شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

آرش فهیم:

عدم پرداختن به دشمنی‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران یکی از خلاء‌های موجود در فضای فرهنگی و رسانه‌ای است

سریال «رخنه»

سینماپرس: یک منتقد سینما و تلویزیون گفت: سریال رخنه به طور غیرمستقیم به ماهیت و عملکرد اسرائیل در مواجهه با ملت ایران پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال «زخنه» گفت: تولید و پخش سریال «رخنه» یک واکنش فوری و مناسب و هنرمندانه به رفتارها و اتفاقات مرتبط با رژیم صهیونیستی است. این سریال هم از نظر فنی و هم محتوایی حائز اهمیت است.

وی افزود: علاوه بر کم کاری در زمینه کشتار بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه طی چند ماه گذشته، عدم پرداختن به دشمنی‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران یکی از خلاء‌های موجود در فضای فرهنگی و رسانه‌ای است. درواقع این رسانه و آثار دراماتیک و هنری هستند که باید این حقیقت را به مردم و نسل جدید منتقل کنند که مسئله اسرائیل فقط به اشغال فلسطین و کشتن فلسطینی‌ها محدود نیست بلکه آن‌ها بیش از هر کشور و جامعه دیگری در پی آسیب زدن به ملت ایران هستند، نمونه اش ترور دانشمندان و نخبگان کشورمان است که یک رفتار ناجوانمردانه است.

فهیم عنوان کرد: یک خانواده باید چقدر خون دل بخورد و جامعه چقدر باید سرمایه گذاری کند تا یک فرد تبدیل به نخبه‌ای کارآمد و وطن دوست شود، بعد یک نفر آن طرف دنیا نقشه می‌کشد تا این شخصیت ملی و علمی را از بین ببرد. این موضوع لازمه پرداخت دراماتیک و رسانه‌ای دارد و هنرمندان نمی‌توانند درمقابل این مسئله سکوت کنند. از طرفی هم بیش از ۲۰۰ روز است که غزه به سلاخ خانه‌ای علیه زنان و کودکان و انسان‌های غیرنظامی و بی دفاع تبدیل شده است و طی این مدت باید آثار نمایشی متعددی درباره اسرائیل و ماهیت ضدبشری آن ساخته می‌شد.

این کارشناس رسانه توضیح داد: خوشبختانه این روزها سریال «رخنه» این خلاء را پر کرده است. این سریال البته در قالب دراماتیک و خانوادگی ساخته شده است و تاکنون اسمی از رژیم صهیونیستی در آن برده نشده است. اما به طور غیرمستقیم به ماهیت و عملکرد اسرائیل در مواجهه با ملت ایران پرداخته است. تلاش رژیم صهیونیستی برای حذف فیزیکی نخبگان ایرانی، یک ماجرای تلخ و دهشتناک است، اما در سریال «رخنه» مایه حماسی و هیجان انگیز پیدا کرده است.

فهیم پیرامون این سریال اظهار داشت: تعقیب و گریز و نفوذ و رسوخ تروریست‌ها برای ترور یک دانشمند صنعت موشکی ایران، درونمایه و محور اصلی داستان این سریال است. هر چند که ضعف‌هایی در فیلمنامه قابل مشاهده است و برخی بازیگرها به درستی انتخاب نشده اند، اما کارگردانی «رخنه» در سطح بالایی قرار دارد. حرکت دوربین و زوایای انتخاب شده، سنجیده و استاندارد هستند و کمک مضاعفی در ایجاد تعلیق و موقعیت‌های ملتهب کرده است. در سکانس‌ها و صحنه‌های ایستا و درونی نیز گرافیک و طراحی صحنه و محل قرار گرفتن دوربین، به فضاسازی و تماشایی شدن نماهای این سریال انجامیده است.

این منتقد خاطر نشان کرد: درباره قصه سریال «رخنه» باید گفت که در این سریال، زندگی یک نخبه علمی و صنعتی با یک نیروی امنیتی و محافظ و به اصطلاح بادیگارد، به طور موازی نمایش داده شده است و نقطه عزیمت زندگی هر یک از این شخصیت‌ها خانواده است. ما وارد خلوت و حریم خصوصی دو شخصیت از دو دنیای متفاوت، اما مرتبط با یکدیگر می‌شویم و این تقارن، به ماجراهای این سریال تنوع و تحرک بخشیده است. اینکه دو شخصیت اصلی سریال «رخنه» یکی در مقام علمی و دیگری در جایگاه یک شخصیت امنیتی، با یکدیگر نسبت فامیلی دارند، گویای این مفهوم است که این دو موقعیت، خانواده و مکمل یکدیگر هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.