یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

واکنش «وزیر ارشاد» به شتابزدگی انتصابات در روزهای پایانی «دولت سیزدهم»؛

اسماعیلی: انتصاب‌های خارج از عرفی اتفاق نیفتاده است!

بزرگداشت شهید آیت الله ریسی در تالار وحدت؛ محمدمهدی اسماعیلی؛ هاشمی

سینماپرس: رئیس ستاد بزرگداشت چهلمین روز «شهیدان پرواز اردیبهشت» گفت: در برنامه‌های تکریم شهیدان خدمت از زمان بروز حادثه تا امروز آنچه بیش از همه ملموس و محسوس است میدان‌داری مردم است، در اربعین شهیدان هم بنای ما این است که در وجه مردمی مراسم تسهیل شود.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه -سوم تیر- در نشست خبری ستاد بزرگداشت چهلمین روز «شهیدان پرواز اردیبهشت» اظهار داشت: در میان ناباوری، سوگ و اندوه به اربعین این شهدای عزیز نزدیک می شویم و مردم در فقدان رئیس جمهوری پرکار، باکفایت و جامع‌الاطراف و همکاران صدیقشان در سوگ هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از ابتدای اعلام خبر مشکل پیش آمده برای بالگرد رئیس جمهور تا همه برنامه‌های تکریم در این مدت آنچه بیش از همه ملموس و محسوس است میدان‌داری مردم است که به واسطه اخلاص و خدمتگزاری خادمان ملت در روح و جان همه مردم ایران قرار داده است و این وعده الهی است.

مراسم اربعین شهیدان پرواز اردیبهشت در تهران و مشهد

رئیس ستاد بزرگداشت چهلمین روز شهیدان پرواز اردیبهشت گفت: مراسم اصلی در تهران و مشهد برگزار می شود و روز پنجشنبه در ساعت ۱۷ در مصلای تهران برگزار می‌شود و جلوه‌ای برای ارائه وجه خدمات شهدای پرواز خدمت فراهم کنیم و در این برنامه پیام سیدحسن نصرالله پخش می‌شود و همسر شهید رئیسی سخنرانی خواهد داشت.

اسماعیلی با بیان این که وظیفه‌ای جز تسهیل و هماهنگی مراسم چهلم شهدای پرواز اردیبهشت قائل نیستیم، گفت: در برنامه‌های تکریم در این مدت آنچه بیش از همه ملموس و محسوس است میدان‌داری مردم است. بنای ما این است که در مراسمات اربعین وجه مردمی را تسهیل کنیم.

جایزه ویژه شهید جمهور در جشنواره‌های فجر

اسماعیلی درباره این که آیا در جشنواره‌های فجر جایزه ویژه‌ای برای شهید رئیسی خواهیم داشت؟ گفت: مصوبه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت به عنوان تاسیس بنیاد شهید که در اساسنامه پیشنهادی مواردی از این دست است و برای جشنواره‌های فجر هم جایزه ویژه «شهید جمهور» را خواهیم داشت.

تولیدات موسیقی «شهیدان پرواز اردیبهشت»

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی موضوع موسیقی و آثاری در این زمینه با موضوع رئیس‌جمهور شهید و هیأت همراه گفت: قطعات موسیقی و سرود های زیادی با این موضوع تولید شده است، اصحاب موسیقی و دوستان فعال آثار زیادی را تولید کرده‌اند. همچنین آثار هنری صحنه‌ای نیز تولید شده‌است.

وزیر فرهنگ اظهار داشت: اصحاب موسیقی در این حوزه زحمت کشیدند در کرج بودم که آنجا دیدم فقط در حوزه سرود ده‌ها سرود جذاب آماده شده و اداره کل موسیقی و مجموعه صدا و سیما و حوزه هنری تولیدات متنوع و متکثری دارند.

اعلام حضور بیش از ۹۰ رسانه خارجی در اربعین شهدای خدمت

وی درباره رسانه‌های حاضر در آیین‌های چهلم شهیدان پرواز اردیبهشت گفت: اطلاعی که دارم این که از ۹۰ رسانه خارجی اعلام حضور کردند و به اینها اضافه هم خواهند شد و مهمان های خارجی در اختیار وزارت خارجه است و اعلام خواهد شد.

جلسات کارشناسی از مناطره‌ها جذاب‌تر بود

اسماعیلی درباره دیدگاه خود درباره مناظره‌های ریاست جمهوری گفت: باید از ابتکار رسانه ملی تشکر کرد. جلسات کارشناسی از جلسات مناظره جذاب‌تر بود. در جاهایی مجبور به موضع‌گیری صریح بودیم. بعضا تحلیل‌های نادرستی بود. فضای انتخاباتی است و باید از فضای روشنگری برای مردم خوشحال باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به خبرنگاران افزود: در این دوره سه ساله همکاران ما بودید و در روزهای سخت و خوشی ما را همراهی کردید و اتفاقات خوبی را تجربه کردیم. این نبود مگر با پشتیبانی رئیس جمهوری که تمام قد حمایت کردند بدون این که به دنبال بهره برداری رسانه‌ای باشند.

پیشنهاد ۳۰ اردیبهشت، به عنوان روز خدمت مجاهدانه

وزیر فرهنگ درباره برنامه نامگذاری روزی به نام شهدای خدمت در تقویم رسمی گفت: در شورای فرهنگ عمومی، سی ام اردیبهشت به نام روز خدمت مجاهدانه به ثبت رسید و برای تصویب نهایی ارائه شده که در شورای عالی ابلاغ خواهد شد.

انتصاب‌های خارج از عرفی اتفاق نیفتاده است

اسماعیلی درباره انتصاب‌های جدید در شورای فرهنگ عمومی هم اظهار داشت: این انتصاب‌ها روند ۶، هفت ماهه داشته است. در شورای فرهنگ عمومی، آذر ماه دبیر جدید را معرفی کردم، اسفند گذشته در شورای عالی رای گرفتند و اردیبهشت ابلاغ شده است و ارتباطی نداشت و دبیر کارگروه مد و لباس چون همزمان دبیر شورای فرهنگ عمومی بود از یک سال پیش بحث اعزامشان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در ایتالیا مطرح بود و شدند، یک نفر باید دبیر کارگروه می‌شد. جایگاه خالی بود و جابه‌جایی نداشتم و باید این اتفاق می افتاد و انتصاب های خارج از عرفی اتفاق نیفتاده است.

اجرای برنامه یادبود شهیدان خدمت در ۲۵ روستا

وزیر فرهنگ همچنین درباره برنامه‌های آثار تولید شده از سفرهای شهید رئیسی به روستاها و کارخانجات احیا شده گفت: ۲۵ روستا آقای رئیس جمهور در این مدت حضور داشتند. در کنار همه روستاها در این ۲۵ روستا، برنامه ویژه ای مردم این روستاها تدارک دیده اند. بیش از ۹ هزار کارخانه در مجموعه تولیدی به گردونه تولید در دوره شهید رئیسی برگشتند. تعداد زیادی از این مجموعه ها هم برنامه های مناسبت اربعین را تدارک دیده اند و به ما اعلام کرده اند که اسامی آنها در اختیار رسانه ها برای پوشش قرار می گیرد.

۱۲ تیر، مشهد میزبان برنامه‌های گرامیداشت
اسماعیلی گفت: برنامه با پیش بینی میان برنامه ها و تلاوت قرآن، مداحی، سرود، شعر در مجموعه برنامه کامل است که بتواند در تجلیل از شهدای بزرگوار حداقل وظیفه مان را ادا کنیم. برنامه دوم به برنامه اربعین از زمان تدفین شهدای عزیز سه شنبه ۱۲ تیر ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگی افزود: همزمان با برنامه تهران در همه شهرستان ها و روستاها ستادهای مردمی برنامه ریزی کرده اند برای برگزاری هر چه باشکوهتر این مراسم یادمان اربعین، در اندیشه شیعی یک میعادگاهی برای عاشقان است و خاطره تاریخی برای همه پیروان مکتب اهل بیت (ع) است و ما در پی این سنت تاریخی که یادگار حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و موضوع عاشوراست با همین نگاه این برنامه را برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تمام پیش بینی ها صورت گرفته که برنامه باهمان شکل متعارف خود با حضور گسترده و میلیونی مردم در همه نقاط کشور برگزار شود و بار دیگر مردم با حضور حماسی خود کارآمدی نظریه دولت دینی و همچنین تجلیل از خادمان واقعی شان را به نمایش بگذارند.

برگزاری اربعین شهدای خدمت در تبریز، اهواز و قم

وزیر فرهنگ ادامه داد: در استان ها، برنامه ریزی ها در حال انجام است، همزمان با روز پنجشنبه در تهران، همان ساعت برنامه ها در تبریز انجام شود از طرف خانواده های شهید، استاندار و امام جمعه معتبر برنامه مستقل برقرار خواهد بود و خانواده شهدا به ویژه خانواده خانواده شهید جمهور در فاصله چند روز در چند برنامه مختلف در استان های مختلف تلاش می شود که شرکت کنند که در قم و اهواز این برنامه ها قطعی شده است.

حضور خانواده شهید رئیسی در عراق

اسماعیلی گفت: در هفته بعدی، حضور خانواده شهید رئیس جمهور را در عراق برای حضور و تشکر از احساسات گسترده میلیون ها پیرو مکتب اهل بیت (ع) و مردم عراق داریم، دولتمردان عراقی و همه آحاد که در این مدت، عشایر عراقی، موکب داران و هیات ها، این کار تجلیل را در عراق به طور گسترده انجام دادند.

برنامه‌ای برای شهید امیرعبدالهیان در حرم حضرت عبدالعظیم

اسماعیلی گفت: خانواده شهید امیرعبدالهیان برنامه‌ای را در روز پنجشنبه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می کنند و در برنامه های عمومی، خانواده شهدای پرواز اردیبهشت حضور خواهند داشت.

وی اظهار داشت: در کنار برنامه های اصلی، برنامه های فرهنگی هنری زیادی هم اجرا خواهد شد. مراسم مختلفی پیش بینی شده است؛ از رونمایی از آثار فرهنگی و هنری که در این مدت آماده شده است و بررسی های آنها به اتمام رسیده و آماده رونمایی است. نمایشگاه های عکس و آثار هنری هم برگزار می شود. تلاش ما این است که در یک بازه زمانی حدود یک هفته ای، یک برنامه وسیعی را در سراسر کشور داشته باشیم و بحث ها را بتوانیم جلو ببریم.

حضور ۱۴۰ مهمان خارجی برای شهدای پرواز اردیبهشت

اسماعیلی گفت: در کنار این برنامه ها در سراسر کشور، وزارت خارجه هم برنامه ای با حضور مهمانان خارجی برای بزرگداشت شهدای خدمت به ویژه وزیر خارجه برگزار می کند. از کشورهای منطقه و دیگر کشورها نزدیک به ۱۴۰ مهمان به طور ویژه و خاص در این برنامه شرکت می کنند.

وزیر فرهنگ افزود: خبرنگاران رسانه های جمعی که اعلام حضور کردند در این برنامه ها حضور خواهند داشت. چون برنامه اصلی در هفتم تیر در سالروز شهادت شهید عالی مقام شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب در این روز برگزار می شود در همه این مجالس، تعظیم و تجلیل از شهدای هفتم تیر هم انجام خواهد شد.

برنامه اقلیت‌های دینی و مذهبی برای شهید جمهور

رئیس ستاد بزرگداشت شهدای پرواز اردیبهشت گفت: اقلیت های دینی همیشه در کنار ما بودند و رئیس جمهور شهید ما به همه آحاد مردم ایران از هر گرایش دینی، قومیت به یک اندازه خدمت کرده اند اینها هم برنامه های بزرگداشتی را اعلام کرده اند که اولین برنامه، امروز در تهران انجام خواهد شد.

اسماعیلی همچنین درباره برنامه های گرامیداشت در دیگر کشورها به غیر از عراق هم اظهار داشت: در بیش از ۶۰ کشور، همزمان در این ایام برنامه‌های یادبود توسط رایزنی های فرهنگی مان برگزار می‌شود. درخواست هایی هم از منطقه و هم خارج از منطقه بوده که با حضور خانواده شهدا برنامه های یادبودی برگزار شود که در دست بررسی است. اما در همه کشورهای مختلف بویژه کشورهایی که همگرایی بیشتری داشتند و فضای همدلی و ابراز احساسات و عواطف هموارتر بود مانند پاکستان برنامه هایی خواهیم داشت. سفر آخری هم که با آقای رئیس جمهور به پاکستان و شهرهای مختلف آن رفتیم عواطف گسترده و بسیار بالای مردم پاکستان مشهود بود.

وزیر فرهنگ افزود: دیروز هم با یکی از مقامات پاکستان دیدار داشتم می گفت بدون اغراق همپای مردم ایران، مردم پاکستان هم سوگوار بودند. تلاش می کنیم در حد بضاعت خود این کار را انجام دهیم. در خیلی از بخش ها هم بدون این که نمایندگی فرهنگی و سیاسی داشته باشیم این برنامه ها را داریم.

از کتاب‌های حاشیه سفر رئیس جمهوری به نیویورک چه خبر؟

اسماعیلی درباره ۱۴ کتاب که با موضوع شهید رئیسی نوشته شده و دو کتاب سفر نیویورک و سازمان ملل که آقایان حامد عسگری و محمدعلی جعفری همراه رئیس جمهور بودند و این که آیا مستندهایی در این زمینه ساخته شده و مستند آقای امینی کی آماده می شود؟ اظهار داشت: آقای رحیمی و دوستان در دفتر آقای رئیس جمهور کارهای بسیار خوبی را بنا به وظیفه خود در این ایام بعد از شهادت داشتند. بخش مهمی از کتاب ها آثار هنری اعم از شعرهای سروده شده و مجموعه خاطرات است و بیشتر گردآوری این چنین آثاری است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: کتابی را با مدیریت من برای دوره خدمت رئیس جمهور شهید در دوره دستگاه قضایی بود که با آقای رئیس جمهور چند بار رد و بدل شد تا نهایی شود. مجموعه کتابی هم شامل خاطرات به زبان فارسی و زبان های مختلف آماده شده و به چاپ رسیده و تلاش شده به هفت زبان ترجمه و بخشی در ایران چاپ شده و بخشی هم به کشورهای هدف به دلیل بعد مسافت در این کشورها چاپ شود.

اسماعیلی گفت: برنامه ریزی شده در مراسمی کم تراکم از وضعیت فعلی این برنامه ها برگزار می شود. آقای امینی هم مستند خوبی را آماده کرده اند که تلاش می کنیم در اربعین به نمایش دربیاید با از طریق تلویزیون یا سینماها این آمادگی را سازمان سینمایی دارد نظیر مستندی که در سالگرد شهید عزیز حاج قاسم در سینماها به نمایش عمومی درآمد این مستند هم مستند بسیار خوبی است آماده شود.

در میانه گفت و گوی خبری، رحیمی درباره کتاب های مربوط به حاشیه های سفر نیویورک گفت: یک کتاب حاشیه نگاری نخستین رئیس جمهوری به سازمان ملل بود که آقای عسگری زحمت آن را تقبل کرده بود و آخرین صحبتی که روز جمعه با هم داشتیم، کتاب در پایان بندی خود قرار دارد و البته تقدیر این بود که کتاب که موضوعش با اربعین امام حسین (ع) شروع می شود به واسطه تقارنی که آن سال سفر رئیس جمهور با ایام اربعین داشت پایان بندی آن هم باز مربوط به امام حسین (ع) و شهادت ایشان می شود.

وی گفت: یکی از مصادیق های «دلم سوخت» هایی که آقا برای رئیس جمهوری فرمودند ماجرایی است که بر نویسنده این کتاب و جفاهایی که بر حق او و یک همراه اهل ادب رئیس جمهور شد که تحمل نکردند که رئیس جمهور می تواند یکی از اهالی ادب را همراه خود در سفری داشته باشد و تجربیات و مشاهدات خود از سفر را بنویسد.

رحیمی افزود: کتاب آقای جعفری هم بلافاصله بعد از سفر نیویورک نگارش آن را شروع کرده بود، چون با جنگ غزه سفر مفصلی را به لبنان داشت و عملا درگیر آن پروژه شد البته در واقع متضاد با آن چیزی بود که با هم توافق داشتیم، آن کتاب را در اولویت قرار داد به خاطر زنده بودن موضوعش اما کتاب حاشیه نکاری سفر آمریکا هم در دست انجام است که طبیعتا تا انتشار نهایی فاصله دارد، از نزدیکان و همراهان رئیس جمهوری حاشیه نگاری های خود را در حال تالیف دارند که اطلاع رسانی می شود.

رحیمی گفت: در مورد مستندها هم مستندهای متعددی در دوران فعالیت ها و حیات مبارک و دوره ریاست جمهوری شان، تولید شد که صدا و سیما همراهی خوبی در پخش آنها داشت و امروز هم تعدادی از مستندهای سفرهای استانی و برون مرزی شهید جمهور از شبکه های استانی و ملی پخش می شود، مستند اربعین هم گروه‌های مختلفی با موضوعات مختلفی تولید کردند که بخشی در این روزها پخش می شود.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما هم مستندهایی در موضوع تشییع روز حادثه و جستجوهای آن روز و ماجراهای روز ویژه در تاریخ کشورمان دارد. حوزه هنری مستند دیگری در حال انجام دادر با همکاری دوستان ما در دفتر رئیس جمهوری دو سه مستند دیگر هم در حوزه سفرهای برون مرزی و ارتباط های مردمی شان است تولید شده است. مجموعه ثریا مستند دیگری را امروز نهایی می کند و برای پخش ارسال می شود و مستند مجتبی امینی هم پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.