شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

نماینده ولی فقیه در استان گلستان:

«مهندسی فرهنگی» به این معنا است که متوجه باشیم چه فعالیتی را برای چه کسانی در چه مقطع زمانی می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم

سیدکاظم نورمفیدی

سینماپرس: نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در دیدار با مدیرعامل و اعضای شورای معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان برخی موضوع‌های مهم تربیتی از دیدگاه اسلام پرداخت.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در این دیدار که صبح روز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ انجام شد، به اهمیت کار فرهنگی در جامعه و به‌ویژه برای کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی گفت: برخی کارها در جامعه سخت است و اگر به آن سطحی نگاه کنیم دچار ضرر جبران‌ناپذیر خواهیم شد شاید از نگاه برخی، یکی از این کارهای سخت و دشوار موضوع‌های اقتصادی که بسیار پیچیده است باشد اما سخت‌تر از موضوع اقتصادی، امروز کار فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود: کار فرهنگی از دیدگاه اسلام یعنی انسان‌سازی و اگر در این حوزه درست عمل شود در مسائل دیگر مثل اقتصاد هم موثر است.

وی با بیان‌این‌که انسان موجود پیچیده‌ای است خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که نگاه ما به انسان چگونه است تا بتوانیم برای مسائل فرهنگی او برنامه‌ریزی داشته باشیم، شاید در دنیای غرب نگاه به انسان ساده‌تر باشد اما اگر ما از دیدگاه قرآن به انسان نگاه کنیم آن وقت متوجه دشواری‌های کار فرهنگی خواهیم شد.

امام جمعه گرگان با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه مهندسی فرهنگی یادآور شد: به اعتقاد من مهندسی فرهنگی به این معنا است که متوجه باشیم چه فعالیتی را برای چه کسانی در چه مقطع زمانی می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به این که شروع کار فرهنگی باید از دوران کودکی باشد گفت: تلاش کنید کار ریشه‌ای انجام دهید و از پرداختن بیش‌از حد به شاخ و برگ پرهیز کنید چرا که اگر کار ریشه‌ای انجام شود خودش شاخ و برگ را تقویت می‌کند.

حجت‌الاسلام نورمفیدی با اشاره به برخی شیوه‌های تربیتی در گذشته گفت: پدران و مادران ما برای تربیت بچه‌ها حتی گاهی هنگام نماز خواندن کودکان را در کنار خود می‌نشاندند، اگر چه این موضوع در ظاهر مهم به‌نظر نمی‌رسید اما وقتی عمقی به‌آن نگاه می‌کنیم می‌بینم بسیار این رفتار اثرگذار بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش خانواده و متولیان حوزه تربیت کودکان خاطرنشان کرد: باید اول از همه کودک امروز را بشناسیم شرایط را درک کنیم و در حد توان بچه‌ها بار فرهنگی در آن‌ها ایجاد کنیم.

امام جمعه گرگان ادامه داد: باید بدانیم کودکان امروز دنبال چه هستند چه‌چیز ی برای آن‌ها جذابیت دارد و حتی در این موضوع هم اولویت‌بندی داشته باشیم و بدانیم کودک این دوره و زمانه در چه حال و هوایی قرار دارد و چه چیزی بهتر می‌تواند او را به جایگاه اصلی‌اش برساند.

وی با بیان این‌که درست است که همه ما زمانی کودک بوده‌ایم اظهار داشت: شرایط دوران کودکی ما با کودکان امروز بسیار تفاوت دارد، چرا که مهم‌ترین مکان اجتماعی در دوران کودکی هم‌سن‌و سالان ما مسجد و شرکت در مناسبت‌های مذهبی بود اما امروز گستره ارتباط‌ها وسیع است تا جایی که در بسیار از موضوع‌ها بچه‌ها از ما جلوترند و این نکته بسیار با اهمیتی است که برنامه‌ریزی برای این نسل را دشوار می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان ابراز داشت باید تلاش کنیم کودکان به خودشناسی برسند تا ارتباط با خدا در باور آن‌ها ایجاد شود چرا که اساسی‌ترین توصیه تمامی انبیا این بوده که انسان‌ها خود را بنده پروردگار بدانند و از او پیروی کنند.

حجت‌الاسلام نور مفیدی در پایان صحبت‌های خود با بیان این‌که کار جهادی به معنای بی‌رویه کار کردن نیست یادآور شد: اگر کار برای رضای خدا و از روی علاقه، دلسوزانه و با اخلاص کار انجام گیرد به‌یقین تاثیرگذار خواهد بود.

روش کانون، کار تربیتی در فضای غیر رسمی با شیوه غیر مستقیم

در این دیدار حامد علامتی مدیرعامل کانون و الهه غیناقی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان نیز پیش از سخنان نماینده ولی فقیه به ارایه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در کانون پرداختند.

مدیرعامل کانون در این دیدار با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری و رییس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی به کانون گفت: رهبر انقلاب اسلامی همواره تاکید دارند از رهگذر پرورش فکر باید بذر ایمان را در دل کودکان و نوجوانان بکاریم، هم‌چنین رییس جمهور شهید همواره پیگیر مسایل حوزه فرهنگی کودکان و نوجوانان بودند.

وی افزود: شیوه فعالیت کانون استفاده از روش‌های تربیتی غیر مستقیم با ابزارهای فرهنگی، هنری و ادبی است بر همین اساس ما در کانون به دنبال کار تربیتی در فضایی غیر رسمی در زیرمجموعه آموزش و پرورش هستیم.

علامتی اضافه کرد: تلاش ما در کانون برای بهره‌مندی تمامی کودکان و نوجوانان کشور از تولیدات و برنامه‌هاست و این مهم را با تولید کتاب، فیلم، تئاتر، اسباب‌بازی و... دنبال می‌کنیم.

وی هم‌چنین به حضور معاونان و مدیران ستادی کانون در استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد: اعضای شورای معاونان کانون از دو روز قبل به تمام مراکز فرهنگی‌هنری کانون در این استان سرکشی و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات این مراکز قرار گرفته‌اند تا برای رفع آن‌ها اقدام‌های لازم انجام پذیرد.

مدیرعامل، معاونان و مدیران‌کل ستادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حاشیه سفر استانی خود به گلستان روز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ با نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان دیدار و گفت‌وگو کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.