سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

رئیس کنگره شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر:

متاسفانه نویسنده‌ها و شعرای نوجوان در کشور از حمایت و هدایت جدی برخوردار نیستند

کتاب کتاب کودک

سینماپرس: نشست بخش کودک و نوجوان کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر روز دوشنبه (۱۸ تیرماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سالن جلسات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام والمسلمین مختاری - رئیس کنگره شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر- در ابتدای این نشست با تسلیت ایام ماه محرم و ایام عزای حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب باوفای ایشان و گرامیداشت روز امر به معروف و نهی از منکر و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: چهارمین سالی است که کنگره ملی شعر و ادب امر به معروف و نهی از منکر تشکل شده و احساس ما این بود که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر یک گارد اجتماعی وجود دارد که ریشه آن علاوه بر کار عمیق دشمن، درک نکردن درست امر به معروف و ترویج درست آن است. متاسفانه در مصداق سراغ حداقلی‌ها رفتیم و خوب اجرا نکردیم.

وی با بیان اینکه هدف ما این بود که یک آشتی بین مردم و حقیقت ناب، مترقی، جامعه‌ساز و تمدن ساز امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بیفتد، افزود: تلاش کردیم از ظرفیت شعر و ادب استفاده کنیم. در ایران اسلامی شعر و ادب بهترین ظرفیت برای انتقال مفاهیم و معارف اهل‌بیت(ع) است و در بین مردم کشورمان و شعر و ادب علقه عمیقی وجود دارد.

رئیس کنگره شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر گفت: در سال اول بیش از ۲۳۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره رسید و این روند در سال‌های بعد با قوت ادامه پیدا کرد و با ارتباطی که با کشورهای حوزه مقاومت اسلامی و جهان اسلام گرفته شده ظرفیت بین المللی شدن آن تحقق پیدا خواهد کرد.

مختاری خاطرنشان کرد: در چند سالی که کنگره برگزار شده ذخیره بسیار برجسته‌ای و گنجینه‌ای از ادب، هنر و ذوق اهل قلم فراهم شده که در اختیار مجموعه‌های مختلف از جمله صداوسیما و رادیو معارف قرار گرفته است تا از این ظرفیت به عنوان پایه اتفاقات بعدی استفاده کنند.

رئیس کنگره شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به تقارن روز امر به معروف و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و همچنین تاکید ویژه رهبر انقلاب در پرداختن به ادبیات کودک و نوجوان، گفت: دستور ویژه آقای حاج علی‌اکبری به ائمه جمعه این بوده که از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد ارتباط بین نسل جوان و انقلاب و نهاد امامت جمعه و شبکه گسترده امامت استفاده کنیم. امسال تمرکز کنگره را بر ادبیات کودک و نوجوان گذشته‌ایم و امیدواریم در این حوزه اتفاق مبارکی رخ دهد تا جهش ویژه‌ای داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استقبال آقای حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری سبب شد ما انگیزه پیدا کنیم و با جدیت سراغ نویسنده‌ها و شعرای نوجوان برویم. متاسفانه این گروه در کشور از حمایت و هدایت جدی برخوردار نیستند. نهاد امامت جمعه با توجه به گستردگی که در سراسر کشور دارد و به عنوان نماینده حاکمیت معرفی شده است، بهترین ظرفیت برای حمایت و هدایت این مجموعه است تا یک کار جدی اتفاق بیفتد و با جهت‌دهی مناسب، بستر استعدادیابی و رشد آنان را فراهم کنیم و خروجی آن رشد و شکوفایی استعدادهای کودک و نوجوان در عرصه نویسندگی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری در پایان گفت: سازمان دانش آموزی کشور برای استعدادیابی محکم و قوی پای این کار آمده و ظرفیت خوبی با نهاد امامت جمعه و سازمان دانش آموزی اتفاق خواهد افتاد تا علاوه بر استعدایابی، حمایت و هدایت شکل بگیرد.

حمید هنرجو: ادبیات کودک نوجوان پس از انقلاب اسلامی به جریانی تاثیرگذار تبدیل شد

در بخش دیگری از این نشست حمید هنرجو -پژوهشگر و مؤلف- در این نشست با تسلیت آغاز ایام تعزیت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت روز ملی کودک و نوجوان گفت: با پیدایش انقلاب اسلامی وادی ادبیات کودک نوجوان چه به لحاظ کمی و کیفی به رشد مطلوبی رسیده و به جریان تاثیرگذار تبدیل شد.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌ها یک موضوعی است که همیشه بوده و هست، اما آنچه حائز اهمیت است مساله تاثیرگذاری این‌هاست. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه مطرح است، اما ما مخاطبانی داریم که فقط مواجه آن‌ها با ما نیست، بلکه با هزار و یک رسانه دیگر و سم‌پاشی‌هایی است که به این فریضه می‌شود.

هنرجو با قدردانی از برگزاری کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر، ابراز امیدواری کرد که ادبیات کودک و نوجوان جدی گرفته شود و فقط در یک قدم خلاصه نشود.

این پژوهشگر و مؤلف حوزه کودک و نوجوان گفت: تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به راهی غیر از ادبیات و فرهنگ رفته‌اند و به وادی‌های روشنفکری مبتلا شدند و یا اینکه دستمایه اهداف دیگری شدند.

وی اضافه کرد: سازمان‌ها و نهادهایی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، وظیفه‌شان خدمت به ادبیات کودک و نوجوان است، اما متصدیان و مدیرانی در آن مجموعه‌ها حضور دارند که دچار گمنامی خیلی شدیدی هستند و یک نفر از وادی ادبیات کودک و نوجوان آن‌ها را نمی‌شناسد.

هنرجو تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ما که نگاهمان و چشم اندازمان تولید کار مؤثر و تربیتی است به آن هدف نمی‌رسیم.

پژوهشگر و مؤلف حوزه کودک و نوجوان اظهار داشت: نسبت به امر به معروف به معروف و نهی از منکر در جامعه مقاومتی در سطح اجتماعی دیده می‌شود که امیدوارم این کاری که شروع شده بتواند تاثیر خودش را بیش از پیش بگذارد.

وی در پایان شعری در حوزه کودک و نوجوان و درباره کودکان مظلوم غزه قرائت کرد.

در بخش دیگری از این نشست حامد محقق شاعر و فعال عرصه ادبی و معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست گفت: شکاف نسلی بین نویسندگان کودک و نوجوان افتاده است و حدود ۱۲ سال است که هیچ شاعر و نویسنده کودک و نوجوانی وارد این عرصه نشده که اتفاق خطرناکی محسوب می‌شود.

وی افزود: در خانه کتاب و ادبیات ایران دوره‌های قاصدک طراحی شد که به پرورش و آموزش نیروهای نویسنده و شاعر در حوزه کودک و نوجوان پرداخته است.

محقق گفت: حدود ۱۸۰ نفر را آموزش داده ایم که درصد کمی از آن‌ها به نویسنده و شاعر این حوزه تبدیل می‌شوند. در استان‌های مختلف هم فراخوان‌هایی را منتشر کرده ایم و جلسات به صورت نسبتا منظم و مجازی و حضور برگزار می‌شود.

شاعر و فعال عرصه ادبی با بیان اینکه متاسفانه برخی از ناشرین دولتی که موظف به چاپ کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان هستند از این مهم گذشته اند که باید کتابی برای نوجوانان داشته باشند، تصریح کرد: طبق آماری که خانه کتاب منتشر کرده در ۳۱ سال اخیر حدود هفت دهم درصد کتاب‌هایی برای نوجوانان تولید شده است.

وی اظهار کرد: ما از امکان کتاب برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان دست برداشته ایم. همین بحران در حوزه نشریات کودک و نوجوان نیز رخ داده است. نشریات، کتاب و ... امکاناتی برای پرورش کودکان و نوجوانان هستند که در حال حاضر نشریات ما تقریبا نشریات مرده‌ای هستند که این اتفاق مبارکی نیست.

محقق ابراز امیدواری کرد که روزنامه‌هایی مثل ایران، همشهری و دیگر روزنامه‌ها که صفحات و ویژه‌نامه‌های کودک و نوجوان به صورت هفتگی داشتند، دوباره فعال شوند و به چرخه نشریات کودک و نوجوان بازگردیم.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان شعری کوتاه درباره ماه محرم قرائت کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.