شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم صد عنوان شد؛

جعفریان: استقبال از جشنواره امسال دو برابر بود/ طاهایی: از کشورهایی ثبت نام داشتیم که شاید حتی اسم آن ها را هم نشنیده باشید!

حمیدرضا جعفریان

سینماپرس: طاهایی مدیر بخش بین الملل سیزدهمین جشنواره فیلم صد در نشست خبری این رویداد اظهار داشت: ما آبان ماه فراخوان جشنواره را روی پلتفرم های خارجی گذاشتیم و ۲۴۲۷ اثر ثبت نام کردند؛ ما حتی از کشورهایی ثبت نام داشتیم که شاید شما نام آن را نشنیده باشید که یکی از آن ها کشور گویان بود!

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم صد صبح امروز در سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد. حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاست گذاری، یوسف منصوری دبیر، الهه طاهایی مدیر بخش بین الملل و هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی این رویداد در این نشست ضمن ارائه توضیحات به پرسش های اهالی رسانه پاسخ دادند.

در ابتدای این مراسم جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار داشت: همانطور که مطلع هستید در دوره سیزدهم‌ اتفاقات مهمی برای جشنواره صد رخ داده و این اتفاقات خوب برای ما هم فراتر از تصور بود. من اول از آقای منصور و دیگر همکاران شان و هنرمندان و مدیرانی که با ما همکاری داشتند تشکر می کنم. نهادهای مختلفی با ما همکاری داشتند که از آن ها هم تشکر میکنم. استقبال امسال خیلی گسترده بود، بیش از دو برابر دوره گذشته از این رویداد استقبال شده است و این نشان می‌دهد جوانان و نوجوانان علاقه‌مند علی‌رغم جریان‌های مختلفی که اتفاقاتی برای جشنواره‌های مختلف بود شاید بودیم که توجهی به آنها نکردند و این ارسال اثر نویدبخش ظهور نسل‌های بعدی پرانگیزه‌تر است.

وی با بیان اینکه از شهرستان‌های بسیاری در سراسر کشور فیلمشان را به این رویداد ارسال کرده‌اند اظهار داشت: ما خیلی تلاش کردیم که همراهی و کمک فیلمسازان و هنرمندان معتبر را در کنار فیلمسازان جوان داشته باشیم.

در ادامه این نشست خبری منصوری اظهار داشت: ما سه بخش ملی، بین‌المللی و کودک و نوجوان در این رویداد داریم، در زمان ارسال آثار استقبال خوبی بود، اثر به این جشنواره ارسال شد که نشان می‌دهد انگیزه و شور زیادی در بین جوانان وجود دارد. بیش از بیست کشور دنیا برای این جشنواره اثر ارسال شده است. ما در بخش ملی از شهرهای غیر از تهران آثار بسیار متنوع و باکیفیتی ارسال شد. ما سعی داشتیم که در مسیر پیشرفت فیلمسازان فیلم کوتاه به سمت سینمای حرفه‌ای را تسهیل کنیم. ما رویداد پرتاب را داریم که خیلی استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

وی متذکر شد: سه اثر برتر جشنواره صد بدون حضور در بخش انتخاب جشنواره به بخش رقابتی جشنواره اسلواکی راه پیدا می‌کند. اتفاق خیلی خوب دیگر این است که در ایام اکران جشنواره صد فیلم‌ها از بعد توانایی پخش بین‌الملل آنالیز خواهند شد و طی تفاهمی که با صاحبان اثر خواهیم داشت این آثار را معرفی خواهیم کرد. ما یک تفاهمنامه‌ هایی با انجمن سینمای جوان، شبکه مستند و... داشتیم که علاوه بر این رویدادها از میان آثاری که به جشنواره صد ارسال شدند انجمن سینمای جوان و شبکه نسیم آثار مورد پسند و منتخب خود را انتخاب کرده و در بحث سرمایه برای ساخت اثر بعدی کمک می‌کنند.

سپس طاهایی مسئول بخش بین الملل جشنواره گفت: ما آبان ماه فراخوان جشنواره را روی پلتفرم های خارجی گذاشتیم و ۲۴۲۷ اثر ثبت نام کردند؛ ما حتی از کشورهایی ثبت نام داشتیم که شاید شما نام آن را نشنیده باشید که یکی از آن ها کشور گویان بود!

وی افزود: ۲۴۲۷ اثر در بخش بین‌الملل از ۱۲۷ کشور دنیا برای حضور در این رویداد درخواست داشتند. همه آثار با دقت دیده شد و انتخاب‌ها با سخت گیری صورت گرفت و به ۸۸ عنوان فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر هم فقط نمایش دارند. فیلم‌ها با دو زیرنویس فارسی و انگلیسی پخش می‌شوند.

محمد روح‌الامین مدیر هنری این جشنواره نیز در اظهاراتی ابراز داشت: ما سعی کردیم یک شکل و بیان مینی‌ مال در پوستر جشنواره امسال داشته باشیم. در طول این ماه‌ها درگیر گرافیک محیطی و محصولات تبلیغی بودیم یک جاه‌ طلبی‌هایی هم داشتیم و می‌خواستیم کارهایی انجام بدهیم اما شرایط زمانی و تکنیکال این اجازه را به ما نداد ولی سعی کردیم این حال جوانانه و شیرین جشنواره فیلم کوتاه را داشته باشیم. دغدغه ما این بود که در فضای بین‌الملل چه قضاوتی از آن خواهد شد.

در ادامه نشست منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا در این رویداد توجهی به فیلم های اقتباسی صورت می گیرد یا خیر اظهار داشت: ما در جشنواره صد، بنای تولید اثر نداریم. ما محفلی را فراهم می‌کنیم تا علاقه‌مندان به فیلمسازی امکان طی مسیر را داشته باشند ما متولی تولید اثر نیستیم ولی این دغدغه که باید ارتباطی بین سینما و کتاب برقرار شود را قبول دارم. از این ایده استقبال می‌کنیم که طی سالیان آینده با متولیان کتاب در سینما ارتباط برقرار کنیم اما ما در جشنواره «۱۰۰» می‌توانیم در آینده درباره آن کارگاه برگزار کنیم آن هم اگر راه‌حل آن مشخص باشد. ما جایزه‌ای به نام بخش اقتباس نداریم و طبق آنچه در فراخوان اعلام کردیم عمل می‌کنیم.

وی درباره انتخاب سینما ملت به‌عنوان محل برگزاری جشنواره بیان کرد: هر کدام از پردیس‌ها شرایط خود را دارند. بنا به مجموعه شرایط پردیس ملت، این سینما را انتخاب کردیم تا جشنواره محترمانه برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.