یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

رهبر ارکستر موسیقی اقوام ایران:

موسیقی نواحی بخشی از میراث ناملموس کشورمان است و باید از این ظرفیت در زمینه جذب توریسم استفاده شود/مدیران صرفا در این زمینه شعار می‌دهند

جشنواره موسیقی نواحی ایران

سینماپرس: رهبر ارکستر موسیقی اقوام ایران با اشاره به انزوای استادان موسیقی نواحی، معتقد است که مسئولان فرهنگی کشور درباره موسیقی نواحی بیشتر شعار می‌دهند.

به گزارش سینماپرس، پیمان بزرگ‌نیا پژوهشگر موسیقی نواحی و سرپرست گروه «سازینه» ‌ است. گروه «سازینه» با حضور تعدادی از چهره‌های شناخته شده موسیقی نواحی مختلف ایران تشکیل شده و در سال‌های گذشته اجراهای بسیاری را به صحنه برده است.

در این روزها که موسیقی نواحی به شدت مهجور شده و اوضاع خوبی ندارد، پیمان بزرگ‌نیا به بیان دیدگاه‌های خود درباره اوضاع موسیقی نواحی در برنامه رادیویی «صبح و گفت‌وگو» پرداخته است.

در ادامه متن صحبت‌های بزرگ‌نیا را می‌خوانید:

پیمان بزرگ‌نیا: موسیقی نواحی را جزئی جدا نشدنی از فرهنگ کشور می‌دانیم که همواره از کم توجهی به آن گلایه داشته‌ایم. از این موسیقی باید به شکل چشمگیر حمایت شود ولی در عمل نگاهی سطحی در قالب چند جشنواره وجود دارد.
بسیاری از راویان این بخش و اساتید موسیقی نواحی در انزوا به سر می‌برند؛ خاصه از منظر معیشت که شرایطی دشوار دارند. در برخی کشورها به عنوان هنرمند موسیقی نواحی ایران دعوت می‌شویم؛ زندگی در این موسیقی جریان دارد و ما شاهد استقبال خارجی‌ها از این بخش هستیم.

موسیقی نواحی بخشی از میراث ناملموس کشورمان است و باید از این ظرفیت در زمینه جذب توریسم استفاده شود؛ اما مدیران صرفا در این زمینه شعار می‌دهند و اقدامات صورت گرفته در خور موسیقی نواحی و شایسته آن نیست. موسیقی نواحی ایران باید حمایت ویژه شود تا روی پای خود بایستد و بارها شاهد بودم که وقتی یک کنسرت توسط استادی بزرگ برپا می‌شود، می‌بینیم که مردم این موسیقی را دوست ‌دارند.

نحوه آموزش موسیقی نواحی به شکل دیگر موسیقی‌ها نیست و اندک اساتید باقی مانده نیز باید به شکلی ویژه حمایت شوند تا این فرهنگ شفاهی را به روایت کنندگان دیگر انتقال دهند. موسیقی نواحی همواره از پدران به پسران انتقال داده می‌شد و امروز شاهدیم که بسیاری از جوانان علاقه‌مند برای یادگیری این موسیقی هستند. در این میان نباید فراموش کنیم که وقتی کسی به شکلی حرفه‌ای موسیقی را ادامه می‌دهد، حتما باید انگیزه لازم در او ایجاد شود و این در حالی است که راویان اصلی موسیقی نواحی از وضعیت معیشتی خود گلایه مند هستند و بخش دولتی موظف است به این مهم بپردازد تا رغبتی پدید آید تا این نوع موسیقی حفظ شود.

دانشگاه‌ها و دیگر بخش‌ها باید دست به دست هم دهند و مردم نیز باید تربیت شنیداری خود را تغییر داده و موسیقی نواحی را نیز دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.