چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

«روزنامه‌نگار پیشکسوت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید به «جریان آزاد اطلاعات» در حوزه فرهنگ و هنر برسیم/ «رئیس جمهور منتخب» به مسئولان و مدیران فرهنگی‌شان تأکید داشته باشند که «قانون شفافیت مالی» را رعایت کنند

مسعود پزشکیان

سینماپرس: حسین سلطان محمدی روزنامه نگار و منتقد سینما همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد ترکیب دولت چهاردهم به موضوع ارتباط مدیران فرهنگی دولت چهاردهم با اهالی رسانه پرداخت و در مورد ضرورت شفافیت در عملکرد مالی مدیران فرهنگی دولت چهاردهم و در اختیار گذاشتن آمار و ارقام در اختیار خبرنگاران با سینماپرس گفتگو کرد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: امیدوارم مدیران فرهنگی دولت چهاردهم ارتباط و تعامل خوبی با اهالی رسانه داشته باشند. از نظر اصولی هم ارتباط و تعامل دو طرفه باید در اولویت باشد. بنده امیدوارم ارتباط مدیران با اهالی رسانه فراتر از وعده ها و حرف های نوشته شده بر روی کاغذ ها باشد.

وی ادامه داد: ما هرچه جلوتر می رویم باید یک قدم به سمت تعالی و پیشرفت گام برداریم و از این رو دولت جدید نیز باید در حوزه ارتباط و تعامل با اهالی رسانه یک گام رو به جلو بردارد. بدیهی است که مطالبه گری و جستجو و تحقیق خبرنگاران امری ذاتی است و این مدیران هستند که باید در همه موضوعات شفافیت داشته باشند و در صورت پرسش گری رسانه ها آمار و ارقام را به ایشان ارائه کنند.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور منتخب در یک اظهارنظری اشاره کردند که ما می خواهیم قانون اجرا شود و امیدواریم که طبق فرمایش خودشان به مسئولان و مدیران فرهنگی شان تأکید داشته باشند که قانون شفافیت مالی را رعایت کنند.

این منتقد سینما تأکید کرد: از سوی دیگر دوستان رسانه هم باید نسبت به این مسأله حساسیت خود را داشته باشند و بتوانند کمک کنند تا قوانین ناقص شناخته شود و کمبودهای قانونی دیده شود و بیان شود؛ ما باید ببینیم در کجا خلاء وجود دارد. دوستان رسانه ای همچنین می توانند برخی مطالباتی که سال ها است بر زمین مانده را نیز از مدیران فرهنگی دولت چهاردهم طلب کنند مانند قانون کپی رایت که امیدوارم در دولت جدید تدبیری جدی برای آن اندیشه شود.

وی سپس با بیان اینکه اجرای قانون باید توسعه پیدا کند و اصحاب رسانه پس از شناختی که ایجاد می شود باید مطالبه گری داشته باشند تصریح کرد: اگر چنین فرصتی باشد می توانیم بگوییم تعامل خوبی شکل خواهد گرفت.

سلطان محمدی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در یک دوره ای که آقای انتظامی مسئولیت اداره سازمان سینمایی کشور را بر عهده داشتند آمارهای مالی به صورت شفاف اعلام و در اختیار اهالی رسانه قرار می گرفت حتی نام و تعداد افراد درخواست کننده کارت جشنواره فیلم فجر و تعداد کسانی که این کارت را دریافت کرده بودند نیز به صورت شفاف اعلام می شد اما متأسفانه پس از ایشان چنین کاری هرگز صورت نگرفت و دیگر شاهد ارائه هیچ اطلاعات و آمار درستی از سوی سازمان سینمایی نبودیم.

این روزنامه نگار پیشکسوت در همین خصوص افزود: ما وقتی یک گام تجربه شده خوب این چنینی داشته ایم باید مجدداً درصدد احیای آن برآییم. اهالی رسانه باید این مطالبه گری را از مدیران فرهنگی جدید داشته باشند که ارائه آمار و ارقام و اطلاعات از حیطه سازمان سینمایی فراتر رود و در سایر حوزه های فرهنگی و هنری دیگری که در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند نیز بتوانیم شاهد چنین رخداد خوبی باشیم.

وی تأکید کرد: اهالی رسانه هم در صورت ارائه آمار و ارقام و اطلاعات از سوی مدیران فرهنگی باید بررسی کنند و ببینند کارکرد مدیران با این بودجه ها چطور بوده؛ آن ها باید پیگیر باشند که آیا بودجه ها در جای مناسبی صرف شده است یا نه!

سلطان محمدی در پایان این گفتگو افزود: اگر مدیری که می آید متخصص باشد، آشنا به کار باشد و آنطور که رئیس جمهور منتخب گفته بداند که باید بر اساس قانون پیش برود قطعاً ارتباط خوبی میان اهالی رسانه و مدیران را شاهد خواهیم بود. باید تعامل خوبی برای انتشار اطلاعات رخ بدهد ما باید به جریان آزاد اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر برسیم. دولت هرگز نباید خبرنگاران را با ابهام روبرو کند و آن ها باید در دسترس باشند تا اطلاعات بودجه ای مناسبی را در اختیار اهالی رسانه قرار بدهند. مدیران باید بدانند میزان بودجه و... هرگز سری نبوده و نیست و آن ها ملزم هستند که همه چیز را به صورت ریز و جزئی برای اهالی رسانه باز کرده و شفاف سازی کنند.