به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست شورای سیاست گذاری جشنواره شانزدهم بیان داشت: امسال برای شانزدهمین بار این جشن ملی هنرمندان تجسمی را پیش میبریم، فرایند جشنواره از مرداد ماه کار خود را آغاز کرده و از ۶شهریور ماه به جمع بندی رسیده است اکنون در مرحله اجرا است.
خراسانی زاده یادآور شد: مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سیدعباس میر هاشمی، مسعود نجابتی، زهرا رهبر نیا، لیلا عباسی، محمدرضا دوست محمدی، علی فروزان فر و امیر عبدالحسینی اعضا شورای سیاستگذاری امسال بودند.
وی ادامه داد: رویکرد این جشنواره هنر نوآور، خلاق، وحدت بخش و امید آفرین است. امروز که در آستانه افتتاح هستیم با کمال افتخار عرض میکنم فجر شانزدهم وحدت بخش برای تمام هنرمندان هنرهای تجسمی است. از ترکیب داوران و دبیران بزرگوار تا هنرمندانی که آثار خود را به این جشنواره فرستادند تشکر میکنم که در کنار هم فجر با شکوهی را رقم زدند.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تنها جشنوارهای هستیم که دبیر کل داریم. ۲۲ دبیر کلی، ۶۰ داور ملی و ۳۲ داور استانی در این جشنواره حضور دارند. در تمام استانها آثار متعددی ارائه شده است. حجم آثار دریافتی ۱۰۰۷۶ اثر است. در بخش استانها قریب به ۱۲ هزار اثر دریافت شد. حدود ۲۲ هزار اثر در بخشهای رقابتی ملی و استانی در این ابر رویداد شرکت کردند که باید ارزیابی میشدند.
خراسانی زاده با اشاره به کیفیت جشنواره شانزدهم ادامه داد: نقطه افتخار ما بر کیفیت آثار است. حجم آثار نهایی علیرغم سختگیری داوران نشان دهنده کیفیت آثار است. چهرههای جدیدی را در جایگاه دبیری و داوری داشتیم که تا پیش از این اسامی آنها را در این رویدادها ندیده بودیم. همانطور که به پیشکسوتان توجه میشود باید به نسل نو هم در این بحث توجه شود.
وی افزود: حضور بانوان در این رویداد باعث افتخار بود. برای اولین بار در بخش مجسمه سازی تمام داوران ما بانوان هستند. مشکلی که وجود دارد بسیاری از افراد هنرهای تجسمی را نمیشناسند. ۲ بخش غیر رقابتی در موزه هنرهای معاصر خواهیم داشت.
امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی در ادامه این نشست گفت: رویکرد اولی که در این جشنواره مد نظر داشتیم کیفیت در کنار کمیت بود. یکی از دلایلی که در این نگاه موفق شدیم حضور سرآمدان هنر در ترکیب سیاستگذاران، دبیران و داوران بود. پیوند جشنواره شانزدهم با پانزده دوره گذشته نباید قطع میشد.
وی افزود: حضور بانوان در ترکیب سیاستگذاری، شورای دبیران و شورای داوران در این رویداد قابل توجه است. میان جامعه دانشگاهی و حرفهای هنر اختلاف نظر وجود داشت که در این جشنواره بنا شد از جامعه دانشگاهی استفاده شد. بخش علمی امسال به ارشد و دکتری اختصاص پیدا کرد. رویکرد بعدی این بود جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر رود و به جنبه های کاربردی ورود پیدا کند از این رو بخش های مختلفی از جمله ناشران کتاب های تجسمی به جشنواره اضافه شد.
دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با اشاره به بخش فیلم های مستند گفت: سابقه فیلم های هنرهای تجسمی در سالهای قبل هم بود و رویکرد آن جذب مخاطب به هنرهای تجسمی است. ۲۲ فیلم در سامانه جشنواره ضبط شد و پس از داوری فیلم های منتخب اعلام خواهد شد.
مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری این رویداد اظهار کرد: تیم متشکل از دبیران و داوران بسیار زحمت کشیدند. بخش آینه در آینه ۳ به پوسترهای انقلاب اختصاص دارد. در این بخش ۱۳۸ اثر از ۱۲۵ هنرمند بر روی دیوار میرود. ۸۵۴ اثر در بخش های مسابقه، قله، بازار هنر و... از ۶۰۶ هنرمند در موسسه هنری صبا به نمایش در میآید.
دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی افزود: بیش از ۱۰۰۰ نفر هنرمند تجسمی آثارشان در این جشنواره به نمایش در میآید. تعدادی از این عزیزان آثارشان حذف شد و در روز اختتامیه تعدادی برگزیده جشنواره هستند.
وی با اشاره به میزان جوایز این رویداد خاطرنشان کرد: جوایز نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
کرمانی با اشاره به طراحی پوستر شانزدهم گفت: پوستر جشنواره توسط صابر شیخ رضایی که از برگزیدگان سال گذشته بود طراحی شده است. همچنین سعید رحیمی پوستر تجسم هنر را طراحی کردند. یک شنبه ۸ بهمن ماه در موزه های معاصر و سهشنبه ۱۰ بهمن در موسسه هنری صبا ساعت ۱۸ نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر گشایش پیدا میکند.
در ادامه خراسانی زاده مدیرکل اداره هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال خبرنگار سینماپرس که پرسیده بود در بحث هنرهای تجسمی چه تمهیداتی شده تا از حالت محفل خصوصی خارج شده تا عموم مردم با این جشنواره آشنایی یافته و برای استفاده از آن ترغیب شوند تبلیغات شهری را وظیفه خود دانسته اما تبلیغات اصلی را وظیفه خبرنگاران دانست.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سینماپرس در خصوص اینکه از فرصت راهپیمایی ۲۲ بهمن برای معرفی آثار برجسته هنرهای دهگانه تجسمی به عموم مردم چه استفاده ای میشود بیان داشت: چون این آثار در مالکیت افراد بوده و آثار گران قیمتی محسوب می شوند در نتیجه امکان عرضه گسترده آن نمیباشد.
ارسال نظر