلم سینمایی های پاور

سینماپرس: هادی محمدپور کارگردان سینما که با فیلم سینمایی «های پاور» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: علاقه من به ژانر دفاع مقدس به سال ها قبل باز می گردد؛ همیشه به یاد ۳-۴ دهه قبل هستم که فیلم های بی نظیری در حوزه دفاع مقدس تولید می شد و بر همین اساس برای ساخت اولین اثر سینمایی ام نیز در پی این ژانر رفتم و امیدوارم که این فیلم بتواند باب تازه ای را در سینمای دفاع مقدس بگشاید و با اینکه «های پاور» برای گیشه ساخته نشده اما من همه تلاشم را کردم که با این فیلم دوباره مردم را با سالن های سینما آشتی دهم.

این فیلمساز در ابتدا با تأکید بر اینکه پرداختن به شخصیت های بزرگی همانند شهیدان «بابایی» و «ستاری» راه رفتن بر لبه تیغ است متذکر شد: اولین چالشی که ما داشتیم این بود که قبلاً برای این شهدای بزرگوار فیلم ها و سریال هایی مانند «شوق پرواز» و «منصور» ساخته شده بود و مردم تصویری که از این دو شهید در ذهن داشتند همان بود که در این آثار دیده بودند و حالا ما می خواستیم از جهتی دیگر زندگی پر افتخار این شهدای بزرگوار را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: از همین رو در زمان نگارش فیلمنامه همراه با امیر شایان مهر تمام تلاش مان را به کار بردیم که از فیلم و سریال «منصور» و «شوق پرواز» فاصله بگیریم و خودمان باشیم. در این فیلم تمام تلاش ما بر این امر استوار بود تا جایی که می توانیم سراغ زندگی خصوصی این شهدا نرویم و جنبه های نظامی آن ها را به تصویر بکشیم. البته این بدان معنا نیست که ما به هیچ عنوان وارد زندگی این شهدا نشدیم بلکه به آن معنی است که به صورت گذرا و در راستای روند فیلمنامه سری به زندگی خصوصی آن ها زدیم.

محمدپور تأکید کرد: همه تلاش ما این بود که روی تفکر این شهدا در حیطه نظامی کار کنیم؛ دیسیپلین نظامی آن ها، مشکلات کاری شان و... برای ما اهمیت داشت و از این رو دست به تحقیقات بسیار گسترده ای زدیم تا خدای ناکرده دچار تحریف واقعیت نشویم.

این کارگردان تصریح کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که ما در زمان تحقیق و نگارش فیلمنامه «های پاور» به آن دست پیدا کردیم این بود که شهید ستاری توانستند با ایده ای بکر و خلاقانه برد موشک های مان را به شدت افزایش داده و به نوعی سامانه های موشکی را چابک سازی کنند. ایشان طرح خود را در شورای عالی دفاع مطرح کردند و موافقت شورا را گرفتند و توانستند ایده خود را در عملیات والفجر ۸ پیاده سازی کنند. طرح شهید ستاری باعث شد تا در طول مدت ۲۰ روز بیش از ۷۸ هواپیمای دشمن و حدود ۱۲-۱۳ هلیکوپتر آن ها ساقط شود اما فقدان رسانه موثر در دوران هشت سال دفاع مقدس باعث شد تا کمتر به این عملیات پرداخته شود و کمتر کسی از جزئیات آن آگاه باشد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه ما در «های پاور» به تصویر کشیدیم و نکاتی که بنده به شما عرض می کنم همگی دارای مستندات است! ما بدون سند و مدرک هیچ اقدامی نکردیم و همه اسناد را بررسی کردیم و سپس مبادرت به نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم کردیم و هدف اصلی مان این بود که به مردم کشورمان نشان دهیم که این شهدای والامقام مان با کمترین امکانات چه خدماتی را به این وطن کردند.

محمدپور یادآور شد: ما در حالی در طول ۲۰ روز بیش از ۷۸ هواپیمای دشمن را سرنگون کردیم که امروز با این پدافند پیشرفته آمریکا و آلمان و... نتوانستند این تعداد هواپیمای روسی را بعد از ماه ها سرنگون کنند. این اتفاق نشان از آن دارد که شهید ستاری یک شاهکار خلق کردند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که چرا برای اولین پروژه سینمایی تان این کار سخت و چالش برانگیز را انتخاب کردید و آیا بیم آن را نداشتید که نتوانید آنطور که شایسته است از پس کار برآیید اظهار داشت: باور کنید من از روز اول دلی وارد این پروژه شدم و خوشبختانه همه چیز هم به صورت دلی پیش رفت و کار به ثمر رسید. از همان روز اول گفتم یا رومی روم یا زنگی زنگ! من دنبال این نبودم که فیلم گیشه ای بسازم که اگر می خواستم این کار را بکنم باید بازیگران چهره برای کارم در نظر می گرفتم البته با تعدادی هم صحبت کردم که در نهایت دیدم تمایل ندارند در این ژانر کار کنند و قبول نکردند؛ برای من نشان دادن تفکرم در مورد جنگ مهم بود.

وی یادآور شد: من نمی خواهم جانماز آب بکشم و خودم را موجه جلوه دهم اما دوست دارم خاطره ای را برای شما بازگو کنم! من ۲ سال روی فیلمنامه «های پاور» مشغول به کار بودم و مشاور بنده آقای حمید بهمنی شاهد این اتفاق هستند؛ در این ۲ سال همواره با مشکلات زیادی روبرو می شدیم که باعث می شد سرعت کلید خوردن کار کند و کندتر شود. شب ها تا نیمه شب بیدار می ماندم و خواب درستی نداشتم تا اینکه یک روز همراه با خانواده ام سر مزار شهید ستاری رفتیم و فاتحه ای خواندیم؛ شاید باور نکنید آن شب بعد از مدت ها برای اولین بار من ساعت ۱۱ شب خوابیدم و خوابم برد و صبح در نهایت آرامش از خواب بیدار شدم.

محمدپور ادامه داد: زیارت مقبره شهید ستاری برای من آرامش به ارمغان آورده بود؛ همان روز به فرزند ایشان آقای سورنا ستاری پیام دادم و گفتم فیلمنامه ای دارم که می خواهم آن را کار کنم و به راهنمایی شما نیاز دارم و ایشان به بنده گفتند فیلمنامه را ارسال کنید و مطالعه می کنم؛ بعد از چند روز از ایشان نظرشان را پرسیدم و ایشان در نهایت تعجب به بنده گفتند شما اطلاعات بسیار دقیقی دارید، روی من حساب کنید و ان شاالله که در کارتان موفق باشید.

این کارگردان افزود: از همان موقع بود که پشت سر هم کارها ردیف شد؛ مجوز آمد، پایگاه برای فیلمبرداری هماهنگ شد و همه کارها به صورت روتین پیش رفت و کمترین چالش و مشکلی برای ما در حین ساخت این اثر رخ نداد.

وی در خصوص انتخاب لوکیشن های «های پاور» گفت: در ابتدا من لوکیشن فرودگاه مهرآباد را برای فیلمبرداری در نظر گرفته بودم؛ می خواستم فیلمم مثل بقیه آثار سینمای دفاع مقدس که اغلب در لوکیشن تکراری شهرک سینمایی دفاع مقدس تولید می شوند نباشد تا اینکه به من پیشنهاد شد از پایگاه اصفهان هم بازدید کنم و زمانی که به همراه با طراح صحنه و فیلمبردار فیلم به اصفهان رفتیم و لوکیشن آنجا را دیدیم متوجه شدم هر آنچه در تصورم بود در این لوکیشن وجود دارد و با خوشحالی این لوکیشن بکر و دست نخورده را برای فیلمبرداری انتخاب کردم.

محمدپور در بخش دیگری از این گفتگو از مذاکرات خود با خانواده شهیدان «بابایی» و «ستاری» خبر داد و تأکید کرد: برای اینکه بتوانم جزئیات دقیق تری از خصیصه ها، علایق و رفتارهای این شهدای بزرگوار بدانم با خانواده های شان گفتگو داشتم؛ با همرزمان و دوستان شان گفتگو داشتم و مثلاً به برخی نکات جالب رسیدم که برخی از این نکات را در فیلمنامه پیاده کردم؛ مثلاً به این نکته رسیدم که غذای مورد علاقه شهید ستاری کباب کوبیده بوده و یا همراه با فرزندش سورنا به یک اردوی مدرسه ای رفته و...

این فیلمساز دفاع مقدس با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس نباید مهجور واقع شود تأکید کرد: خواسته بنده از رسانه ها این است که به ژانر دفاع مقدس به صورت ویژه تر توجه کنند. متأسفانه هنوز آنطور که شایسته است به این ژانر مهم پرداخته نشده و ما سوژه های بکر فراوانی داریم که هریک از آن ها می توانند دستمایه تولید فیلم ها و سریال های مختلفی شوند و دفاع مقدس را در دل مردم زنده نگه دارند.

وی در پایان این گفتگو افزود: همچنین از یکایک همکاران سینماگر خودم می خواهم برای تولید فیلم های دفاع مقدسی لزوماً سراغ شهدای معروف و سرشناس نروند و شهدای گمنام را نیز در نظر داشته باشند. برای ما همه شهدای ایران اسلامی مهم هستند و خدای ناکرده ما در سینما نباید بین شهدا تفاوتی قائل شویم. ما نباید کاری کنیم که یک مادر شهید کمتر شناخته شده ناراحت شود از اینکه چرا در مورد فرزندش فیلم ساخته نشده است؛ من این امر مهم را تا حدودی در «های پاور» پیاده کردم و ان شاالله اگر عمری باقی باشد در کار بعدی ام سراغ یکی از ناشناخته ترین شهدای دوران دفاع مقدس خواهم رفت و با جان و دل در مورد او فیلم خواهم ساخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.