یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

معاون تولید کانون پرورش فکری:

اگر یک مسیر منطقی در سینما برای ارج گذاشتن به فیلمنامه نویس شکل بگیرد می‌تواند به یک شغل پر درآمد تبدیل شود

اختتامیه «سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران»؛ محمدرضا کریمی صارمی

سینماپرس: محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وضعیت فیلمنامه نویسی فعلی در کشور را متزلزل می داند و معتقد است که باید جایگاهی ویژه برای فیلمنامه‌نویسی درنظر بگیریم.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت فیلمنامه در سینما گفت: زمانی تصور می‌شد اگر فرایند فنی ایده‌آل پیش برود و یا سیستم دیجیتال وارد سینمای کشور شود، مشکل برطرف می‌شود اما این طور نیست. در تمام دنیا روی فیلمنامه حساب جدایی باز می‌کنند و جایگاه ویژه‌ای دارد.

صارمی با تاکید بر اینکه در دنیا یک فیلمنامه نویس به اندازه کارگردان جایگاه دارد، بیان کرد: فیلمنامه نویسان دنیا از حقوق مادی و معنوی خوبی برخوردار هستند به این دلیل که فیلمنامه نویس پایه‌گذار یک اثر هنری بر اساس اندیشه و فکر است اما در کشور ما کمبود سرمایه گذاری روی این بخش حس می‌شود.

وی افزود: شما می‌بینید و می‌شنوید که برخی از فیلم‌ها سر صحنه شکل می‌گیرند به این معنی که فیلمنامه فی‌البداهه تصمیم گرفته و نوشته می‌شود که با این روش به یک سینمای سطحی رسیدیم و به زودی جایگاه خودمان را در دنیا از دست می‌دهیم. اگر سرمایه گذاری مادی و معنوی درستی روی فیلمنامه نویسی صورت نگیرد و جایگاهی برای فیلمنامه نویس که صاحب ایده و تفکر است، تعریف نشود، قطعا دچار مشکل بزرگی خواهیم شد.

کریمی صارمی با اشاره به اینکه وضعیت فیلمنامه‌های سینمای انیمیشن ما بهتر از سینمای زنده است، گفت: در مدت اخیر فیلم‌های انیمیشنی ساخته شده است که ساختار فیلمنامه‌ای آن بسیار بهتر از برخی کارهای سینمایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به فیلمنامه نویسی به عنوان یک حرفه و شغل پردرآمد نگاه کرد، گفت: در بدنه سینمای ما، دستمزد سایر عوامل اصلی از یک فیلمنامه نویس بیشتر است، در حالی که این فیلمنامه نویس است که اصل و بنیاد آن اثر را بنا کرده است. اگر یک مسیر منطقی در سینما برای ارج گذاشتن به فیلمنامه نویس شکل بگیرد می‌تواند به یک شغل پر درآمد تبدیل شود. حتی قلم و تفکر نویسنده نیز می‌تواند مخاطب خاص خود را پیدا کند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان درباره کشف استعدادها با برپایی رویدادهای استارت‌آپی در این حوزه عنوان کرد: استعدادیابی و پرورش آن در هر شرایطی به وسیله هر سیستمی چه پلتفرم باشد چه المپیاد یا آموزشگاه، برگ برنده ماست. چه بسیار افرادی که به دلیل شناسایی نشدن استعدادشان از دست رفته یا و سر خورده شده اند. اما اگر برای آنها یک سیر مطالعاتی درست از سنین پایین تدارک دیده شود، کم کم رشد پیدا کرده و به شکل یک فیلمنامه نویس جدید بروز پیدا می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.