پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

فرمانده کل سپاه پاسداران:

«هنر غرب» در مسیر غروب است/ «سینمای مقاومت» باید منطق مقاومت را به‌زیبایی ارائه دهد

سخنرانی سردار حسین سلامی در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه مقاومت برای آن است که برای همیشه تفکر امکان استیلا بر ملت‌ها را از متجاوزان بگیریم، گفت: بدون مقاومت نمی‌توان "عزیز، آزاد، امن و آرام" زندگی کرد.

به گزارش سینماپرس، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی چهارشنبه شب در آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در عرشه ناو شهید رودکی در عسلویه اظهار داشت: نقش تاریخی مردمان بوشهر در مقاومت و ایستادگی و در هم شکستن رویاها و آرزوهای متجاوزان و استعمارگران در تهاجم پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها منحصر به فرد است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: گورستان متجاوزان انگلیسی در شهر بوشهر نماد واضح و روشنی از ثبات قدم، استواری، استحکام قلب و روح بلند مردانی است که هرگز اجازه ندادند گام‌های متجاوزان بر این سرزمین مقدس نهاده شود.

وی ادامه داد: در همین سال‌های اخیر باز مردان این دیار بودند که متجاوزان آمریکایی را به اسارت گرفتند و جلوه ممتاز و درخشانی از غلبه روح ایمان را بر آن‌ها که قدرت را از منظر سخت‌افزاری می‌بینند به نمایش گذاشتند.

وی هنر را تفویض الهی عنوان کرد و افزود: خداوند برای هنرمندان ارزش ممتازی قائل شده است، هنر سرچشمه‌ای الهی است که از روح معنا بخش هنرمند سرچشمه می‌گیرد و بر صفحه قلب‌ها و دل‌ها می‌نشیند و تحول در افکار و قلوب را به همراه دارد.

فلسفه اصلی هنر رفعت روح است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استناد به آیات قرآن کریم بیان کرد: خداوند متعال آسمان را به روشنایی ستارگان زینت بخشیده است، درست است هنرمند فقط نقاش زیبایی‌ها نیست بلکه آفرینش گر آن‌ها است، در حقیقت هنرمند رویاهای درونی خود را به واقعیت‌ها پیوند می‌زند تا جلوه‌ها و جاذبه‌های خلقت را با نگاه زیبایی شناسانه انسان‌ها ترکیب کند و احساسات و عواطف و روح‌های بلند را رفعت ببخشد.

سردار سلامی با بیان اینکه فلسفه اصلی هنر رفعت روح است، ارتفاع بخشیدن، قلمرو اندیشه و نگرش است گفت: این کار عظیم و بزرگی فراتر از علم و دانش است، چون هنر با روح و قلب سر و کار دارد.

وی با بیان اینکه دنیای امروز هم دنیای نبرد قلب‌ها، اراده‌ها، اندیشه‌ها و ادراک‌ها و روایت‌هاست و قرآن کریم قبلاً این خبر را به انسان‌ها داده است گفت: هنر نه فقط افکار و اندیشه‌ها و قلب‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد بلکه هنر قلب حرکت است.

وی با بیان اینکه هنرمندان در عرصه مقاومت با نگاشت بلند در روح عرصه مقاومت جایگاه مهم و ممتازی دارند، اظهار داشت: کسانی که با نگاشت بلند در عرصه مقاومت و به تصویر کشیدن جاذبه‌ها و جلوه‌های زیبا هنر مقاومت در عرصه فیلم و سینما مجاهدت می‌کنند به این دلیل است که هر چند دستاوردهای مقاومت در میدان عظیم است، ولی اگر به مساحت هنر متصل نشود نمی‌تواند همه ارزش‌های آفریده شده توسط مردان عرصه میدان را به اندیشه و احساسات و باورهای مردم منتقل کند.

وی شرکت‌کنندگان در جشنواره فیلم مقاومت را جمع شریف از هنرآفرینان دانست و بیان کرد: این جمع به عنوان نقاش ظرافت و زیبایی‌ها هستند و کسانی که هنرمندانه شامل کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان، هنرمندان، فیلمنامه‌نویسان و فرماندهان در میدان حضور دارند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ترکیب دو شخصیت کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان، هنرمندان، فیلمنامه‌نویسان و فرماندهان یک عرصه کاملی را از هنر مقاومت در مقابل چشمان ما به نمایش گذاشته است

وی گفت: خوشحالم که این جشنواره و گردهمایی در سرزمین اسطوره‌ها و در یکی از قطعات تاریخ درخشان مقاومت ملت بزرگ ایران در حال انجام است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سپاسگزاری از همه انسان‌هایی که در ترویج فرهنگ و معارف مقاومت به‌خصوص در ساحت هنر نقش آفرینی می‌کنند تصریح کرد: هنر به تصویر کشیدن عظمت‌ها و شکوه‌ها است و از قلب سرچشمه می‌گیرد، الهام‌بخش و حرکت آفرین است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه هنر غرب زینت‌بخشی در راستای حب شهوات برای مردم است گفت: این هنر نیست، هنر آن است که عقل‌و قلوب را به اندیشه عالمانه وادار کند، به چشم‌ها قدرت بینایی و به گوش‌ها قدرت شنیدن حقایق ببخشد.

سردار سلامی افزود: هنر یعنی بیان حقایق با زبان احساس، و جهان امروز به دلیل غلبه نگرش‌های شیطانی در عرصه هنر برای واژگون کردن حقیقت، وارانه نشان دادن واقعیت‌ها از آن کم بهره است.

وی با بیان اینکه هنر غرب در مسیر غروب است گفت: این هنر تحت تأثیر جاذبه‌های شیطانی و یا هنر نرم‌افزارها و سخت‌افزارها همچنان خود را پر فروغ نشان می‌دهد، تمام هدف و فلسفه آن انحراف انسان از مسیر حقیقت است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دنیای فیلم در غرب تماماً برای ویران کردن فضای ذهن و تعادل ذهنی انسان‌هاست گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند ذهنیت‌ها را آنگونه که می‌خواهند بسازند.

سینمای مقاومت باید منطق مقاومت را به زیبایی ارائه دهد

سردار سلامی ادامه داد: مقاومت برای آن است که برای همیشه تفکر امکان استیلا بر ملت‌ها را از متجاوزان بگیریم، تا وقتی رؤیای سیطره و امید به نرمش و کرنش ملت‌ها وجود دارد و تا وقتی احساس می‌کنند می‌توانند آرام و امن در سرزمین دیگران حاضر شوند و هویت آنان را غارت و زنان و کودکان را آواره کنند و از منابع مادی و هویتی جوامع بهره ببرند و تا وقتی در ستمکاران این رویاها وجود دارد، به کار خود ادامه می‌دهند و از پا نمی‌نشینند.

وی با بیان اینکه سینمای مقاومت باید منطق مقاومت را به زیبایی ارائه دهد گفت: سینمای مقاومت باید در اعماق اندیشه و باور ستارگانی که فروغ این منطق را برافروخته‌اند معرفی کند و جذابیت‌های شخصیت این‌ها را درست بنگارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه فلسفه هنر ترویج حقیقت است گفت: سینمای مقاومت بهترین ابزار برای معرفی منطق مقاومت است، بدون مقاومت نمی‌توان عزیز، آزاد، امن و آرام زندگی کرد.

وی با بیان اینکه مقاومت یکی از زیباترین حوزه‌های هنر سینماست خاطرنشان کرد: هیچ فضیلتی بالاتر از این نیست که انسانی جان خود را برای نجات جان انسان‌های دیگر تقدیم و فدا می‌کند، این البته در منطق ما که به جهان پس از مرگ و حیات جاوید اعتقاد داریم زیباترین ایده‌آل مردانه است.

سردار سلامی گفت: اگر مقاومت می‌کنیم صرفاً برای مقاومت نیست، ما برای رسیدن به آرامش مقاومت می‌کنیم.

آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در عرشه ناو شهید رودکی با حضور فرمانده کل سپاه و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.