یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

کارگردان «تشکیلات» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

جشن‌ها و جشنواره‌های ریز و درشت سینمایی بدل به «حیات خلوت» برای عده‌ای افراد خاص شده است/ «سینما» رسماً دروازه ای شده برای کارهایی که نمی‌دانیم در پشت آن‌ها چه خبر است!

منوچهر مصیری

سینماپرس: منوچهر مصیری کارگردان سینما در خصوص درآمدزایی جشن‌ها و جشنواره های متفرقه سینمایی برای عده ای خاص گفت: جشن‌ها و جشنواره باید زمانی برگزار شود که سینما نشاط داشته باشد و اهالی سینما شاد باشند و غم نان نداشته باشند. مدیران سینمایی باید بدانند جشن سینما روزی است که اهالی سینما مشکل معیشتی نداشته باشند!

کارگردان فیلم های سینمایی «تشکیلات» و «مکافات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه وضعیت در سینما بسیار نامیمون است؛ بیش از ۷۰ درصد اهالی سینما از بچه های فنی گرفته تا کارگردانان سال ها است که کار نکرده و گرفتار مشکلات شدید اقتصادی هستند. بدیهی است این بودجه هایی که از ناکجاآباد آمده و سر از جشنواره های ریز و درشت در می آورد باید به بدنه سینما تزریق شود!

وی در همین راستا ادامه داد: این چه فایده ای دارد که ۲-۳ روز یا یک هفته یا ۱۰ روز جشنواره برگزار کنیم اما اهالی سینمای مان دردمند و گرسنه باشند؟ اگر این بودجه های هنگفتی که خرج برگزاری این جشنواره ها شود برای تولید فیلم در سینما اختصاص پیدا کند بهتر نیست؟ شما ببینید وقتی یک فیلم سینمایی تولید می شود چند ده نفر در آن مشغول به کار می شوند و چندین خانواده روزی شان فراهم می شود اما عایدی این جشنواره ها برای اهالی سینما چیست؟

این سینماگر یادآور شد: متأسفانه ما بارها و بارها این سخنان را گفته ایم اما کسی صدای ما را نمی شنود و به حرف های ما توجه نمی کند؛ ما اینقدر خسته ایم و دیگر حرف های مان برای خودمان هم تکراری شده و نمی دانیم راه چاره در این وانفسا چیست!؟

مصیری سپس با بیان اینکه جشنواره های ریز و درشت سینمایی بدل به حیات خلوت برای عده ای افراد خاص شده است تصریح کرد: جشنواره باید زمانی برگزار شود که سینما نشاط داشته باشد و اهالی سینما شاد باشند و غم نان نداشته باشند. مدیران سینمایی باید بدانند جشن سینما روزی است که اهالی سینما مشکل معیشتی نداشته باشند!

وی متذکر شد: سینمای ما رسماً دروازه ای شده برای کارهایی که نمی دانیم در پشت آن ها چه خبر است! مسئولان باید بدانند اگر سینماگران از نظر اقتصادی تأمین نباشند کار درستی پیش نمی رود. بنده مجدداً تأکید می کنم جشنواره موقعی است که سینمای ایران سر ذوق باشند و اهالی سینما مشکلات اقتصادی شان حل شده باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «دنیا» و «آخرین خون» در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از آنچه جوانگرایی در سینما نامیده می شود و باعث بیکاری گسترده پیشکسوتان شده اظهار داشت: نباید در باز شود و هر کس به عنوان کارگردان به سینما بیاید. برای ورود به سینما رزومه قوی و بک گراند کاری باید مهم باشد. من مخالف نیستم فیلمساز جدید وارد سینما بشود اما بدنه اصلی سینما و سینمای حرفه ای محل آزمون و خطا نیست و نباید چنین سهل انگارانه به سینما نگاه شود.

مصیری در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای ایران پتانسیل آن را دارد که در ابعاد جهانی بدرخشد. این سینما که تعدادی فیلم طنز در آن وجود داشته باشند شایسته نیست و ما باید در پی سینمایی باشیم که خواهان جهانی داشته باشد.