دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴

کارگردان «اکازیون» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«نمایش خانگی» مکمل «سینما» است/ اغلب درام‌های «شبکه نمایش خانگی» در ۵ دقیقه آخر سکانسی پر تنش و پر تعلیق ارائه می‌کنند تا مخاطب هفته آینده قسمت بعد را هم تماشا کند!

مسعود اطیابی

سینماپرس: سیدمسعود اطیابی کارگردان سینما و تلویزیون که تا چندی پیش سریالی با عنوان «اکازیون» را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش داشت گفت: اغلب دارم هایی که در شبکه نمایش خانگی پخش می شوند اگر ۵۰ دقیقه باشند در ۴۵ دقیقه ابتدایی شان هیچ خوراک جدی برای مخاطب ندارند اما در ۵ دقیقه آخر سکانسی پر تنش و پر تعلیق ارائه می کنند تا مخاطب جذب شود و هفته آینده قسمت بعد سریال را هم تماشا کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «هتل» و «ماه گرفتگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر در سینما خیلی پر کار باشیم نهایتاً می توانیم سالی یک فیلم یا دو سال یک بار با سه فیلم حضور داشته باشیم و از این رو من تلاش کردم از فرصتی که در بین تولید آثار سینمایی ام داشتم در شبکه نمایش خانگی یک سریال را تولید کنم. به هر حال باید فضا برای ورود همه به سینما باز باشد و نمی شود که فقط یک کارگردان مرتب در این فضا کار داشته باشد.

وی سپس با بیان اینکه من بسیار خوشحالم که مدت ها است سینمای کمدی از مهجوریت درآمده و خیلی از فیلمسازان تمایل به تولید آثار طنز پیدا کرده اند اظهار داشت: این اتفاق باعث خوشحالی است چرا که باید این گونه سینمایی مهم جدی گرفته شود. در همه دنیا سینمای کمدی یکی از مهمترین گونه های سینمایی است و ما هم باید با این نگاه از این نوع آثار استقبال کنیم.

اطیابی در پاسخ به این پرسش که تاکنون تولید سریال های طنز و کمدی در پلتفرم ها چندان مرسوم نبوده و آیا حضور در این عرصه را با ساخت یک سریال کمدی پس موفقیت فیلم سینمایی اخیرتان «هتل» که فروش بسیار بالایی هم داشت ریسک قلمداد نمی کردید؟ اظهار داشت: اولاً بنده معتقدم برای خدمت به مردم باید دست به تولید آثار متنوع زد؛ نکته ای که شما مطرح کردید کاملاً درست است و پیش از این در حوزه نمایش خانگی معمولاً سریال های جدی و دراماتیک به دلیل نوع تعلیق هایی که در آن ایجاد می شود با اقبال زیادی مواجه شده اند اما این دلیل نمی شود که برای ساخت سریال کمدی وارد این فضا نشد.

این سینماگر تأکید کرد: یکی از علل موفقیت سریال های دراماتیک در شبکه نمایش خانگی این بوده که به دلیل تعلیق هایی که در داستان وجود داشته مخاطب تشنه می مانده که هفته آینده به ادامه تماشای اثر مورد نظرش بنشیند؛ بدیهی است که در یک سریال کمدی چنین تعلیقی وجود ندارد و از این رو باید برای موفقیت یک سریال کمدی در شبکه نمایش خانگی تلاش کرد که درونمایه ای یکدست و مفرح داشته باشد تا به این واسطه بتواند با مخاطبان خود ارتباط بگیرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «خاک و مرجان» و «دینامیت» تصریح کرد: نکته قابل تأمل اینجا است که اغلب دارم هایی که در شبکه نمایش خانگی پخش می شوند اگر ۵۰ دقیقه باشند در ۴۵ دقیقه ابتدایی شان هیچ خوراک جدی برای مخاطب ندارند اما در ۵ دقیقه آخر سکانسی پر تنش و پر تعلیق ارائه می کنند تا مخاطب جذب شود و هفته آینده قسمت بعد سریال را هم تماشا کند.

وی با ذکر این نکته که به هر صورت نمایش خانگی مکمل سینما است و من تلاش دارم در هر دو مدیوم فعال باشم متذکر شد: آنچه برای من به عنوان یک فیلمساز اهمیت دارد تولید کار خوب و قابل تأمل با فیلمنامه و داستان پر کشش و جذاب است. زمانی که طرح این سریال توسط حمزه صالحی پیشنهاد شد من طرح اولیه را پسندیدم. شاید باور نکنید که تولید این سریال هم بسیار عجله ای شد به نحوی که ما در بیستم بهمن ماه سال گذشته یک طرح چند صفحه ای در دست مان داشتیم و سریال را ششم اسفندماه کلید زدیم و برای عید نوروز آن را به پخش رساندیم. در واقع نگارش و پیش تولید و تولید و کارهای فنی همه سریع جمع شد و از این منظر «اکازیون» کار سختی بود و ما آن را فورس ماژور جمع و جور کردیم.

اطیابی در پاسخ به این سوأل که آیا از این به بعد چه در پلتفرم ها و چه در سینما باید همچنان از شما کارهای کمدی ببینیم یا ممکن است کار در ژانرهای دیگر را هم مدنظر داشته باشید گفت: خودم دوست دارم سریال جدی کار کنم اما برای سینما یک فیلم کمدی آماده دارم؛ «تگزاس ۳» از کارهایی است که به لحاظ جذب مخاطب می تواند رکورد خوبی را بزند. در هر شرایطی «تگزاس» فروشش را دارد. همچنین یکی دو درخواست سینمایی دادم که منتظریم ببینیم کدام اتفاق می افتد. یکی از این فیلمنامه ها کمدی است و اثر دیگر حال و هوایی خانوادگی دارد اما قصه اش برای مخاطب می تواند بسیار جالب باشد.

گفتنی است؛ قصه «اکازیون» که در دهه ۷۰ می گذرد، داستان رحیم است که قصد دارد برای ادامه تحصیل به کانادا برود اما متوجه می شود ممنوع الخروج شده و این اتفاق زیر سر دایی محسن است، پس باید دنبال راه چاره ای باشد… سریال «اکازیون»، چهارشنبه ها ساعت ۸ صبح به صورت اختصاصی در نماوا پخش می شود. هادی کاظمی، ایمان صفا، سمانه پاکدل و غلامرضا نیکخواه از جمله بازیگران این اثر هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.