چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر:

جشنواره ما ۱۰۰ درصد هنری است/تمام تلاش ما این بوده که فارغ از هرگونه افتراقی به ذات زیبای موسیقی بپردازیم!

بهزاد عبدی در نشست خبری فیلم سینمایی سرهنگ ثریا

سینماپرس: دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در نشست خبری این رویداد موسیقایی، چنین پیشنهاد داد که جایزه باربد می‌تواند به سیمرغ بلورین جشنواره موسیقی بدل شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه ـ ۲۶ بهمن ماه ـ با حضور نمایندگانی از رسانه‌ها در تالار رودکی برگزار شد. محمد اللهیاری (رییس دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی (دبیر جشنواره موسیقی فجر) و امیرعباس ستایشگر (دبیر اجرایی جشنواره) سخنرانان این نشست بودند که ضمن ارائه توضیحاتی درباره جشنواره، به پرسش‌ها پاسخ گفتند.

جایزه باربد می‌تواند سیمرغ جشنواره موسیقی شود

بهزاد عبدی در این نشست درباره همکاری با جشنواره موسیقی فجر در مقام دبیر دوره سی و هشتم، چنین اظهار کرد: من بهزاد عبدی، آهنگساز هستم و همیشه هم بوده‌ام. اولین بار که این مسئولیت خطیر را پذیرفتم، در تیر ماه بود. دکتر الهیاری از من دعوت کردند که با توجه به تجربیاتی که از در خارج از کشور داشتم شاید بتوانم کمکی کنم و من هم پذیرفتم. چون معتقدم موسیقی مهم‌ترین رکن یک جامعه است، می‌تواند به جامعه خط بدهد و هدایت کند. در مسیر دبیری جشنواره پیشنهادهایی را ارائه دادم که پذیرفتند و البته بخشی از آن در ذهن خودشان هم بود.

دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست همچنین پیشنهاد کرد که جایزه باربد می‌تواند به سیمرغ جشنواره موسیقی تبدیل شود. او با تاکید بر برگزاری بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر، خاطرنشان کرد: آقای الهیاری با به‌روزرسانیِ اساسنامه جشنواره، این پیشنهاد را در جشنواره گنجاندند.

اهدای جایزه باربد به موسیقی پاپ

محمد الهیاری هم در جریان این نشست درباره تغییرات حاصل شده در جشنواره گفت: در سال ۱۳۹۹ جایزه باربد را دوباره به جشنواره برگرداندیم. امسال جایزه باربد علاوه بر آلبوم‌ها در شاخه‌های دیگر هم اهدا می‌شود. بر این اساس بخش کتاب‌های موسیقی و بخش اجراهای صحنه‌ای به جایزه باربد اضافه شده است. همچنین تک‌آهنگ‌ها و اجراهای صحنه‌ای در بخش پاپ را هم به بخش جایزه باربد اضافه خواهیم کرد که این اتفاق در دوره‌های دیگر هم پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه در نظر داریم که بخش بین‌الملل را هم به جایزه باربد اضافه کنیم.

تمهیدی برای کمک به هنرمندان موسیقی ایرانی

او درباره از سرگیری اجراهای صحنه‌ای هم بیان کرد: در چند ماه گذشته به طور مفصل جلساتی با هنرمندان داشتیم. مسائل و مشکلات آنها را بررسی کردیم. در حال حاضر خدا را شکر اجراها در حال شکل‌گیری است. در دو سالی که به دلیل کرونا اجرایی نداشتیم، تاب آوری اهالی موسیقی پایین آمد. ما قصد داریم هنرمندان موسیقی ایرانی را تشویق کنیم تا اجراهایشان را به سالن‌هایی بیاورند که متعلق به وزارت ارشاد است و در نتیجه کمترین اجاره را بپردازند.

ستایشگر، دبیر اجرایی هم در این راستا اظهار کرد: وظیفه جشنواره موسیقی فجر شناسایی استعدادهاست ولی چه بهتر که آنها را بعدا هدایت و حمایت هم کند. جایزه باربد باید این کارکرد را داشته باشد و به بِرندی برای حمایت از برگزیدگانش تبدیل شود.  

عبدی هم در راستای این صحبت‌ها و ضرورت حمایت از هنرمندان جوان برگزیده و استعدادها توسط جشنواره موسیقی فجر، یادآور شد: در این راستا ما جشنواره جوان را داریم که البته نمی‌توانیم دخالتی در آن داشته باشیم ولی اینکه می پرسیم باید چه کنیم برای حمایت از استعدادهای جوان، باید یادآور شد که جشنواره جوان را داریم.

بهزاد عبدی در عین حال اظهار کرد: تمام تلاش ما در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر این بود که گروه‌های جوانی بیایند. وقتی این جشنواره از بچه‌های جوان دعوت می‌کند سکویی خواهد بود برای فعالیت موسیقی آنها که بعدها بتوانند بهتر دیده شوند.

چند هنرمند زن در جشنواره موسیقی فجر حضور دارند؟

دبیر جشنواره موسیقی فجر سپس آماری از تعداد شرکت‌کننده های حاضر در این دوره ارائه کرد:

در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در مجموع ۲۱۲۶ هنرمند حضور دارند که در این بین، ۱۸۸ هنرمند از استان‌ها هستند.

همچنین دربخش غیررقابتی تکنوازی، ۲۷ نوازنده زن و ۴۹ نوازنده مرد شرکت دارند. در بخش غیررقابتی گروه‌نوازی نیز ۱۹ گروه مردانه در جشنواره امسال حضور دارند.

در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر هم ۳۴ گروه از آقایان و هفت گروه از خانم‌ها شرکت کرده‌اند.

۱۲ گروه پاپ در جشنواره اجرا دارند

در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  ۱۲ گروه پاپ حضور دارند. بخش ارکسترال ۵
گروه، نواحی ۲۸ گروه و بانوان دو گروه هستند. همچنین چهار گروه از هنرستان‌های موسیقی، ۱۴ گروه سنتی، سه گروه کلاسیک، هشت گروه بین‌الملل و ۱۱ گروه سرود به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

در بخش پاپ سینا شعبانخانی، آرون افشار، مسعود صادقلو، ناصر زینلی، معین زندی، بهنام بانی، مجید رضوی، مصطفی راغب، میثم ابراهیمی، گرشا رضایی، علی یاسینی و رضا بهرام در سالن میلاد نمایشگاه اجرا دارند.  

بهزاد عبدی همچنین خطاب به نمایندگان رسانه‌ها چنین گفت: جشنواره ما ۱۰۰ درصد هنری است. تمام تلاش ما در این رویداد هنری این بوده است که فارغ از هرگونه افتراقی، به ذات زیبای موسیقی بپردازیم.

در ادامه نشست جشنواره موسیقی فجر همچنین امیرعباس ستایشگر، آماری درباره  سالن‌های برگزارکننده اجراهای جشنواره سی و هشتم و گروه‌های شرکت‌کننده به شرح زیر ارائه کرد:

در جریان جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۱، هفت سالن انتخاب شده‌اند که در ۶ شب ۸۷ اجرا
را میزبانی خواهند کرد.

تالار وحدت در بخش ارکسترال (۵ اجرا) و بین‌الملل (۴ اجرا)

تالار رودکی در اجراهای ردیف دستگاهی ‌و مسابقه موسیقی ایران (۲ اجرا)
فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل
ارسباران با بخش سرود و نواحی (۱۹ اجرا)
کوشک هنر در کتابخانه ملی برای اولین برگزاری کنسرت‌های موسیقی را میزبانی می‌کند و اجراهای نواحی (۱۳ برنامه) در این مکان برگزار می‌شود.

سالن میلاد نمایشگاه موسیقی پاپ ( ۱۲ اجرا)
سالن موزه هنرهای دینی امام علی (ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست که شامل پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته است.

موزیسین‌های کدام کشورها به ایران می‌آیند؟

در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بخش بین‌الملل شامل هشت گروه موسیقی است که از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان در این رویداد حاضر می‌شوند.

بخش استان‌ها تا الان ۱۶ استان اعلام آمادگی کرده اند که گلستان با ۳۴ اجرا بیشترین سهم را دارد.

کدام هنرمندان موسیقی تجلیل می‌شوند؟

بخش سرود که از سال گذشته بار دیگر به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، امسال با یاد و گرامیداشت اسفندیار قره‌باغی ـ خواننده و آهنگساز ایرانی ـ در ارسباران برپا خواهد شد.

جشنواره سی و هشتم همچنین از دو هنرمند در حوزه ردیف دستگاهی و نواحی تجلیل می‌کند.

پژوهش جشنواره امسال به مدت پنج شب به صورت مستقیم از رادیو گفت و گو پخش می شود.

در بخش «جایزه موسیقی و رسانه» ۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده است.
همچنین تعداد آثار ارسالی به بخش جایزه ترانه، ۲۵۳۲ تک آهنگ و ۱۳۹ آلبوم بوده است.

آغاز بلیت فروشی ۲ روز مانده به جشنواره

فروش بلیت اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از عصر امروز چهارشنبه، ۲۶ بهمن ماه در سامانه  fajr۳۸.com آغاز می‌شود. دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره درباره نحوه‌ بلیت‌فروشی جشنواره هم توضیحاتی را بیان کرد.

او گفت: سامانه بلیت‌فروشی امسال تغییراتی دارد؛ سال‌های گذشته انجمن موسیقی به سایت‌های موسیقی فراخوان می‌داد و بهترین گزینه را انتخاب می‌کرد و در نتیجه مشکلاتی داشتیم اما امسال سایتی داریم که با انتخاب هر خواننده به سایتی هدایت می‌شود که تهیه‌کننده او قرار دارد. ضمن اینکه بلیت‌فروشی گروه‌های آزاد هم از همان سایت fajr۳۸.com انجام می‌شود.

به گفته وی اجرای اول ارکستر ملی در تالار وحدت برگزار می‌شود و چهارشنبه ـ سوم اسفند ماه ـ هم در تالار وحدت مراسم اختتامیه جشنواره برپا خواهد شد.

جشنواره موسیقی می‌تواند بین‌المللی باشد اگر ...

در این نشست همچنین مطالبی درباره‌ی ضرورت بین‌المللی شدن جشنواره موسیقی فجر از سوی محمد الهیاری ـ رییس جشنواره موسیقی ـ مطرح شد؛ «از آنجا که در آیین‌نامه جشنواره عنوان بین‌المللی به چشم نمی‌خورد، ما هم با توجه به آن عمل می‌کنیم؛ ولی در هر دوره هنرمندان بین‌المللی حضور دارند. ضمن اینکه جشنواره باید بتواند بین‌المللی باشد و صرفا شرایطش این است که با جشنواره‌های مختلف موسیقی در حوزه بین‌الملل همکاری داشته باشد.»

چرا دبیر جشنواره در آستانه برگزاری استعفا کرد؟

در بخشی از این نشست همچنین دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، توضیحاتی را درباره‌ی ماجرای استعفایش در آستانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری مطرح کرد.

عبدی چنین گفت: من به خاطر صیانت از موسیقی و موسیقیدان‌ها این کار را کردم و به هیچ وجه واکنشی احساسی نبود. در حقیقت خودم را به گوشه رینگ انداختم. مهم نیست تاریخ این ویدیو برای کی بود ولی مهم بود که ایشان عذرخواهی کند. گذشت زمان چیزی را عوض نمی‌کند. من اگر دبیر شدم و البته هیچگاه مدیر نبودم، ولی در عرصه جهانی هم کار کرده‌ام حالا که آمدم چرا نماینده موسیقی نباشم؟ قوانینی داریم که بعد از ۲۰۰ سال به جامعه آسیب می‌زند.

این موسیقیدان تصریح کرد: من اپرای عاشورا را نوشته‌ام اما هیأت سینه‌زنی می‌آید مقابل تالار وحدت تا اپرای من را تعطیل کند. این در حالی است که هیچکس حق توهین به موسیقی را ندارد. اتفاقا در جایگاهی بودم (دبیری جشنواره موسیقی فجر) که باید این کار را می‌کردم و خیلی هم مهم و درست بود. خوشبختانه آقای وزیر در این زمینه نامه داد و آقای الهیاری هم حمایت کرد و من از آنها ممنون هستم.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامل بخش استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین‌الملل است.

این جشنواره ۲۸ بهمن ماه تا سوم اسفند به مدت ۶ روز برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.