یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

در نخستین روز کاری از سال ۱۴۰۳ هجری‌شمسی؛

به یاد هنرمندانی که دیگر نیستند ...

قطعه هنرمندان

سینماپرس: قطعاً یکی از سخت ترین کارها در آستانه نوروز نوشتن از درگذشت کسانی است که آثار و یاد آن ها در حافظه جمعی ما ماندگار شده است؛ متأسفانه سال ۱۴۰۲ برای اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص سینمایی ها سال خوبی نبود و ما شاهد از دست دادن افرادی بودیم که جای خالی آن ها هرگز پر نمی شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس سال ۱۴۰۲ با تمام تلخی ها و شیرینی‌ هایش رو به پایان است؛ اینک در آستانه اولین پنجشنبه سال و بنابر یک سنت قدیمی یادی می کنیم از برخی شخصیت های فرهنگی و هنری که هرچند به صورت مادی از میان ما رفته اند اما تا زمانی که آثار ماندگارشان در سینما و تلویزیون و هنرهای نمایشی ماندگار است، مانا و جاودان هستند و هرگز در دل و ذهن مردم و دوست داران شان نخواهند مرد.

در سال ۱۴۰۲ جامعه هنری ایران در بخش‌های مختلف چهره‌ هایی را از دست داد. در این میان داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر، اسماعیل سلطانیان، فخری خوروش، بیتا فرهی، آتیلا پسیانی، فردوس کاویانی، کیومرث پوراحمد، فریماه فرجامی، پروانه معصومی و... جزو هنرمندانی بودند که مرگ شان ضمن ایجاد واکنش های گسترده در جامعه هنری، در میان عموم افراد جامعه نیز واکنش های بسیاری را برانگیخت و تعداد بیشتری از مردم از مرگ و نبود مادی آن ها سوگوار شدند و علیرغم وجود کرونا مراسم تشییع باشکوه و قابل توجهی برایشان برگزار کردند.

در ادامه مطلب به صورت فهرست وار بر اساس حروف الفبا نگاهی خواهیم داشت به کارنامه هنری ۳۸ هنرمند کشور آقایان و خانم ها: احمدرضا احمدی، علی محمد اشکبوس، پردیس افکاری، خسرو امیرصادقی، جواد بازیاران، سعید بخشعلیان، ابراهیم بصیرت، آتیلا پسیانی، کیومرث پوراحمد، مرتضی پورصمدی، تورج پورمروت، ایرج تقی پور، رضا حداد، فخری خوروش، پرویز ربیعی، اسماعیل سلطانیان، الهام شکیب، مازیار شیخ محبوبی، سینا زند، امرالله صابری، رضا صفایی پور، ناصر طهماسب، مهدی ظهوری، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، فردوس کاویانی، ابراهیم گلستان، وحیده محمدی فر، حسام محمودی، حمیدرضا مرادی، پروانه معصومی، حمید منوچهری، توران مهرزاد، داریوش مهرجویی، آرش میراحمدی، رضا نوروزی، حسین هاشمی و حسن همتی که جزو چهره های شاخص هنری بودند و اهالی سینما، تلویزیون، تئاتر و فرهنگ و هنر، همچنین مردم هنردوست و هنرپرور کشورمان در اندوه و ماتم آن ها در سوگ نشستند.

*************************************

احمدرضا احمدی شاعر، نمایشنامه ‌نویس و نقاش پیشکسوت بود که در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت. او در مهر ماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از سال ۱۳۵۸ تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود. تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم (با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و…) از جمله فعالیت‌های او در کانون بوده‌ است.

علی محمد اشکبوس دوبلور پیشکسوت فعالیت خود را در حرفه گویندگی از سال ۱۳۴۰ و در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد و علاوه بر کار دوبله و گویندگی در نگارش دیالوگ‌ها هم دستیار مدیران دوبلاژ بود. از صداپیشگی‌های اشکبوس می‌توان به سریال «مدار صفر درجه» و انیمیشن‌های «هاچ زنبور عسل» و «فوتبالیست‌ها» اشاره کرد.

پردیس افکاری زاده سال ۱۳۴۲ بود. وی دانش آموخته رشته تئاتر از دانشگاه آزاد بود و دوره بازیگری را در گروه تئاتر آناهیتا گذراند. او فعالیت خود را در سینما با فیلم «شاخه‌های بید» به کارگردانی امرالله احمدجو در سال ۱۳۶۷ آغاز کرد. او در تئاتر با کارگردانانی چون زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی، مجید جعفری، شکرخدا گودرزی، محمد نجفی و قطب‌الدین صادقی همکاری داشته و از عمده نمایش‌هایی که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «سوسنگرد»، «ابن سینا»، «باغ آلبالو»، «زیرگنبد کبود»، «ژاندارک»، «عروسی»، «عاشق‌کشون»، «دندون طلا» اشاره کرد. افکاری در سینما با کارگردانانی چون سیروس الوند، محمد علی سجادی، امرالله احمدجو، حسن فتحی، کریم آتشی، حمید رخشانی و ... همکاری کرده است.

خسرو امیرصادقی بازیگر پیشکسوت و تهیه کننده سینمای ایران در سال ۱۳۲۷ در شهرستان قائم شهر در استان مازندران به دنیا آمد. وی از کودکی عاشق بازیگری بود و از حدود ۱۲ سالگی بر روی صحنه تئاتر هنرنمایی می کرد. شاخص‌ترین حضور او سال‌های اخیر او در عرصه بازیگری به سریال «پایتخت» مربوط می‌شد. همچنین «آشوب»، «بازنشسته‌ها»، «بله برون»، «عشق طاهر»، «مسافران مهتاب»، «سردار جنگل» و «میرزا کوچک خان» از دیگر تجربه‌های او در بازیگری بودند. امیرصادقی تهیه‌کنندگی فیلم‌های «پسر تهرانی»، «بله‌برون»، «از صمیم قلب»، «کلید ازدواج» و «شتابزده» را برعهده داشته است.

جواد بازیاران فیلم‌نامه نویس و دوبلور کشورمان متولد ۱۳۱۵ در مشهد و یکی از هنرمندانی بود که علاوه بر دوبله در حوزه‌های دیگر از جمله داستان نویسی و نمایشنامه نویسی و همچنین عروسک‌سازی فعالیت داشته است.

سعید بخشعلیان مستندساز و فیلمبردار پیشکسوت سینما بود. او بعد از انقلاب فرهنگی، آموزش فیلمبرداری دید و با گروه «تل فیلم» کار خود را آغاز کرد. این هنرمند از اولین گروه‌هایی بود که با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی اعزام و در عملیات فتح المبین موقع فیلمبرداری، مجروح شد و چشم چپ خود را از دست داد. او از همراهان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دهه ۶۰ بود.

ابراهیم بصیرت متولد ۱۳۲۲ لاهیجان بود و در ۸۰ سالگی درگذشت. شروع بازیگری وی از سال ۱۳۳۵ بوده و همچنین کارهای نمایشی دبیرستانی سال ۱۳۵۵، کارهای نمایشی هفتگی در باشگاه های اهواز از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ از جمله تجربیات وی به شمار می رود. از دیگر فعالیت های وی می توان به: اولین فیلم سینمایی «سه کارگاه خصوصی» ۱۳۴۴، فیلم سینمایی و سریال‌های چون «شکار انسان»، «طاعون»، «لیست سیاه» و... اشاره کرد.

آتیلا پسیانی کارگردان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون پس از تحمل دوره بیماری امروز- جمعه۱۴ مهرماه- در ۶۶ سالگی دارفانی را وداع گفت. او بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون متولد دهم اردیبهشت سال ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی بود، وی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم «عفریت»، کاری از فرشید فلک‌نازی، تجربه کرد. فیلم‌های «کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز»، «هیوا»، «شام آخر»، «فرزند صبح»، «پاداش سکوت»، «آتش بس»، «مجردها»، «کما»، «پل چوبی»، «زندگی خصوصی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «نگار»، «کارگر ساده نیازمندیم» و سریال‌های «محله برو بیا»، «محله بهداشت»، «اولین شب آرامش»، «زیر تیغ»، «پرده نشین»، «برف بی‌صدا می‌بارد» و تئاترهای «جنایت و مکافات» «باغ آلبالو» «مخمل آبی»، «پروفسور بوبوس»، «کالیگولا شاعر خشونت»، «قهوهٔ قجری»، «درد دل با سگ»، «رستخیز» از آثار زنده‌یاد پسیانی است.

کیومرث پوراحمد ۱۶ فرودین ۱۴۰۲ در بندر انزلی درگذشت. خبرگزاری‌های رسمی به‌نقل از خانواده پوراحمد اعلام کردند که او بر اثر ایست قلبی درگذشته است. اما مجلهٔ فیلم امروز به سردبیری هوشنگ گلمکانی دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کرد. کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری همچون سریال‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های سینمایی همچون «به‌خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» را داشت. فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که بهمن‌ماه سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

مرتضی پورصمدی متود ۱۳۳۱ در همدان و فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌برداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود. او در سه حوزه فیلم‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مدیر فیلمبرداری بوده و در برگزاری نمایشگاه عکس نیز دستی بر آتش داشته است. فیلم‌های سینمایی «گیلانه»، «دایره زنگی»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «هویت» و «یک گزارش واقعی» از جمله فیلم‌هایی هستند که او فیلم‌برداری کرده است. همچنین سریال‌های «مزد ترس»، «مدار صفردرجه» و «حیرانی» نیز از جمله سریال‌های تلویزیونی است که تصویربرداری آنها برعهده پورصمدی بوده است.

تورج پورمروت از فیلمبردارهای قدیمی سینما در ۸۰ سالگی درگذشت. پورمروت فیلمبردار فیلمهای سینمایی «همراهان»، «هدف»، «پلنگ در شب»، «زیر بازارچه» و «جوجه فکلی» بود.

ایرج تقی پور تهیه کننده سینمای ایران متولد ۵ مهر ۱۳۳۷ در تهران بود. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۹ آغاز نمود. وی فارغ التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف است. در سال ۱۳۵۸ واحد عکاسی دفتر مرکزی جهادسازندگی را تأسیس کرده و از سال ۱۳۵۹ در آرشیو فیلم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول کار شد. ایرج تقی پور همچنین در واحد تأمین و توزیع بنیاد سینمایی فارابی و مسئول سفارشات گرافیک این واحد و سرپرست لابراتوار فیلم اداره کل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت اجرایی داشته است. تقی پور در انجمن سینمای جوان و چند دانشکده تدریس عکاسی نیز کرده است. ایرج تقی پور تاکنون جوایز و افتخارات فراوانی کسب کرده است که از میان آنها می توان به برنده جایزه بهترین فیلم از چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و برنده جایزه ویژه هیات داوران بهترین فیلم از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد. از جمله آثار ایرج تقی پور در مقام تهیه کننده می توان به «صندلی خالی»، «مواجهه»، «نگاه»، «شهر زیبا»، «رقص در غبار»، «روز کارنامه» و «نگین» اشاره کرد.

رضا حداد کارگردان تئاتر و دانش‌آموخته کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر و معماری بود که تجربه بازیگری در نمایش «باغ مرگ» به کارگردانی سیامک احصایی را در سال ۸۹ داشت. سرپرستی گروه سایه و گروه تیاتر آفتاب ازجمله فعالیت‌های او بود و نمایش‌های «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش»، «آمدیم، نبودید، رفتیم» و «کابوس‌های خنده‌دار برای شب، چند تایی هم برای روز» از جمله آثاری است که کارگردانی کرده است.

فخری خوروش بازیگر سرشناس سینما و تئاتر، روز شنبه بیستم خرداد ماه در سن نود و سه سالگی، بعد از سال‌ها مهاجرت و دوری از صحنه تئاتر و سینمای ایران، در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت. وی متولد دهم خرداد ۱۳۰۹ خورشیدی در کرمانشاه بود و پس از پایان تحصیلات در دانشسرا، به معلمی و تدریس در مدارس پرداخت اما در سال‌های آغازین معلمی برای اولین‌بار با نقش آفرینی در یکی از اجراهای «دست‌های آلوده» نوشته ژان پل سارتر، تئاتر را آغاز کرد و از سال ۱۳۳۴ خورشیدی نیز با بازی در فیلم سینمایی «برای تو» به کارگردانی صادق بهرامی به فعالیت هنری در سینما رو آورد که حاصل آن بازی در بیش از چهل فیلم سینمایی است. خوروش که در آغاز مدت‌ها در تئاتر در کنار علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی به نقش‌آفرینی پرداخته بود، در دوران کاری خود در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی از جمله «آقای هالو»، «نفرین»، «شازده احتجاب»، «تاراج»، «سوته دلان»، «بگذار زندگی کنم» و «مردی از جنس بلور» و همچنین سریال‌هایی همچون «خانه‌ای در تاریکی»، «روشن‌تر از خاموشی»، «کت جادویی»، «باغ گیلاس» و ... بازی کرده بود.

پرویز ربیعی دوبلور پیشکسوت کشورمان زاده ۲۵ شهریور ۱۳۱۸ تهران بود که ۵ اسفند ۱۴۰۲ درگذشت؛ او از مهمترین گویندگان نقش های مکمل در تاریخ دوبله ایران است و در ارائه شخصیت ها و تیپ های مختلف و متضاد، بسیار تواناست. صدای ربیعی را در فیلم هایی به جای بازیگرانی چون: جورج سی اسکات «بیلیارد باز»، استیو مک کوئین «دزدی سنت لویی»، دیوید چیانگ «مبارزی از شان تونگس»، فردریک فورست «اینک آخر الزمان» و آثاری چون «پسر شجاع» به جای شخصیت پدر پسر شجاع، «جنگجویان کوهستان» به جای شخصیت کائوچیو، کارتون «بینوایان» به جای ژاور و خیلی آثار مطرح سینمایی دیگر شنیده ایم.

اسماعیل سلطانیان سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دورهٔ شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند. فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «شکار شکارچی» آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ ها به روی صحنه برد. از دیگر آثار سلطانیان می‌توان به بازی در «پایتخت ۲»، «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» اشاره کرد.

الهام شکیب بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۵۷ امروز یکشنبه ۱۴ آبان دار فانی را وداع گفت. ی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش طراحی صحنه از دانشگاه آزاد اسلامی بود. الهام شکیب کارگردانی نمایش‌های «بیماری خانواده میم»، «یرما» را بر عهده داشته است. وی در فیلم‌هایی چون «مینی‌بوس»، «شاطره»، «دسر توت‌فرنگی»، «روز امتحان»، «بازجویی در کافه تهران» و سریال «خاتون» و همچنین فیلم کوتاه «لطفا یک کارگر ساده» به ایفای نقش پرداخته بود. زنده‌یاد شکیب بازیگر نمایش‌های متعددی از جمله «رستم از شاهنامه رفت» زنده‌یاد رضا حداد، «عروس طوقی» نیما دهقان، «خرس» و «یک نوکر و دو ارباب» حمید پورآذری، «شازده احتجات» علی رفیعی، «آوای باد» حمید ابراهیمی، «کلفت‌ها» و «خیلی دیرم شده» محمد عاقبتی، «زنی که زیاد می‌دانست» علیرضا اولیایی، «عروسی شغال» آروند دشت‌آرای و «پرفورمنس» زنده یاد آتیلا پسیانی بوده است.

مازیار شیخ محبوبی از صدابرادان قدیمی روز شنبه ۲۴ تیرماه به دلیل خودکشی درگذشت. در کارنامه شیخ محبوبی صدابرداری فیلم‌هایی چون «مهمان مامان»، «ابجد»، «باغ فردوس پنج بعدازظهر»، «سینه سر»، «سیمای زنی در دوردست»، «خواب زمستانی»، «تک‌درخت‌ها»، «شش قرن و شش سال» و «گلچهره» به یادگار مانده است.

سینا زند دوبلور جوان فیلم و سریال‌ها شامگاه ۳۱ خرداد بر اثر ایست قلبی درگذشت. او در فیلم «تنها در خانه ۳» صداپیشگی کرده است و همچنین دوبله سریال‌های مختلفی چون «عالیجناب» و «با ساول تماس بگیرید» را بر عهده داشته است. وی همچنین در برخی آثار به بازیگری هم پرداخته است.

امرالله صابری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۲۰ در شهر تنکابن، دارای مدرک لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشگاه دولتی هانوفر آلمان بود. وی بازی در تئاتر و نیز همکاری با تلویزیون را از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. سال ۱۳۵۱ نیز با نقش کوتاهی در فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی وارد سینما شد. مرحوم صابری همچنین چند اثر ترجمه در کارنامه هنری خود از جمله «پابرهنه‌ها تمرین انقلاب می‌کنند» اثر گونتر گراس را دارد. آخرین حضور وی در سینما سال ۱۳۹۸ و بازی در فیلم «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی بود.

رضا صفایی پور بازیگر سینما فارغ‌التحصیل دیپلم رشته ادبی بود. او فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام «طوفان» به شهرت رسید. صفایی‌پور فعالیت خود را به صورت جدی در سال ۱۳۴۲ وقتی که ۱۴ سال سن داشت آغاز کرد و به عنوان ورزشکار بدل‌کار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت. پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچک‌خان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم‌کم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقش‌آفرینی وی در تلویزیون است.

ناصر طهماسب در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. دوبله را به صورت حرفه ای از اوایل دهه ۱۳۴۱ آغاز کرد. او افزون بر گویندگی نقش های اول، در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست گویندگان فعالیت داشته است. طهماسب به عنوان استاد تیپ سازی در دوبله شناخته می شد.

مهدی ظهوری که متولد سال ۱۳۳۳ بود هفدهم شهریور دار فانی را وداع گفت. وی سابقه اجرای برنامه‌های «جنگ شب» و «تهران تهران» را داشت. او همچنین مجری آیین افتتاحیه شبکه پنج بود و نیز انجام مصاحبه‌های مردمی و گفت‌وگو با هنرمندان را برعهده داشت. این مجری قدیمی از مدت‌ها پیش به دلیل عارضه کبدی در بیمارستان بستری بود.

فریماه فرجامی متولد سال ۱۳۳۱ از چهره‌های مشهور سینمای ایران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود که از سال‌ها قبل از بازیگری دور شده بود و آخرین حضورش روی پرده سینما به نقشی در فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی در سال ۱۳۹۸ برمی‌گشت. «خط قرمز» و «سرب» مسعود کیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی، «مادر» علی حاتمی، «پرده آخر» واروژ کریم‌مسیحی و «نرگس» رخشان بنی‌اعتماد از جمله فیلم‌های این بازیگر بودند.

بیتا فرهی متولد سال ۱۳۳۷ بود و در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت. «هامون»، «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون بازی»، «خانه ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور» و.. از جمله فیلم‌های سینمایی است که بیتا فرهی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

فردوس کاویانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود که در ۸۲ سالگی درگذشت. او با سریالی چون همسران به شهرت رسید و در سریال های چون «مش خیرالله صندوقچه اسرار»، «محله بهداشت»، «همسران»،« محله برو و بیا»، «آژانس دوستی» و … به ایفای نقش پرداخت. وی در فیلم های چون «اجاره نشین ها»،« سگ کشی»،« نارنجی پوش »، «میکس» ، «کلانتری غیرانتفاعی»،«بانو»، «ساوالان»،« هامون»،« در مسیر تندباد»، «همه دختران من » و....هم بازی کرده است.

ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز در آستانه ۱۰۱ سالگی درگذشت. گلستان که پایه‌گذار استودیو سینمایی گلستان بود، ساخت فیلم‌هایی همچون «موج و مرجان و خارا»، «از قطره تا دریا»، «یک آتش»، «خواستگاری»، «تپه‌های مارلیک»، «خشت و آینه» و «اسرار گنج دره‌ی‌ جنی» را در کارنامه دارد و یکی از پایه‌گذاران جریان موج نو در سینمای ایران محسوب می‌شود. همچنین تهیه‌کننده فیلم «خانه سیاه‌ است» است که فروغ فرخزاد آن را کارگردانی کرده است.

وحیده محمدی‌فر و همسرش داریوش مهرجویی، شب ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در زیبادشت در شهرستان فردیس کشته شدند. دخترشان حادثه را به پلیس گزارش داد. قبل از این حادثه وحیده محمدی‌فر در صفحهٔ شخصی خود در اینستاگرام از تهدیدهای «شخصی ناشناس با لهجه غیر ایرانی» با چاقو از پشت در ویلایشان خبر داده بود. او در رشته روانشناسی در دانشگاه تهران تحصیل کرد و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرد. اولین حضور او در عرصه هنر با بازی نقش فرعی در فیلم سینمایی «لیلا» ثبت شد. او سپس به فیلم‌نامه نویسی روی آورد و به صورت جدی بخش اول فیلم‌نامه «داستان‌های جزیره» را نوشت. او سپس در نگارش فیلم‌نامه «مهمان مامان» با داریوش مهرجویی و هوشنگ مرادی کرمانی همکاری داشت. او جزو عوامل ساخت آثاری همچون «لامینور»، «اشباح»، «چه خوبه که برگشتی»، «نارنجی پوش»، «سنتوری» و «آسمان محبوب» بوده‌است.

حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون در سن ۳۷ سالگی درگذشت. وی نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید. فیلم «عطرآلود» هادی مقدم‌دوست در کنار فیلم «غریب» از آخرین آثار این بازیگر در جشنواره فجر سال گذشته بودند. «رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «سد معبر»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حق سکوت»، «مردن به وقت شهریور»، «شب بیرون» و «خسته نباشید!» از دیگر فیلم‌های سینمایی این بازیگر بودند.

حمیدرضا مرادی بازیگری که در دوره نوجوانی در فیلم‌های شاخص کودک و نوجوان دهه ۷۰ مانند «مدرسه پیرمردها» ایفای نقش می‌کرد، در سن ۴۵ سالگی درگذشت.

پروانه معصومی، متولد ۱۱ اسفند ماه ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. او نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم «بی‌تا» نقش کوتاهی گرفت و سال بعد در رگبار ساختهٔ بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد. معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳) جایزه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم فجر و برای «جهیزیه‌ای برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر دو در ۱۳۶۶) لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول را گرفت. تنها حضور این بازیگر در تئاتر به ایفای نقش در نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی علی رفیعی برمی‌گردد. معصومی نخستین بار سال ۱۳۶۳ در سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی در قاب تلویزیون حاضر شد و بعدها در سریال‌هایی چون «امام علی (ع)»، «مسافر ری»، «پلیس جوان»، «یوسف پیامبر (ع)» و «مثل هیچکس» بازی کرد.

حمید منوچهری دوبلور پیشکسوت ۸۲ ساله زاده‌ی ۹ دی ماه سال ۱۳۲۰ است. او گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشورمان بود. منوچهری به گفته‌ خودش در سال ۱۳۳۶ در شانزده سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق هوشنگ کاظمی با حرفه دوبله آشنا شد. او در سال ۱۳۴۲ با کمک نصرت الله محتشم به رادیو ایران آمد و در سال ۱۳۵۱ کارگردانی برنامه کودک رادیو را بر عهده گرفت، منوچهری تا سال ۱۳۵۷ چندین برنامه دیگر را کارگردانی کرد.

توران مهرزاد متولد سال ۱۳۰۹ در تهران و خواهر ایران بزرگمهر بود. او از دهه ۲۰ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر آغاز کرد و بعدها در کنار تئاتر، بازی در نمایش‌های رادیویی، دوبله، بازیگری در سینما و گویندگی در رادیو را دنبال کرد. فیلم‌های «خط قرمز»، «برزخی‌ها»، «هامون»، «برج مینو»، «لیلا»، «قرمز»، «دلشدگان»، «پری» و «عینک دودی» از جمله آثاری است که با نقش‌آفرینی او در سینما روی پرده رفته است.

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های نامدار سینمای موج نو ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون «هامون»، «دایره مینا»، «گاو»، «اجاره‌نشین ‌ها»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «مهمان مامان» و «سنتوری» را ساخته است. او و همسرش وحیده محمدی فر شب ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در زیبادشت در شهرستان فردیس کشته شدند. دخترشان حادثه را به پلیس گزارش داد. قتل مهرجویی و همسرش به دست اتباع بیگانه واکنش های تندی را در سطح جامعه موجب شد.

آرش میراحمدی بازیگر ۵۲ ساله تلویزیون که مدتی بود؛ میراحمدی کارش را در دنیای تصویر در برنامه «نوروز ۷۲ » با علی عمرانی و مهران مدیری آغاز کرده بود. آرش میراحمدی متولد ۴ تیر ماه ۱۳۵۰ در فراشبند استان فارس و فارغ‌التحصیل لیسانس رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران بود که علاوه بر بازیگری، کار نویسندگی و کارگردانی هم می‌کرد. او در برنامه‌های «خنده بازار»، «محله گل و بلبل» و سریال «بچه محل» هم بازی کرده بود.

رضا نوروزی مدیر تدارکات، مدیر تولید و تهیه کننده بر اثر عوارض ناشی از دیابت از دنیا رفت. تهیه کنندگی «سگ های پوشالی » و مدیر تولید«ستاره ها» ، «سن پترزبورگ» و ...از جمله فعالیت هایش بود.

حسین هاشمی، نویسنده پیشکسوت طنز رادیو، سه شنبه ۳۰ آبان ماه بر اثر بیماری در گذشت.

حسن همتی از بازیگران جوان و فعال عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون شامگاه روز چهارشنبه هفدهم آبان بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع کرد. حسن همتی فعالیت در عرصه بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و مدتی نیز به عنوان مدیر صحنه در کارهای کودک فعالیت داشت، وی علاوه بر بازیگری در زمینه موسیقی نیز فعال بود.

نظرات

  • ۱۴۰۳/۰۱/۰۶ - ۱۰:۱۵
    0 0
    عکسی و مرتضی تبریزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.