چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

«عبدالله باکیده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در «انتخابات ریاست جمهوری» بیشتر روی مسائل سیاسی و رفاهی جامعه مانور می‌دهند/ همواره در دولت‌ها شاهد بی‌توجهی به مقوله بسیار مهم «فرهنگ و هنر» بوده‌ایم

عبدالله باکیده

سینماپرس: عبدالله باکیده کارگردان سینما با انتقاد از بی برنامگی عموم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دور چهاردهم به حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص ارایه راه‌کار برای برون رفت از وضعیت آشفته سینمای ایران و ایفای نقش سازنده این ابزار مهم رسانه‌ای در افزایش ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «پوتین» و «صلیب طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در کنار تمام مسائلی که در هر کشوری اتفاق می افتد مهمترین مسأله ای که باعث پیشرفت و اشاعه سیاست های کلان کشورها می شود بحث هنر است. داستان و رمان و هنرهای تجسمی و موسیقی و سینما در زمینه اشاعه فرهنگ هر کشوری می توانند نقش اساسی ایفا کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: این هنرها آینه کلی هر جامعه ای هستند و از طریق این هنرها است که می توان جامعه ای دچار پیشرفت کرد. متأسفانه همواره در دولت ها شاهد بی توجهی به این مقوله بسیار مهم بوده ایم و تعجب آور آنکه همین اخیراً برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نیز هیچ یک از کاندیداها برنامه خاصی را در این راستا اعلام نکردند و برنامه ای جهت هنرمندان و اصولاً مسائلی که در ارتباط با هنر است نداشتند و اگر مطلبی را در حوزه فرهنگ و هنر مطرح کردند جسته گریخته بود و بیشتر روی مسائل سیاسی و رفاهی جامعه مانور می دادند و تنها آقای قاضی زاده هاشمی بودند که جلسه ای را با هنرمندان مختلف برگزار کردند و از ایشان خواستند که طرح و برنامه های خود را ارائه کنند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم تفکر انقلاب را تقویت کنیم باید ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان را افزایش دهیم تصریح کرد: مسئولان همانطور که روی مسائل اجتماعی و اقتصادی و خوراک مردم تمرکز می کنند و برای آن برنامه ریزی دارند نیاز است به فکر فرهنگ هم باشند. ما باید فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی خود را به دنیا اشاعه دهیم نه اینکه خودمان وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ بیگانگان باشیم!

باکیده در همین خصوص متذکر شد: ما باید امروز واقعیت را بپذیریم! این تلخ و تأسف بار است که بسیاری از خانواده ها امروز به جای گرایش به برنامه های خودی به سمت غرب گرایش پیدا کردند و سریال و فیلم های خارجی می بینند. این اتفاق به ضرر نظام ما است. مسئولان گویا باوری به حوزه فرهنگ و هنر ندارند و فراموش کرده اند که اگر کار خوبی تولید و به مردم ارائه شود مردم به آن توجه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل صدور انقلاب اسلامی به دنیا سینما است اما سال ها است هیچ حرکتی از سوی مسئولان برای اشاعه فرهنگ ایرانی-اسلامی به دنیا را شاهد نبودیم! مسئولان گویا به این باور نرسیده اند که اگر به حوزه فرهنگ توجه جدی کنند این حوزه اقتصاد و صنعت و هنر و سیاست و... را در خود دارد و می تواند کشور را از هر نظر از هر بن بستی نجات دهد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «میهمانی از بهشت» و «نبردی دیگر» تأکید کرد: این بسیار اسفبار است که اغلب کارهایی که از طریق ایران و به اسم ایران اسلامی به جشنواره های جهانی می رود سیاه نمایی است! ما می گوییم خوب حالا این کارها ساخته می شود و نمی توان جلوی آن را گرفت اما از این طرف هم باید سینماگر متعهد سفیدنمایی کند و مسئولان آن فیلم ها را با دیپلماسی فرهنگی به دنیا ارائه دهند.

باکیده در خاتمه این گفتگو افزود: جامعه ای که مسئولان سیاسی اش برای فرهنگ برنامه ریزی ندارند عاقبتش چه می شود؟ من نمی دانم این همه انفعال و بی برنامگی برای افزایش دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما چه دلیلی دارد اما امیدوارم اتفاقاتی رخ بدهد که بشود امیدوار بود به آینده فرهنگی جامعه و ترویج و تبلیغ فرهنگ ایرانیان به یکایک مردم در سراسر دنیا؛ اگر چنین شود ما قطعاً برنده این میدان خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.