دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید/۱

فلاح پور: مسئولان سینمایی فرصت ها را سوزاندند/ کسانی که باعث شدند سینما نتواند نیازهای جامعه را مرتفع کند باید پاسخگو باشند

انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید-اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید گفت: مسئولان سینمایی فرصت ها را سوزاندند چرا که زمان از دست رفته و هیچ امیدی برای بهبود شرایط سینما باقی نمانده است. امروز دیگر نشانی از سینمای بدنه در کشور ما نیست و بعید است تهیه کننده ای با این رقم های بسیار نامتعادل هزینه تولید دست به تولید بزند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تیک» و «حرفه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تلخ است اما باید باور کنیم سینمای ملی ایران تمام شده است. سینمای ملی سینمایی است که از دل جامعه و بدنه سینما بیرون می آید نه سینمایی که با حمایت برخی نهادهای خاص تولید می شود. سینمای ملی سینمایی است که به دور از سیاست و جنبه های قدرت است. سینمای ملی سینمایی است که به نیازهای اجتماعی و روحی و تفریحی مردم فکر می کند.

وی ادامه داد: امروز دیگر نشانی از سینمای بدنه در کشور ما نیست و بعید است تهیه کننده ای با این رقم های بسیار نامتعادل هزینه تولید و سقوط شگفت آور ریال دست به تولید بزند و با این وضعیت اسفبار فیلم ها انتظار داشته باشد سرمایه اش توسط گیشه به وی بازگردد.

فلاح پور با بیان اینکه ما باید این واقعیت را بپذیریم و فکر چاره باشیم متذکر شد: ما نباید بر این تصور باشیم که با شعارهای دروغین می توانیم اوضاع سینما را مناسب نشان دهیم! اینکه ما بیاییم و عنوان کنیم که مثلاً جشنواره چهل و یکم پر فروغ ترین جشنواره سینای کشور بود نشان می دهد که ما هیچ ارتباطی با دنیای بیرون نداریم و اصلاً سینما را نمی شناسیم!

این سینماگر تأکید کرد: بنده آینده روشنی برای سینمای کشور متصور نیستم! در این شرایط اقتصادی دیگر سینما اولویت کسی نیست. سرمایه گذار ترجیح می دهد سرمایه اش را در حوزه ای صرف کند که برایش بازده داشته باشد مثلاً به جای اینکه بیاید و روی فیلم و سینما سرمایه گذاری کند ترجیح می دهد سرمایه اش را به سمت بازار دلار یا مسکن ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سینمای ایران نیازمند چاره های اساسی است. فکر می کنم اهالی سینما در سال جدید باید فکر کسب و کار دیگری باشند مگر عده اندکی که به جریانات اصلی وصل هستند و می توانند همچنان از قبل سینما کسب درآمد کنند.

فلاح پور با تأکید بر اینکه در حال حاضر مسأله اصلی کشور سینما نیست تصریح کرد: الآن معضل اصلی کشور مسأله اقتصادی است. کسانی که باعث شدند سینما نتواند نیازهای جامعه را مرتفع کند باید پاسخگو باشند. اولویت جامعه در حال حاضر اقتصاد است و هنر در مراتب بعدی قرار دارد. ما باید در جامعه تعادل اقتصادی داشته باشیم و اینکه بخواهیم تنها به فرهنگ و هنر بیندیشیم و فکر کنیم بدون توجه به اقتصاد این مسأله درست می شود اندیشه ای غلط است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.