چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۳

در سن ۹۲ سالگی؛

«آلیس مونرو» درگذشت

آلیس مونرو و مانی حقیقی

سینماپرس: آلیس مونرو نویسنده کانادایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۳ که به دلیل تبحرش در داستان‌نویسی به «چخوف کانادا» مشهور بود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، مونرو در سال‌های اخیر از بیماری زوال عقل رنج می‌برد. روزنامه گلوب اند میل گزارش داد که این نویسنده روز دوشنبه به وقت محلی در یک خانه سالمندان در اونتاریو درگذشت.

او به رغم شهرت جهانی و موفقیت‌های زیاد و بر خلاف مارگارت اتوود دیگر نویسنده مطرح کانادایی تمایلی به حضور در انظار عمومی نداشت.

زمانی که مونرو به شهرت جهانی دست پیدا کرد، دیوید هومل منتقد ادبی آمریکایی گفت: او اهل معاشرت نیست و به ندرت در انظار عمومی دیده می‌شود و در تورهای معرفی کتاب شرکت نمی‌کند.

مونرو دهم ژوئیه ۱۹۳۱ در «وینگهام» در اونتاریو به دنیا آمد و در محیطی روستای رشد کرد. پدرش روباه و ماکیان پرورش می‌داد و مادرش معلم مدرسه بود.

مونرو در ۱۱ سالگی تصمیم گرفت که نویسنده شود. او در این باره در مصاحبه‌ای گفته بود: فکر می‌کردم که شاید در این کار موفق شوم زیرا استعداد دیگری نداشتم.

اولین داستان این نویسنده کانادایی با عنوان «ابعاد یک سایه» سال ۱۹۵۰ و زمانی که در دانشگاه «وسترن اونتاریو» تحصیل می‌کرد، منتشر شد.

از آثار او می‌توان به گریزپا، فرار، دست مایه‌ها، رشد عشق، فکر می‌کنی چه کسی هستی، رقص سایه‌های شاد و دورنمای کاسل راک اشاره کرد. داستان‌های کوتاه وی اغلب در نشریات معتبر از جمله نیویورکر و آتلانتیک چاپ و منتشر می‌شد.

منتقدان معتقدند که این نویسنده کانادایی درباره زنان و برای زنان می‌نوشت، بدون آنکه مردان را تحقیر کند.

مونرو در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه نوبل ادبیات و در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه بوکر شد. وی همچنین برای داستان‌های کوتاهش سه بار برنده جایزه داستان‌نویسی فرماندار کل کانادا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.