چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

یک منتقد سینما در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید حساب اکثریت اهالی سینما را از برخی بازیگران و کارگردانانی که دستمزدهای میلیاردی گرفته و می‌گیرند جدا کنیم

سبک زندگی؛ اقتصاد؛ پول؛ معیشت

سینماپرس: فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در خصوص وضعیت وخیم معیشتی سینماگران گفت: رسانه ها باید فریاد دادخواهی سینماگران را به گوش مسئولان برسانند؛ وضعیت معیشتی اهالی سینمای کشور چیزی فراتر از فاجعه است به خصوص در اصناف پایین تر این قبیل معضلات بیشتر خودنمایی می کند. این وظیفه مسئولان سینمایی است که به فریاد هنرمندان بیکار و خانه نشین برسند و با اختصاص بودجه مناسب دردی از زندگی آن ها درمان کنند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید حساب اکثریت اهالی سینمای کشور را از برخی بازیگران و کارگردانانی که دستمزدهای میلیاردی گرفته و می گیرند و هیچ مشکلی در زندگی شان نداشته و ندارند جدا کنیم. معضل اصلی در اصناف پایین دستی سینما است. آن ها هستند که بیکار و خانه نشین و سرگردان شده‌اند و حتی شرایط کار کردن و گرفتن دستمزد حداقلی هم برایشان فراهم نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه در سینمای ما همه چیز شکلی مافیایی به خود گرفته و هیچ چیز درست سر جای خود قرار ندارد. این مافیایی شدن خود به خود باعث بیکاری بخش گسترده ای از اهالی سینما که جزو هیچ گعده و دسته ای نیستند شده و متأسفانه مدیران هم تدبیری برای رفع این بحران ندارند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه باعث تأسف است که نهادهای سینمایی شفافیت مالی ندارند تصریح کرد: مقدار بودجه و نحوه مصرف بودجه در نهادهای مختلفی مانند سازمان سینمایی، خانه سینما، صندوق اعتباری هنر و... هیچ گاه به صورت رسمی شفاف سازی نشده است. این ها نهادهایی هستند که سالانه بودجه های کلانی می گیرند و خرج می کنند و دریغ از آنکه به داد اهالی بیکار و مشکل دار سینما برسند.

ذاکری متذکر شد: این رسمش نیست که هرزگاهی یک مدیری پیدا شود و در یکی از این نهادها دلش برای هنرمندان بسوزد و مثلاً نفری ۴۰۰ هزار تومان به حساب آن ها واریز کند. شما اگر در هر شرکت کار کنید و بیکار شوید تا ۶ ماه اداره کار به شما حقوق بیکاری می دهد و حتی تلاش می کند برای شما کار پیدا کند. آیا در صنوف سینمای چنین چیزی را داریم؟ خیر! آیا ما حقوق بیکاری داریم؟ خیر! خوب همه این ها دردهایی است که مدیران ارشاد و سازمان سینمایی باید درمانش کنند.

این منتقد پیشکسوت سینما تأکید کرد: سازمان و سینمایی و ارشاد باید پیشگام شفاف سازی مالی باشند. از سوی دیگر وظیفه رسانه ها است که احقاق حق کنند تا فریاد ما شنیده شود. بی شک هیچ سلاحی مثل رسانه ها نیست.

وی در پایان این گفتگو در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا مدیران فرهنگی در نهادهای مختلف تدبیری برای رفع بحران مالی سینماگران ندارند گفت: چون بخور بخور کلان می شود بی توجهی می کنند؛ چون حساب رسی نمی شود و کسی از آن ها پاسخ نمی خواهد. معضل ما این است که مطالبه گر نداریم. اگر دو نفر رسوا شوند و آن ها را وادار به پاسخگویی کنیم مابقی هم مبجور می شوند چنین کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.