سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۶

کریمی: ما از ابتدای ورود سینما به کشورمان با مسأله فقدان محتوای سالم روبرو بوده ایم!

پژمان کریمی

سینماپرس: پژمان کریمی گفت: ما از ابتدای ورود سینما به کشورمان با مسأله فقدان محتوای سالم روبرو بوده و همچنان با این معضل در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرغم دگرگونی هایی که در سینما به وجود آمده و آمدن استعدادهای جدید باز در حوزه اندیشه سازی و اندیشه ورزی دستمان پر نیست! این اتفاق شاید به آن علت است که افرادی پا به ساحت هنر می گذارند که دارای بن مایه های اعتقادی نیستند و می خواهند اندیشه خودشان را در سینما منعکس کنند. این اصل اساسی درک نشده که رسالت هنر اندیشه سازی و اندیشه ورزی است و فیلم ها نباید صرفاً جنبه سرگرم سازی مخاطب و درآمدزایی داشته باشند.

کریمی با بیان اینکه دین خرد ساز است و یکی از وجوه تفاوت ما در عالم اندیشه این است که دین را به عنوان منبع اندیشه ساز و خرد ورزی می شناسیم اظهار داشت: عکس این قضیه در جوامع غربی و غیر دینی وجود دارد؛ به دلیل اتصال به منبع دین است که حکمایی مثل جناب حافظ و مولانا و سعدی به وجود می آیند و در دوران معاصر بهترین ها کسانی هستند که متصل به دین هستند. بنده می توانم فهرست بلندبالایی را عرض کنم که در حیطه ادبیات و خوش نویسی و... چیره دست بودند و به دلیل این است که این افراد به دین متصل بودند توانستند اندیشه ساز شوند.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا تصریح کرد: ذهن هایی که نسبتی با خرد و دین ندارند سترون هستند و از این رو باید سینما را در اختیار هنرمندانی گذاشت که پایبند به دین هستند. سینماگری که ما به عنوان سینماگر متعهد می شناسیم کسی نیست که به نقصان ها اشاره کند و بالعکس سینماگری است که از ساحت دین برخواسته و تکاپوی هنری خود را از خرد دینی اخذ کرده و می کوشد جامعه اش را ارتقا و اعتلا بخشد.

دبیر ادب و هنر سابق روزنامه کیهان با تأکید بر اینکه سینما نیاز به پرورش نیروهای متعهد دارد متذکر شد: ما باید نیروهای جوان و متعهد را شناسایی کرده و آن ها را به کلاس ها و آموزشگاه های متعهد سینمایی بفرستیم و تنها در آن صورت است که می توانیم اندکی به آینده سینما در کشورمان امیدوار باشیم و انتظار این را داشته باشیم که در کشورمان سینمایی محتواگرا و اندیشه ورز پا بگیرد.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: تفکر غربی فرمالیست بودن را مدام ذهن سینماگر ما تحمیل کرده و به او گفته مهم فرم است! در صورتی که فرم برخواسته از محتوا است و هنر دینی می گوید محتوا فرم را می سازد. ما باید در زمینه تبیین این مباحث ورود کنیم. ما باید در کنار یادگیری تکنیک به سینماگران جوان و متعهدمان مقوله مهم محتوا و محتوای با ارزش را آموزش دهیم اما اسفا که در این زمینه هیچ گاه گام اساسی برنداشته ایم و مدام پسرفت داشتیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.