شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

«محسن سلیم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

آثار «مستند»، گونه بسیار خوبی برای بیان «حرف‌های ناگفته انقلاب» هستند

محسن سلیم

سینماپرس: محسن سلیم مستندساز در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: نسل جوان امروز دیگر اینطور نیست که صرفاً با احساسات و شعار دادن قانع شود؛ باید برایش استدلال منطقی و عقلانی آورد و چه بستری بهتر از قالب مستند برای این کار!

برنده فانوس بخش آرمان روح الله جشنواره عمار برای ساخت مستند «نقاب دارها» در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه با توجه به شرایط حاکم در غزه در خصوص اهمیت و لزوم توجه ویژه به سینمای مستند استراتژیک و بحران نظرتان چیست گفت: سینمای مستند در ایران از بعد از فتنه ۸۸ در حوزه مستند های دغدغه مند و مسئله محور قوت خوبی گرفته و رشد خوبی داشته است. اکنون بعد از گذشت حدود ۱۴ سال از آن روزها، می توان ادعا کرد با ورود مستندسازانی که دغدغه مسائل انقلاب را دارند به این عرصه و البته تربیت نیروهای جدید و جوان، جریان مستندهای مسئله محور به یک جریان اصلی در سینمای مستند تبدیل شده است.

وی ادامه داد: البته که بسیاری و شاید بتوان گفت همه مستندهایی که تولید می‌شوند به نوعی یک دغدغه را دنبال می کنند. اما منظور من از مسأله محوری، پرداخت تحلیلی به مسائل مورد ابتلای جامعه در چارچوب آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی است.

سلیم سپس با بیان اینکه در چنین شرایطی، طبیعتاً مستندهای استراتژیک و مستندهای بحران از اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند اظهار داشت: چرا که آثار مستند گونه بسیار خوبی برای بیان حرف‌های ناگفته انقلاب هستند. اگر بخواهم مثالی بزنم، مدت زیادی ما در کشور با پدیده ای به نام مدافعان حرم و شبهاتی که در رسانه ها و فضای مجازی پیرامون این موضوع مطرح می شد مواجه بودیم. از شما می پرسم؛ چه قالبی بهتر از مستند و چه گونه ای بهتر از استراتژیک و مستند بحران برای پاسخ به این شبهات وجود دارد؟ شبیه این موضوع چندین موضوع دیگر وجود دارد که بهترین پاسخ به نیاز جامعه برای آن، تولید مستند های استراتژیک و بحران است.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که چقدر مدیران فرهنگی باید از افراد دغدغه مند حمایت داشته باشند تأکید کرد: مدیران فرهنگی به جهات مختلف وظایف مهمی در این مسیر به عهده دارند. قطعاً یکی از وظایف، حمایت از مستندسازانی است که دغدغه مسائل انقلاب را دارند. مثلاً برای طرح هایی که با موضوعات مشخصی دریافت می کنند امتیاز ویژه ای در نظر بگیرند تا مستندسازان تشویق شوند آثار خود را به سمت این دست موضوعات ببرند. البته بدیهی است درباره مدیرانی صحبت میکنیم که خود قلباً دلبسته به این نظام و انقلاب هستند. نه آنهایی که با ظاهرسازی بر سر کار آمدند و تعلق خاطری به آرمان‌های انقلاب ندارند.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات اساسی دیگر موضوع نیروسازی است. یکی از برنامه های اصلی مدیران عرصه فرهنگ باید ایجاد زمینه برای جذب و توانمندسازی نیروهای جوان و با انگیزه و دغدغه مند به حوزه هایی همچون مستندسازی است. از طرفی می توانند بسیاری از مجموعه هایی که دغدغه تربیت نیروی مستندساز در کشور دارند را مورد حمایت قرار دهند.

سلیم در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اینکه این آثار چطور باید تولید شوند تا بتوانند مورد توجه عموم اقشار جامعه به ویژه نسل جوان که در معرض هجمه رسانه های غربی هستند قرار بگیرد گفت: مسأله مخاطب شناسی در تولید مستند همیشه جزء مسائل اساسی بوده است. حتی در بعضی مقاطع این چالش به وجود آمده که بعضی معتقد به هنر برای هنر بودند و می گفتند مخاطب اهمیتی ندارد. اما حداقل در سینمای مستند این موضوع کمرنگ تر بوده است.

وی افزود: مستند هایی که می خواهند وقایعی مانند اتفاقاتی که امروز در غزه در جریان است را روایت کنند، ناچارند که به گذشته برگردند و علت های این اتفاقات را واکاوی کنند تا امروز قابل تحلیل باشد. از ابتدای شکل گیری این رژیم جعلی تا فراز و نشیب هایی که در تمام این سال ها در سرزمین های اشغالی اتفاق افتاده، باید روایت شود تا فهم شرایط موجود در ذهن مخاطب بهتر انجام گیرد. اینکه ما صرفا به نمایش مظلومیت فلسطینی‌ها اکتفا کنیم که البته آن هم در جای خود لازم است، دیگر جوابگوی ذهن پرسشگر نسل جدید نیست. مستندسازان و پژوهشگران نباید از این پرسشگری واهمه داشته باشند. کافی است خود را جای مخاطبشان بگذارند تا ببینند دیدن آنچه ساخته‌اند برایشان قانع کننده است یا خیر.

این مستندساز در پایان این گفتگو خاطرنشان رد: امیدوارم مستندهایی که در موضوع فلسطین و قدس شریف ساخته می شود با کیفیتی که عرض شد بیشتر شود تا افکار عمومی کشورمان کمی فراتر از صرف شعارها با مسئله فلسطین آشناتر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.