سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

«رضا برجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

هنرمند نباید خود را با ذائقه مردم کوچه بازاری تطبیق دهد/ تولیدات سینمایی امروزه ذائقه مردم را به سینمای سال ۵۴ برده که ابتذال در آن موج می‌زد!

رضا برجی در دومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: رضا برجی مستندساز مطرح کشور همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: مردم اگر به تماشای این فیلم ها می روند به دلیل آن است که می خواهند ساعتی از استرس دور شوند و مدیران نباید بر این اندیشه استوار باشند که حضور مردم در سالن های سینما نشان از کیفیت بالای فیلم ها است!

کارگردان مستندهای «عید بطاط» و «عراق سرزمین جنگ ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما از ارزش های انقلاب اسلامی در سینما و حوزه فرهنگ و هنر دور مانده ایم و این اتفاق طی یک دهه اخیر بیش از هر زمان دیگری جلوه گری می کند.

وی ادامه داد: من باید بین جمهوری اسلامی یعنی دولت ها و انقلاب اسلامی یک تفکیکی قائل شوم چرا که اگر این تفکیک را برای خودم قائل نشوم در تحلیل هایم با تناقضات وحشتناکی روبرو خواهم شد. اینطور می توان به تحلیل درست تری در هر زمینه ای دست پیدا کرد. من می دانم که دولت ها مقتضیات و سیاست خاص خود را دارند؛ به همین علت است که پلتیک می زنند و می گویند سال قبل ما یکی از پر شکوه ترین سال های فرهنگ و هنر ایران را بعد از انقلاب اسلامی شاهد بودیم! این ادعا در حالی بیان می شود که یک فرد مرده هم از آن خنده اش می گیرد و غیرعقلانی است!

برجی در همین راستا تصریح کرد: متأسفانه وقتی ما از کارکرد مسئولان فرهنگی انتقاد و گلایه می کنیم متهم به سیاه نمایی می شویم و یا این برچسب را به ما می زنند که متوجه برخی امور نیستیم یا در دل کار نیستیم و از این رو اصلاً نباید هیچ حرفی بزنیم!

این مستندساز و عکاس پیشکسوت سپس با بیان اینکه من در این راستا مثال کوچکی را مطرح می کنم اظهار داشت: بنده یقین دارم اگر زنده یاد نادر طالب زاده و شهید آوینی الآن بودند با قضیه طوفان الاقصی این چنین برخورد نمی کردند و تمام اهتمام خود را به کار می بستند تا حوزه فرهنگ و هنر کشور در این راستا اقدام موثری داشته باشد.

داور جشنواره های فیلم مقاومت و عمار خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که امروز در حوزه فرهنگ و هنر کشور رخ می دهد باعث می شود تا باورهای فرهنگی مردم زیر سوأل برود. متأسفانه دولتمردان توسعه فرهنگی را با فرهنگ توسعه اشتباه گرفته اند و جا به جا عمل می کنند. به جای اینکه فرهنگ توسعه را رواج دهند توسعه فرهنگی می کنند و دنبال آمار هستند!

وی متذکر شد: هنرمند نباید خود را با ذائقه مردم کوچه بازاری تطبیق دهد و اندیشه و خرد و ذائقه خود را تنزل دهد. چرا مسئولان کاری می کنند که هنرمندان سطح تفکر خود را پایین بیاورند؟ اینکه امسال فلان درصد تعداد افراد سینما رو بیشتر شده کجایش به نفع سینمای انقلاب است؟ مردم به سینما رفته اند که چه فیلم هایی ببینند؟ کمدی های سطحی یا آثار اندیشه ورز؟

برجی در همین راستا با بیان اینکه مدیران سینمایی باید بدانند اساتید برجسته جامعه شناس و... معتقدند وقتی مردم به سمت سینمای کمدی می روند نشانگر استرس روز افزون در جامعه است اظهار داشت: مردم اگر به تماشای این فیلم ها می روند به دلیل آن است که می خواهند ساعتی از استرس دور شوند و مدیران نباید بر این اندیشه استوار باشند که حضور مردم در سالن های سینما نشان از کیفیت بالای فیلم ها است!

این مستندساز تأکید کرد: قرار بر این بوده هنر انقلاب سطح ذائقه مردم را بالا ببرد اما اینک که بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته متأسفانه شاهد آن هستیم که تولیدات سینمایی امروزه ذائقه مردم را به سینمای سال ۵۴ برده اند که ابتذال در آن موج می زد! این برای فرهنگ و هنر ما یک فاجعه تمام عیار است! مسئولان چه بفهمند و چه نفهمند این اتفاق رخ داده و علت اصلی هم غفلت آن ها بوده است!

کارگردان مستندهای «سال های گلوله و زنبق» و «سواحل اشک و زیتون» تصریح کرد: جشنواره گذشته فیلم فجر چه چیزش شبیه جشنواره بود؟ ما از چیزی که دو دهه پیش داشتیم عقب افتادیم و این فاجعه است. فاجعه است که به جایی رسیدیم که سیر نزولی پیدا کردیم و پایین آمدیم! ما در تولید معضل داریم در حوزه آموزش به شدت معضل داریم! ما کارهایی می کنیم که معلوم نیست برای چه صورت می گیرد مثلاً بنده نمی دانم چرا آموزشگاه باغ فردوس را تعطیل کردند و آنجا را بدل به موزه سینما کردند! این ها اشتباه است. من متأسفم که برنامه ریزان فرهنگی به شاخصه های مهم توجه نمی کنند.

برجی خطاب به سیاست گذاران و مسئولان سینمایی اظهار داشت: آیا شما برای مردم الگوسازی می کنید؟ با چه فیلمی الگوسازی می کنید؟ با «فسیل» و امثال آن می خواهید برای مردم و نسل امروز و نسل انقلاب الگوسازی کنید و هنر انقلاب را ترویج و توسعه دهید؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: سیاست ها و تعریفاتی که برای نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان و... شده چرا اجرایی نمی شود؟ چرا این نهادها مدام در حال ساختمان سازی و ظاهرسازی هستند؟ چرا ما شاهد عدالت فرهنگی نیستیم؟

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: آقایان اگر نمی توانید بزنید کنار! شما نباید جاده را برای پشت سری های تان دودآلود کنید. نباید دیگران را کور کنید. بگذارید کسانی که می فهمند در جامعه چه اتفاقی می افتد کار کنند. نمی شود با چند فیلم کمدی جامعه را جلو برد. هنرمند قرار بود ذائقه مردم را بالا ببرد نه اینکه کنار مردم کوچه خیابان بنشیند. این حرف ها و دردهای ما را بشنوید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.