به گزارش سینماپرس، این هنرمند باسابقه در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه ما باید بینهایت برای نسل آینده هزینه کنیم، تاکید کرد: مسئولان باید به تئاتر کودک به عنوان یک پدیده سرمایهای نگاه کنند. به این معنا که امروز هزینه میکنند و ۳۰ سال بعد نتیجهاش را میگیرند.
حسن دادشکر ادامه داد: همواره معتقدم آثاری باید در تئاتر کودک و نوجوان دیده شوند که در وهله اول ویژگیهای یک تئاتر را از نظر محتوا، درام، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و در کل محتوا و اندیشهای که به تماشاگر منتقل میکند، داشته باشند. من همواره روی این مقولات تاکید داشتم و تلاشم بر این بود که آثاری انتخاب شود که تئاتر باشند چون هنرمند ضمن اینکه یک ایده را با مخاطب در میان میگذارد، باید بداند به او نشان دهد که یک تئاتر میبیند.
او با انتقاد از هنرمندانی که تصور میکنند با موسیقی و شعر میتوان مخاطب کودک را جذب کرد، اضافه کرد: متاسفانه در پارهای از سالنها تئاتر کودک و نوجوان ملغمهای از موسیقی و شعر شده است. اینها در جای خود میتوانند خوب باشند اما به شرط آنکه به درام صدمه نزند.
دادشکر افزود: مطمئنا شما در هر نمایشی نیاز به یکسری پدیدههای سرگرمکننده خواهید داشته باشید اما اگر سوار بر محتوا شوند، اندیشه و تمام زحماتی را که برای انتقال فکر و محتویات درام کشیده شده، از بین میبرد و من نمایشها را بر این اساس قضاوت کردم.
عضو هیئت انتخاب بخش تئاتر نوجوان جشنواره با بیان اینکه از حدود ۱۰۷ متن، ۱۰ متنی که در نهایت انتخاب شدند به ویژه ۶ -۷ تا از آنها بسیار آثار شاخص و قابل دفاعی بودند، گفت: آثار انتخابی هم تئاتر بودند، هم درام قوی داشتند، هم راهی که برای اجرا انتخاب کرده بود، بسیار دیدنی و زیبا بود و هم طراحی صحنه و موسیقی و متن و بازیگری خیلی خوبی داشتند.
دادشکر با تاکید بر اینکه تئاتر کودک وظیفهاش این نیست که بچهها را شاد کند، خاطرنشان کرد: تئاتر کودک، در قبال شادی باید چیزی نیز به مخاطبان خود آموزش بدهد.
او با اشاره به نظر هنرمندان بزرگ جهان درباره تئاتر کودک یادآوری کرد: از استانیسلاوسکی پرسیدند به نظر شما تئاتر کودک باید چه ویژگیهایی داشته باشد که او میگوید «برای کودکان باید خیلی خوب بازی کرد» بنابراین هنرمندان باید بدانند که بچهها خیلی دقیق و باهوش هستند و باید در اجرای یک نمایش دقت کرد.
دادشکر ادامه داد: جشنواره به شرطی که در طول سال اجراها را داشته باشیم، بسیار در این زمینه تاثیرگذار است. تئاتر کودک و نوجوان در کشورهای دیگر به علت اینکه مدام اجرا دارند و جشنوارههای متعدد برگزار میکنند، همیشه تازه میماند. بنابراین ما نیز باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم. مثلا کارگردانان کارهایی را که درصد بالایی نمره آوردهاند، به تهران دعوت کنند یا کارشناسانی را به استان بفرستند تا آنان را درباره کارها و ایراداتشان راهنمایی کنند و اشکالات آنها را به آنها بگویند.
این هنرمند باسابقه افزود: وقتی ارتباط دو طرفه بشود، در ارتقای کارها تاثیر میگذرد. فراموش نکنیم جلسات تبادل فکر آزاد باعث پویاتر شدن جشنواره میشود.
ارسال نظر