شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

«محمد قهرمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید در ذیل «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تکالیفی برای مسئولان فرهنگی در نظر گرفته شود و اگر این کارها را انجام ندهند با آن ها برخورد شود

محمد قهرمانی

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در خصوص عدم همراهی و هجمه تولیدات سینما و تلویزیون به سیاست های جمعیتی گفت: بی توجهی به فرمایشات حضرت آقا آسیبی جدی است و باید تدبیری جدی در این راستا صورت گیرد. من شخصاً می توانم فهرستی از مطالبات حضرت آقا را گردآوری کنم که اجرایی نشده است. این یک آسیب بزرگ است که مبادی قانون گذار و سیاست گذار باید به آن توجه ویژه کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «خاک و آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی توجهی به سیاست های جمعیتی در حوزه های مختلف می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. شاید دلیل این اتفاق این است که امروزه مسأله اقتصاد و معیشت به عنوان اصلی ترین مسأله مطرح شده است. در واقع آنچه امروزه در کشور بولد شده مسأله معیشت، مسکن و... است. ما در تحریم و جنگ اقتصادی هستیم و این اتفاق باعث شده تا اولویت ابتدایی مسئولان معطوف به این حوزه شود.

وی سپس با بیان اینکه مشکلات معیشتی در این حد نیست که بسیاری از مسائل مهم دیگر نادیده گرفته شود تصریح کرد: بنده می دانم که ممکن است برخی خانواده ها به شدت دچار معضلات معیشتی باشند اما قطعاً این افراد به آن اندازه نیستند که بگوییم مثلاً ۹۰ درصد مردم این مشکل را دارند. ما وقتی برای یک خرید ساده به فروشگاه های زنجیره ای می رویم می بینیم که مردم به خوبی برای خود کالا خریداری می کنند و این مسأله نشان می دهد که معضل معیشتی به آن شکلی که توسط برخی رسانه های بیگانه مطرح می شود صحت ندارد.

قهرمانی در همین راستا ادامه داد: هر وقت یک تعطیلی در کشور وجود دارد مردم به جاده ها هجوم می برند و ترافیک شدیدی در جاده ها ایجاد می شود؛ پر واضح است که امروزه یک مسافرت ساده میلیون ها تومان خرج بر می دارد و این هجوم مردم برای رفتن به مسافرت نشانگر آن است که مردم تا این حد تأمین هستند که با هر تعطیلی به دل جاده می زنند و راهی سفر می شوند.

این سینماگر متذکر شد: متأسفانه ما خودمان علیه خودمان تبلیغات سوء راه می اندازیم و یا به تبلیغات سوء دشمن دامن می زنیم! مثلاً الآن تبلیغ می کنند که آمار طلاق به شدت بالا رفته و یا نخبگان در حال فرار از کشور هستند. همه این ها باعث می شود نوعی روحیه یأس و ناامیدی در کشور به وجود آید. این اتفاق دردآور است که کمتر روی بخش های مثبت کشور و جامعه تمرکز می شود و ما دست روی اتفاقات و اخبار خوب نمی گذاریم و صرفاً به بار منفی اخبار توجه می کنیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «فرشتگان قصاب» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نسبت به سیاست های جمعیتی در سینما، تلویزیون، بیلبوردهای شهری و... به شدت کم توجهی می شود اظهار داشت: باید به مقوله جوان سازی جمعیت و اهمیت این موضوع پرداخته شود. این مقوله مهمی است که حضرت آقا بارها مکرراً به آن اشاره کرده اند و وظیفه مسئولان در همه حوزه ها توجه به تأکیدات ایشان است.

وی تصریح کرد: بی توجهی به فرمایشات حضرت آقا آسیبی جدی است و باید تدبیری جدی در این راستا صورت گیرد. من شخصاً می توانم فهرستی از مطالبات حضرت آقا را گردآوری کنم که اجرایی نشده است. این یک آسیب بزرگ است که مبادی قانون گذار و سیاست گذار باید به آن توجه ویژه کنند.

قهرمانی خاطرنشان کرد: به عقیده بنده در وهله اول مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس باید توجه به سیاست های جمعیتی را به صورت قانون در بیاورند و سپس از دست اندرکاران فرهنگی بخواهند که روی این موضوع کار کنند. این اتفاق باید بدل به قانون شود و در واقع فونداسیون درستی برای آن شکل بگیرد.

این تهیه کننده سینما در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: از سوی دیگر باید با ترک فعل مسئولان در خصوص مسأله سیاست های جمعیتی باید برخورد شود. درست است که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب شده اما باید در ذیل آن قانون تکلیفی برای مسئولان فرهنگی در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، صدا و سیما و... نیز در نظر گرفته شود و آن ها مکلف شوند که در این حوزه کارهای جدی تولید کنند و اگر این کارها را انجام ندهند با آن ها برخورد شود و مورد موأخذه قرار بگیرند چرا که از قانون تبعیت نکرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.