چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴

مراسم اختتامیه «هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت» برگزار شد؛

«غریب» عنوان‌دار بهترین فیلم شد/جایزه ویژه هیات داوران به «سرهنگ ثریا» رسید

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت روی ناو شهید رودکی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت بر روی ناو شهید رودکی برگزار شد.

در این مراسم فرماندهان نظامی از جمله فرمانده کل سپاه سردار سلامی حضور داشتند.

این جشنواره به دبیری جلال غفاری از ۱۲ اسفند آغاز شد و در بخش‌های سینمایی مانند داستانی، مستند و پویانمایی و همچنین بخش‌های جنبی مانند پژوهش برگزار شد.

این اولین بار است که مراسم اختتامیه یک جشنواره سینمایی روی یک ناو جنگی برگزار می‌شود.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

بعد از این گروه سرودی با لباس‌های محلی سرودی با مضمون مقاومت و دفاع از میهن را خواندند.

بعد از این سلامی به همراه غفاری دبیر جشنواره و حبیب والی نژاد تهیه کننده سینما، از خانواده شهید رئیس علی دلواری تقدیر به عمل آوردند.

در وصیت نامه ای که از شهید رئیس علی دلواری یادگار این شهید خواند گفته شد که خدایا تو شاهد باش که در مقابل انگلیسی ها از خاک وطنم دفاع می کنم و اگر غیر از این باشد شرم بر من باد.

همچنین در ادامه این مراسم از حبیب والی نژاد تهیه کننده سینمای دفاع مقدس که از خانواده شهید هم است، تجلیل شد.

غفاری نیز در سخنرانی خود گفت تشکر می‌کنم از همه حضار به خاطر سختی‌ها. این جشنواره فیلم مقاومت است و سختی‌های خود را برای برگزاری دارد. امیدوارم که کوتاهی اگر بوده من را ببخشید.

او در گزارش خود از برگزاری جشنواره گفت که این یک اختتامیه نیست، بلکه ایده‌ای است برای یک افتتاحیه. ما در این سبک و بر محور سینما و فیلم تازه همیدگر را پیدا کرده‌ایم. رویکردی که در این جشنواره داشتیم، قائم به درکی بود که به مقاومت به مثابه یک گفتمان داشتیم.

او بیان کرد که ۶ دستاورد در این جشنواره مد نظر داشتیم که اولین آن تحول در رویکرد برگزاری جشنواره های فیلم به تناسب موضوع و گفتمان مقاومت است. دستاورد دوم ما کشف و استعدادیابی و حمایت و شکل دهی به نسلی از فیلمسازان در طراز گفتمان گام دوم انقلاب است. هدف سوم ما اکران‌های سراسری فیلم مقاومت در ایران و جهان است. یعنی ایجاد امکانی برای اینکه فیلم های خوب ما به سمع و نظر مخاطبین مردم ایران و جهان برسد.

او گفت: هدف بعدی ما کمک به شکل گیری کنسرسیوم های تولید فیلم با نهادهای انقلاب و متولی سینما و با حضور فیلمسازان است. دستاورد بعدی ما طرح موضوع مقاومت و دستور کار قرار دادن مقاومت در طراز جهانی است. ایده مقاومت ایده جهان شمولی و جذاب است که ریشه در اسلام و قرآن و سیره رسول خدا دارد و انقلاب هم محصول آن است. ششمین آن طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در مقابل سینمای غرب زده و شرق زده است تا طرحی از سینمای مستقل در مقابل هالیوود باشد. برخی از این اهدال دنبال شده است اما منصفانه این است که برای تحقق آن به برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله‌ها نیازمندیم. قطعا می توان این اختتامیه را آغازی برای آن دانست.

او بیان کرد که این برنامه ریشه در دغدغه متن و فیلمنامه سینمای ایران و مقاومت دارد. متن، ریشه در قصه و درام دارد و این ها وابسته به شناخت و معرفت است. سینما باید موقیعت مند شود اگر امروز در ناو رودکی هستیم برای این است که اقتدار داریم. اگر امروز در فراخوان جشنواره و در الگوی ارایه شده صحبت از سینمای شهید و شهادت، خلیج فارس، امید، افول امریکا و آزادی قدس، نابودی اسرائیل، زنان و جوانان و کودکان مقاومت و سینمای مستقل مقابله با امرپرالیسم داریم، اینها شعار تو خالی نیست بلکه امکان است. گونه سینمای دفاع مقدس امروز بخش هویتی سینمای ما است.

او در پایان از دلاورمردانی که برای ایجاد امنیت این مراسم کوشیدند تشکر کرد و گفت که امروز در نقطه‌ای قرار داریم که اگر کشوری از آب‌های خلیج فارس بخواهد عبور کند باید به زبان فارسی اجازه عبور بگیرد.

ناصر ابوشریف نماینده جنبش حماس نیز در آیین اختامیه جشنواره فیلم مقاومت حضور داشت. وی در این بخش با حضور در جایگاه به تشریح اهمیت عکس و تصویر در مبارزه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونسیتی پرداخت و گفت: فیلم و تصویر سلاح‌های کارآمد امروز است؛ تصویر و فیلم در مبارزات علیه صهیونسیت‌ها موجب می‌شد ما در فلسطین زمان جنگ را کاهش دهیم لذا رژیم صهیونسیتی از افراد فعال این حوزه می‌ترسد و فعالان رسانه را ترور می‌کند.

وی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی قاتل عکس و تصویر است، عنوان کرد: از نظرمن عکس و تصویر مهم‌ترین سلاح‌ها در برابر جنگ امروزی است. جنبش صهیونیست با هزینه‌های سنگین واقعیت‌ها را دگرگون می‌کند درحالی که ما امکانات صهیونیست‌ها را نداریم و با تصویرهای صادقانه و بدون مونتاژ و روتوش روایت درست را منعکس می‌کنیم.

افخمی: جشنواره‌های روشنفکری اروپایی نفس‌های آخر خود را می‌کشند

بعد از این نیز بهروز افخمی رئیس هیأت داوران در بیانیه خود خواند که سینمای مهندسی غرب نفس‌های آخر را می کشد اما غرب زدگان خود را با فرهنگ ترین مردم دنیا می دانند. جشنواره های اروپایی از نفس افتاده اند اما هنوز بر تفکرات و ایدئولوژی زوار در رفته روشنفکری خود کار می‌کنند و فیلمسازان را با آرزوهای دراز روی تخت ایدئولوژی خود یا می‌کشند یا قطعشان می‌کنند؛ آنان شمشیر را از رو بسته‌اند. اما جشنواره فیلم مقاومت بر خلاف جشنواره‌های دیگر کشور تلاش داشته تا الگوهای تولید در پایتخت را با هزینه های بالا کنار گذاشته و رو به تولید با هزینه های پایین بیاورد.

بعد از این جوایز بخش پژوهش اهدا شد.

سید محمد سلیمانی برای "مرور چهار دهه سینمای دفاع مقدس"، شیرین زارع پور برای "اینجا بالای تل تکفیری‌ها می‌رقصند" مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش بهترین پایان نامه نیز افروز باوفا برای "تصویر انسان الهی در تلویزیون" و امیر عباس محمدی برای "طراحی و تدوین راهبرد حضور جشنواره فیلم مقاومت در عرصه بین الملل" مورد تجلیل قرار گرفتند.

جایزه بهترین فیلم هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به فیلم سینمایی «غریب» به تهیه کنندگی حامد عنقا رسید.

این بخش با داوری شارن کریستوفر استون، آرت الیویر، مرلین میلر، فوراس موسی، بهروز افخمی (رئیس هیات داوران)، مهدی فرجی و روح اله سهرابی انجام شد.

هادی محمدپور هم برای کارگردانی «های پاور» از سوی هیات داوران مورد قدردانی قرار گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز به لیلی عاج برای کارگردانی سرهنگ ثریا رسید.

همچنین در این بخش جایزه بهترین بازیگر مرد را مهدی نصرتی برای فیلم ضد از آن خود کرد و تورج الوند برای بازی در اتاقک گلی تقدیر شد.

جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ژاله صامتی برای سرهنگ ثریا رسید.

در این بخش از ژیلا شاهی برای بازی در موقعیت مهدی تقدیر شد و جایزه بهترین کارگردانی هم به هادی حجازی فر برای موقعیت مهدی رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.