شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان سینمایی:

داوری و اظهارنظر نخبگان در حوزه سینما همراه با سواد سینمایی و سواد رسانه‌ای باشد!

محمدرضا سوقندی در نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا

سینماپرس: مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان‌ها و مجلس سازمان امور سینمایی گفت: آسیبی که حوزه سینما و تصویر ما در طول سالیان گذشته دیده ناشی از عدم نگاه تخصصی در درون و بیرون به این حوزه و قضاوت‌های نابجا است.

به گزارش سینماپرس محمدرضا سوقندی در گفت وگو با ایرنا با بیان این‌که سینما، یک فن، هنر، دانش و هنر است اظهار داشت: با وجود کارکرد صنعتی، تجاری و رسانه‌ای سینما، این کارکردها جایگزین فرآیند تولید، پخش و پیش‌تولید نمی‌شود بلکه در حوزه ادبیات سینمایی، اینها به معنای یک تخصص و فن است.

نگاه غیرتخصصی به سینما، ناشی از کمبود سواد سینمایی و رسانه‌ای است

وی تصریح کرد: نگاه غیرتخصصی و غیر فنی به حوزه سینما، ناشی از کمبود سواد سینمایی و رسانه‌ای در لایه‌ها و سطوح مختلف جامعه است و در وهله نخست، از مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینما نباید انتظاری بیش از بهره‌برداری فکری، معنوی، تفریحی، فراغتی، اجتماعی و آموزشی از سینما داشت که این هم جای تقدیر دارد.

سوقندی افزود: اما از نخبگان، قشر فرهیخته، تحصیلکرده و دانشور جامعه انتظار این است که قضاوت، داوری و اظهارنظرشان در حوزه سینما همراه با سواد سینمایی و سواد رسانه‌ای باشد. این را کم می‌بینیم. یعنی اظهارنظرهایی که می‌شود هم غیرحرفه‌ای و هم غیر تخصصی و هم مبتنی بر عدم اطلاع و آگاهی از فیلم و سینما به معنای کلی است.

از مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینما نباید انتظاری بیش از بهره‌برداری فکری، معنوی، تفریحی، فراغتی، اجتماعی و آموزشی داشته باشیم

نمی‌توان در یک اتاق دربسته به واقعیت سینما دست یافت

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان‌ها و مجلس سازمان امور سینمایی تاکید کرد: نمی‌توان در یک اتاق دربسته به واقعیت سینما دست پیدا کرد بلکه باید نگاه به مردم در حوزه سینما داشت.

سوقندی گفت: این نگاه شاید به روایتی دیگر مردمی‌سازی است؛ به معنای با مردم بودن، همراه مردم بودن و با آنها تصمیم گرفتن.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان‌ها و مجلس سازمان امور سینمایی اظهار داشت: بخش عظیمی از بنیاد نظام جمهوری اسلامی، جمهوریت و بخشی هم نظام اعتقادی، باورها و ارزش‌های اسلام است. علت به وجود آمدن جمهوری اسلامی، مردم هستند که این هم در کلام امام راحل(ره) بود، هم رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند و هم در برنامه تحولی دولت است. اما جلوه، تجلی و حوزه اجرا و عملیاتی کردن آن در کنار مردم بودن و با مردم بودن و حق مشارکت به مردم دادن است.

وی گفت: مشارکت مردم اهدایی نیست که به آنها اهدا کنیم. حقی است که نمی‌توانیم از آنها بگیریم. این حق ذاتی مردم است. چرا که در این مجموعه مردم تماشاگر نیستند بلکه بازیگرند.

مردم بازیگران اصلی حوزه سینما و تصویر هستند

سوقندی اظهار داشت: این که سینما باید تخصصی باشد و تمامی قوانین و مقررات در آن رعایت شود و در چارچوب و اصول معین حرکت کند بدیعی است و در تمام جهان وجود دارد. اما این خیلی مهم است که نگاه ما به مردم به عنوان نگاه تماشاگری نباشد بلکه مردم بازیگران عرصه‌های مختلف در کشور هستند و یکی از مهمترین این عرصه‌ها، عرصه هنر و تخصصی‌ترین و جذاب ترین آنها سینما و تصویر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.