سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

«بنیانگذار سازمان سینمایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در «حوزه فرهنگ و هنر» باید «انقلابی» را به وجود آورد/ «کاندیداها» نوعی «قسم‌نامه» بخورند که به برنامه‌های خود وفادار باشند!

جواد شمقدری

سینماپرس: جواد شمقدری کارگردان سینما ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها در خصوص انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و و اهمیت توجه کاندیداها به مقوله فرهنگ و هنر نکاتی را بیان کرد.

بنیان گذار سازمان سینمایی و مشاور هنری رئیس جمهور در دولت های نهم و دهم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک نوع انقلاب فرهنگی است که تغییری در ذهنیت و سبک زندگی مردم ایجاد کرد. مردم توانستند نسبت خود را با دنیا و آخرت شان تنظیم کنند. دنیاگرایی و مادی گرایی که انسان را جای خدا می نشاند و در غرب طرفدار دارد در انقلاب اسلامی به خویشتن و معنویت و خداجویی بازگشت و این ارزش ها را تشویق و تبیین کرد و بر اساس آن انقلاب به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب یک رهبر معنوی و یک رهبر دینی و مذهبی است و این نشان می دهد ماهیت اصلی انقلاب اسلامی به هویت فرهنگی و مکتبی و اعتقادی برمی گردد. این در عرصه ها و دوره های مختلف مورد غفلت مدیران و سیاسیون و جریانات مختلفی که در صحنه اجرایی و سیاسی کشور حضور پیدا کردند واقع شده است.

شمقدری یادآور شد: البته در دوره هایی یک مانوری داده شد؛ مثلاً در دوره اصلاحات می خواستند توجه ویژه به فرهنگ و هنر کنند اما این توجه نمایشی بود و این نمایشی بودن در عرصه فرهنگ به خصوص در حوزه رسانه خود را نشان داد. کار آن ها دستاویزی شد برای انحراف و اضمحلال بیشتر هویت نظام و انقلاب اسلامی! آن ها نه تنها در راستای تبیین ارزش ها و معنویت های اسلام و انقلاب گام برنداشتند که مانند یک چاقو شدند که دست یک گروه جراح افتاد و در مسیر اصلاح عمومی جامعه قرار نگرفت.

رئیس پیشین سازمان سینمایی با بیان اینکه شاید امروز هم برخی بیایند و مانند آن دوره حرف و شعارهای زیبا بدهند تصریح کرد: شاید برخی بیایند و مانور دهند و ژست بگیرند که فرهنگ مهم است اما اصلاً این را قبول نداشته باشند. کاندیداها در حوزه فرهنگ و هنر باید برنامه های شان را مستقل ارائه دهند و نوعی قسم نامه بخورند که به این برنامه ها وفادار باشند و تلاش کنند که این حوزه را از این رخوت و انحرافی که به آن تحمیل شده و در دولت سیزدهم هم اصلاح نشد نجات دهند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «انقلاب دوم» و «آفتاب و زمین» در همین راستا خاطرنشان کرد: متأسفانه جریان غالب منحرف بود که ادامه آن می تواند صدمات زیادی را برای جامعه به وجود آورد. برگشت ارزش های طاغوتی در مقابل ارزش های اسلامی نباید به وجود بیاید. بخشی از جامعه که حضور فعال در صحنه دارند مثل افرادی که در تشییع پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت حضور پیدا کردند سال ها است راه خود را پیدا کردند و به برنامه های فرهنگی انحرافی توجهی ندارند و خدا آن ها را در صراط مستقیم هدایت می کند اما بخشی از جوانان تحت تأثیر شبیخون فرهنگی دشمن هستند. این ها رها شدند و مسئولان هم بی توجه هستند. ما انتظار داریم که در واقع کاندیدهایی که امروز آمدند و در این دوره برای ریاست جمهوری پا به میدان گذاشتند یادشان باشد که باید وارث ارزش ها و آرمان های انقلاب باشند.

شمقدری با اشاره به اینکه مسئولیت به جای مانده از شهید رئیسی امروز بر دوش کاندیداها سنگینی می کند تأکید کرد: باید در همه حوزه ها جهادی عمل کرد و به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر باید انقلابی را به وجود آورد. البته ممکن است ما نتایج این مسأله را ده ها سال بعد ببینیم اما می توان تشخیص داد نوع تصمیمات چقدر اهداف بلند انقلاب را در حوزه فرهنگ تحقق می بخشد. این است که ما به جد یک مطالبه از همه کاندیداها داریم که برنامه فرهنگی هنری خود را مستقل ارائه دهند. سینماپرس هم باید این مطالبه گری را مطرح کند و به مردم انتقال دهد.

وی ادامه داد: جریانات سیاسی مرجع هم وظیفه شان سنگین است؛ آن ها باید رفاقت ها و قبیله گرایی ها را کنار بگذارند. باید ویژگی ها را بگذارند وسط و کاندید خود را مطرح و تبلیغ کنند. باید حرکت فرهنگی انقلاب را به انقلاب فرهنگی که امام (ره) دنبالش بود متصل کنند.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که به نظر شما داشتن بصیرت در مردم برای انتخاب فرد اصلح و عدم فریب خوردن توسط سیطره بیگانگان در فضای مجازی و... چقدر حائز اهمیت است و وظیفه هنرمندان در خصوص افزایش بصیرت عمومی جامعه چیست اظهار داشت: بخشی از جریان هنری کشور که به عنوان سلبریتی شناخته می شوند تحت تأثیر انحرافات هستند و همواره هم مورد سوء استفاده واقع شدند. قطعاً اگر آن ها پشت کاندیدای خاصی باشند مضراتش بیشتر از منافع بوده است.

شمقدری افزود: ما نیاز داریم یک طبقه ای از حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم که پیش قراول حرکت آرمانی نظام باشد اما این امکان موجود نیست. معتقدم ورود سلبریتی ها به این عرصه ممکن است آسیب زا باشد. سال ۷۳ که ما یک دیدار ویژه با رهبری داشتیم ایشان نیز یکی از آفت ها را آلودگی به جریانات سیاسی دانستند. حوزه فرهنگ اوج ورودش این است که روی شاخص ها و ارزش های کلان و دورنمای کلان بایستد و تبیین و تشریح کند و اگر به مسائلی ورود نکند مطلوب تر باشد. به هر صورت واضح است که بخشی از بدنه هنر آسیب پذیر است و جهت گیری اش مطلوب نیست و باید در این عرصه با احتیاط حرکت کرد.

وی تأکید کرد: البته هنرمندان انقلابی در این ایام وظیفه سنگین تری دارند که در این هیاهوها مسیر روشن حق و عدالت را نشان دهند و اگر به مصادیقی رسیدند پشت آن مصداق بایستند.

شمقدری در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این سوأل که انتظار این روزهای اهالی سینما از رئیس قوه مجریه چه چیزی است گفت: بخشی از کاستی ها در حوزه سینما به خود اهالی سینما و کسانی که ادعای مدیریت در این عرصه دارند باز می گردد و شاید خیلی مستقیم به عهده رئیس جمهور نباشد. البته رئیس جمهور باید شناخت داشته باشد تا در مسیر انتخاب وزیر و مدیرانی که وارد این عرصه می شوند افراد مطلوبی را گزینش کند؛ رئیس جمهور نباید تحت تأثیر القائات و جوزدگی و شانتاژ قرار بگیرد. اگر چنین شود مقدمه و بستری فراهم می شود که کاستی ها یک به یک حل و فصل شود. بخشی از معضلات این روزهای اهالی سینما به مسائل معیشتی و شغلی بر می گردد که در عرصه های دیگر هم مطالبه عمومی است اما در حوزه انتظار ویژه داریم که در مسیر صلاح و درستی قرار بگیرد و از دست جریانات مافیایی خارج شود. بحمدالله ظرفیت اصلاح وجود دارد اما باید مدیریت هوشمند و با برنامه و با جسارت و شهامت باشد. اگر این مدیریت متزلزل و روزمره باشند اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و رئیس جمهور آنقدر معضلات بزرگ دارد که ممکن است این عرصه را رها کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.