چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

کارگردان «یقه‌ سفیدها»:

اجحافی که در اکران صورت می‌گیرد تنها مربوط به فیلم من نیست و این اتفاق برای بسیاری از فیلم‌ها رخ می‌دهد

فیلم سینمایی یقه سفیدها

سینماپرس: شهرام مسلخی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یقه‌ سفیدها»، که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: اکران فیلم «یقه سفیدها» در کنار دیگر فیلم‌های پرفروش اتفاق خوبی است، به هر حال اکران فیلم ما در کنار فیلم‌هایی که تا امروز توانسته‌اند فروش قابل توجهی داشته باشند، می‌تواند منجر به بیشتر دیده شدن فیلم شود چراکه مردم وقتی فیلم خوب در سینما می‌بینند، ترغیب می‌شوند که بیشتر به سینما بروند.

به گزارش سینماپرس، مسلخی تصریح کرد: متأسفانه آنچه که به نمایش فیلم ما لطمه وارد کرده بی‌عدالتی در اکران است. به نظر می‌رسد مافیایی در اکران وجود دارد که توازن را بر هم زده و می‌بینیم یک فیلم ۲۰ اکران در روز دارد اما یک فیلم به طور کل دو سانس دارد و آن سانس‌ها هم در زمان مناسبی نیستند. نمی‌دانم این مشکل از کجا ایجاد می‌شود ولی باید نظارتی بر این مسئله وجود داشته باشد و این مشکل حل شود. مطمئناً هر فیلمی که سانس‌های بیشتری به آن اختصاص دهند بیشتر دیده می‌شود و بهترین فیلم‌ها هم بدون سانس‌های مناسب امکان دیده شدن ندارند.

وی افزود: با وجود اجحافی که در حق فیلم ما شده و عدم تبلیغات مناسب، «یقه سفیدها» در حال حاضر چهارمین فیلم پرفروش سینماها است و فکر می‌کنم مخاطبان خودشان فیلم را تبلیغ می‌کنند و اتفاقات خوبی برای فیلم رخ می‌دهد.

مسلخی تأکید کرد: متأسفانه در سینمای ایران هیچ برنامه‌ریزی درستی در اکران فیلم‌ها وجود ندارد، به نظر من سازمان سینمایی باید نظارت مشخصی بر اکران داشته باشد و اجازه ندهد سینمادارها با در نظر گرفتن منافع شخصی خودشان سانس‌های اکران فیلم‌ها را مشخص کنند. باید شرایطی وجود داشته باشد که سینماداران را موظف کند تا اگر فیلمی در سینمایشان اکران می‌شود در ساعات مختلف شبانه‌روز سانس‌هایی به آن اختصاص دهند. البته من مخالف این نیستم که برخی فیلم‌ها که فروش بالایی دارند سانس‌های بیشتری به آنها اختصاص داده شود چرا که به هر حال افراد بیشتری برای دیدن این آثار به سینماها مراجعه می‌کنند ولی این مسئله نباید باعث شود که دیگر فیلم‌ها کاملاً نادیده گرفته شوند و هیچ سانس خوبی نداشته باشند. از طرفی برخی فیلم‌ها نیز در شرایط عادلانه نمی‌توانند فروش بالایی داشته باشند و اگر فروش قابل توجهی برایشان رقم خورده به دلیل تبلیغات زیاد و اختصاص دادن سانس‌های مناسب به این آثار است که نمی‌دانم بر چه اساس و معیاری این اتفاق رقم می‌خورد.

وی افزود: خوشبختانه همانطور که گفتم فیلم «یقه سفیدها» با وجود شرایطی که ایجاد شده و سانس‌های کمی که به این فیلم اختصاص داده شده تا امروز توانسته فروش خوبی داشته باشد؛ در واقع اگر غیر از این بود من هم اصراری به اختصاص دادن سانس‌های بهتر به فیلم نبودم و می‌پذیرفتم که سینمادار هم تمایلی به اکران این فیلم در سانس‌های بهتر نداشته باشد اما وقتی می‌بینم در این شرایط فیلم توانسته به فروش قابل قبولی دست پیدا کند مطمئناً در شرایط عادلانه اکران فروش «یقه سفیدها» چند برابر خواهد شد. اجحافی که در اکران صورت می‌گیرد تنها مربوط به فیلم من نیست و این اتفاق برای بسیاری از فیلم‌ها رخ می‌دهد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پدران» درباره اولین تجربه ساخت فیلم کمدی گفت: واقعیت این است که سینمای کمدی هیچوقت مورد علاقه من نبوده و هیچوقت در نظر نداشتم که فیلمی کمدی بسازم. سرمایه‌گذار فیلم ساخت این اثر را به من پیشنهاد داد و فیلمنامه را که خواندم به نظرم اثر جالب توجهی بود و تصمیم گرفتم که با «یقه سفیدها» سینمای کمدی را هم تجربه کنم و شاید این آخرین فیلم کمدی باشد که ساخته‌ام چرا که پس از «یقه سفیدها» ساخت یک فیلم کمدی دیگر هم پیشنهاد شد و آن پیشنهاد را نپذیرفتم.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: البته همیشه در فیلم‌های جدی که کار می‌کنم هم رگه‌هایی از طنز وجود دارد و وقتی فیلمنامه این فیلم را خواندم متوجه شدم که بار کمدی این اثر به سمت ابتذال نمی‌رود. «یقه سفیدها» قصه‌ای اجتماعی را روایت می‌کند که رگه‌های از طنز در آن وجود دارد و از تجربه ساخت این فیلم کمدی اصلاً پشیمان نیستم. البته فیلم کمدی در شرایط حاضر امکان بهتری برای اکران شدن دارد و من یک فیلم اجتماعی هم آماده نمایش دارم که متأسفانه هنوز فرصت اکران آن فراهم نشده است.

مسلخی تأکید کرد: برای هر فیلمسازی مهم است که فیلمش فروش داشته باشد، هر چند که سرمایه‌گذاری این فیلم توسط فرهاد گودرزی انجام شده ولی برای من مهم است فردی که سرمایه خود را وارد سینما می‌کند متضرر نشود و باز هم انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در سینما داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که سرمایه‌گذارهای خصوصی با ورود به سینما، از کار کردن در این عرصه دلزده می‌شوند و دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری در سینما ندارند. اگر شرایط اکران به همین شکل باشد بعید می‌دانم تا چند سال آینده اثری از سینمای مستقل در ایران باقی بماند. در سال‌های پیش شرایط اینگونه نبود و فیلمساز فقط دغدغه جذب سرمایه‌گذار داشت ولی امروز پس از اینکه سرمایه فراهم می‌شود فیلمساز باید دغدغه اکران و تبلیغات و... را نیز داشته باشد. امروز سرنوشت فیلم‌ها به کیفیت فیلم مربوط نمی‌شود و سینمادارها و جریان‌های مختلف سینما در حوزه اکران هستند که سرنوشت یک فیلم را مشخص می‌کنند.

این کارگردان درباره صدور پروانه نمایش این فیلم گفت: «یقه سفیدها» در دولت قبل پروانه نمایش گرفت و دولت جدید تأکید کرد که فیلم باید دوباره پروانه نمایش بگیرد. دولت قبل اصلاحاتی به فیلم وارد کرد و دولت جدید هم سعی داشت خیلی سختگیرانه اصلاحاتی به فیلم وارد کند اما خوشبختانه در صحبتی که با آقای روح‌الله سهرابی داشتیم نگاه ایشان منصفانه‌تر بود و همکاری‌هایی صورت گرفت که تغییرات به حداقل رسید و آسیب چندانی به کلیت فیلم وارد نشد. بیشترین آسیبی که برای دریافت پروانه ساخت به فیلم وارد شد این بود که مدتی طولانی درگیر دریافت مجدد پروانه ساخت بودیم و شرایط مناسب‌تری که برای اکران وجود داشت را از دست دادیم.

مسلخی در پایان درباره فاصله زیادی که از زمان ساخت «یقه سفیدها» تا زمان اکران آن طی شده، گفت: سینما در کشور ما جزو مشاغل آسیب‌پذیر است و در دوران کرونا دیدیم که همه مشاغل به راحتی توانستند به فعالیت خود ادامه دهند و اولین جایی که تعطیل شد سینماها بودند و همین باعث شد بسیاری از فیلم‌ها نتوانند در زمان خود اکران شوند. قطعاً این فاصله زمانی زیاد به فیلم آسیب زده است. بسیاری از شوخی‌هایی که در این فیلم می‌بینید آن زمان برای اولین بار مطرح می‌شدند اما امروز که فیلم اکران شده این شوخی‌ها در فیلم‌هایی که زودتر فرصت اکران برایشان فراهم شده، مطرح شده‌اند و دیگر تازگی قبل را ندارند اما باز هم باید بگویم که این فیلم سینمایی هنوز حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد و مخاطبان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و در این چند روز اکران هم به همین شکل بوده و با وجود همه مشکلات، «یقه سفیدها» توانسته فروش قابل قبولی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.