یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸

کارگردان «گریز از مرگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه برخلاف وعده‌های مکرر، مسئولان کمتر به مقوله «فرهنگ» توجه کردند/ باید ببینیم «بودجه فرهنگی» کجا می‌رود؟

قدرت الله صلح میرزایی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: قدرت الله صلح میرزایی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: هنرمندان و اهالی فرهنگ امروزه نیازمند حمایت همه جانبه مادی و معنوی از سوی دولتمردان هستند.

کارگردان فیلم های سینمایی «گریز از مرگ» و «تهاجم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بدیهی است که فرهنگ در هر جامعه ای باید اولویت اصلی مسئولانش باشد چرا که وقتی زیرساخت های فرهنگی هر جامعه ای درست باشد کلیه مباحث اجتماعی، اقتصادی و... آن جامعه نیز درست خواهد شد. اگر فرهنگ درست باشد رفتار اجتماعی و اخلاق هم درست می شود.

وی یادآور شد: فرهنگ مقوله ای بسیار کلی است و هرگز نباید آن را محدود به دو سه حوزه خاص کرد. همانطور که انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی بود و فرهنگ سازی اجتماعی باعث این انقلاب بزرگ شد امروز هم ما باید به مقوله فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم اما متأسفانه در تمامی سال های پس از انقلاب برخلاف وعده های مکرر، مسئولان کمتر به مقوله فرهنگ توجه کردند و حمایت اندکی از حوزه فرهنگ و هنر داشتند.

صلح میرزایی متذکر شد: هنرمندان و اهالی فرهنگ امروزه نیازمند حمایت همه جانبه مادی و معنوی از سوی دولتمردان هستند. از دهه ۸۰ حوزه نشر و کتاب به شدت مخاطبانش ریزش کرده؛ بدیهی است که باید دلایل این اتفاق پیدا شود. وضعیت سینما هم این چنین است. ما نباید دلخوش به ۳-۴ فیلمی باشیم که مردم از آن ها استقبال می کنند و پر فروش می شوند. ما باید به این فکر کنیم که آیا اگر قیمت بلیت سینماها این چنین افزایش نیافته بود آیا باز هم شاهد این میزان فروش بالا بودیم؟

این سینماگر ادامه داد: در حال حاضر بخش عظیمی از افراد جامعه سینما را از آن خود نمی دانند و رسماً به آن پشت کرده اند. این در حالی است که در سال های نه چندان دور شاهد صف های طولانی جلوی سالن های سینما بودیم و مردم سینما را از خود می دانستند. حال باید از خودمان این سوأل را بپرسیم که این مخاطبان جدی سینما کجا رفتند؟ خود من یادم می آید زمانی که فیلم «شاخه گلی برای عروس» اکران شد صف های طولانی جلوی سالن های نمایش شکل می گرفت و همین صف ها به ما روحیه می داد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «حکایت های کمال» و «دختری به نام آهو» خاطرنشان کرد: ما وقتی به ارزش های انسانی و اخلاقی و دینی در قالب هنر توجه کنیم و آن ارزش های اخلاقی و تربیتی ملموس با رفتار اجتماعی انسان‌ها باشد می‌توانیم دستاوردهای عظیمی را در جامعه شاهد باشیم. جامعه نشأت گرفته از رفتار و گفتار و کردار و معاشرت اجتماعی است. چرا مخاطبان ما ریزش کرد؟ چرا از فیلم های اکشن و جنگی که این همه استقبال می شد خبری نیست؟ چرا گونه ها از سینما حذف شدند و هیچ مدیری هم عین خیالش نیست؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه فرهنگ کشورهای غربی اثر عجیبی در جامعه ما گذاشته است تصریح کرد: فرهنگی که در جامعه شکل گرفته از زندگی مردم فاصله دارد. گویی فرهنگ کشورهای غرب اثر عجیبی گذاشته و به جرأت می توان گفت اگر ما ریشه فرهنگی غنی نداشتیم قطعا تا الان فرهنگ مان محو شده بود. این غنی بودن از ریشه است که اجازه نداده فرهنگ ملی مان محو و نابود شود.

این کارگردان متذکر شد: ما توقع داریم ریاست جمهوری عدالت فرهنگی و اجتماعی را در کشور جاری و ساری کند. اگر قرار است کمک شود به همه فیلم ها و آدم ها کمک شود. در سینما، در نشر و کتاب، در تئاتر و... باید همه هنرمندان را به یک چشم ببینند و خودی و ناخودی نکنند.

وی افزود: بنده ۷۰-۸۰ عنوان تألیف دارم. یک زمان در دهه ۶۰ و ۷۰ کتاب می نوشتم و در سال ۱۵ هزار جلد چاپ می شد اما حالا تیراژ شده در حد ۲۰۰-۳۰۰ جلد که آن هم سال ها در انبار باقی می ماند. پرسش اینجا است که چرا ارشاد هیچ فکری در این زمینه نمی کند؟ همه می دانیم که کتاب نوشتن بسیار سخت است؛ خوب وظیفه وزیر ارشاد در این حوزه چیست؟

صلح میرزایی در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید ببینیم بودجه فرهنگی کجا می رود؟ فاجعه است که سطح مطالعه اینقدر اندک شده؛ ما میلیون ها نفر دانش آموز داریم چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش همکاری نمی کند که این دانش آموزان را کتاب خوان کند و به صورت رایگان و یا یارانه ای کتاب در اختیار آن ها قرار دهد؟ چرا ما باید شاهد این همه ترجمه در بازار کتاب باشیم و کمتر از تألیف خبری هست؟ این ها همه درد است و ما توقع داریم که مدیران ارشد فرهنگی و هنری به آن توجه کنند و مرهمی بر این دردها باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.