یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

کارگردان «بی آبان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«حوزه فرهنگ» نیازمند یک «مدیر عاقل» متخصص، کاربلد و غیرجناحی است/ «وزیر ارشاد» اگر از بدنه اهالی فرهنگ و هنر انتخاب شود درک بهتری از دردهای هنرمندان خواهد داشت

مهرداد کوروش‌نیا در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی بی آبان

سینماپرس: مهرداد کوروش نیا کارگردان، نویسنده، نمایشنامه نویس و شاعر در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: مدیر اگر خود برخاسته از جامعه فرهنگی و هنری باشد دردها را کشیده و با مدیران سر و کله زده و می داند اگر کسی انتقادی می کند راجع به چه معضلی حرف می زند.

کارگردان نمایش های «مسیح» و «آقا لیلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله این است که مدیران متخصص و از بدنه فرهنگ و هنر به کار گرفته شوند و اصولاً سیاسی نباشند. مدیران نباید رفتارهای جناحی و ایدئولوژیک داشته باشند و اهم وظیفه شان را باید روی تخصص و شناخت بگذارند.

کوروش نیا با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگ نیازمند یک مدیر عاقل، متخصص، کاربلد و غیرجناحی است متذکر شد: اگر مدیران شناخت درستی از حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند می توانیم امیدوار باشیم که در سیاست گذاری ها، جشنواره ها و... همه چیز با اصول و معیارهای درست صورت می گیرد. سوبسیدها به افراد یا تولیدات درست اعطا می شود و جشنواره ها به بهترین شیوه برگزار می شوند و...

این هنرمند خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر کشور نیازمند حضور مدیران عاقل و متخصص است؛ ما نباید فرهنگ و هنر کشور را به دو دسته اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم بندی کنیم چرا که این اتفاق قطعاً به ضرر این حوزه بسیار مهم و ارزشمند تمام خواهد شد. ما نیاز به مدیری داریم که دغدغه رشد و تعالی فرهنگ و هنر را داشته باشد. مدیر حوزه فرهنگ نباید از خارج این حوزه انتخاب شود. بدیهی است که وزیر ارشاد اگر از بدنه اهالی فرهنگ و هنر انتخاب شود درک بهتری از دردهای هنرمندان خواهد داشت.

وی در همین راستا تأکید کرد: مدیر اگر خود برخاسته از جامعه فرهنگی و هنری باشد دردها را کشیده و با مدیران سر و کله زده و می داند اگر کسی انتقادی می کند راجع به چه معضلی حرف می زند.

فیلمنامه نویس سریال های خانگی «ممنوعه» و «کرگدن» تصریح کرد: بعد از انتخاب وزیر ارشاد مهمترین انتخاب معاونین ایشان در سازمان سینمایی و معاونت هنری هستند و پس از آن ها مدیرکل هایی که در این دو مجموعه به کار گرفته می شوند نیز بسیار اثرگذار خواهند بود.

کوروش نیا یادآور شد: من در دولت قبل یک فیلمنامه راجع به شهدای غواص ارائه کردم که هر که آن را خوانده می گوید متفاوت ترین فیلمنامه جنگ تاریخ ایران است. این فیلمنامه هم راجع به جنگ حرف می زند و هم نمی زند و ما با فضای مقداری افسانه ای و اسطوره ای در آن روبروییم. این فیلمنامه ویژه را بنیاد سینمایی فارابی رد کرده است چرا که آن ها جناحی و گعده ای برخورد می کنند!

وی در همین راستا ادامه داد: شما باید بنده را صدا کنید و بگویید مثلاً فلان جای کارتان ایراد دارد و باید آن را اصلاح کنید نه اینکه شش ماه تمام ما را بدوانید و در نهایت یک اس ام اس ارسال کنید که فیلمنامه تان رد شده است! با بنده ۳ بار این کار را تکرار کرده اند.

این مترجم با اشاره به برخی تولیدات سطحی و غیر ضرور توسط نهادی مثل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: من نمی دانم برخی آثاری که این نهاد برای تولید آن ها هزینه های هنگفتی می کند چه دردی از سینما درمان کرده است؟ ما باید در همه حوزه های اجتماعی، تربیتی و آموزشی که مسأله داریم کار تولید کنیم اما این ها دست روی دست گذاشته اند و هیچ اقدامی در این راستا ندارند.

کوروش نیا در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: باید در حوزه کودک و نوجوان و... هزینه کرد. نباید تمرکز ما در سینمای کشور فقط از ژانری خاص باشد. نباید مدیران نگاه شان دگم جناحی باشد. مدیر باید منصف باشد، باید درد هنرمند را چشیده باشد. ما امروزه در سینمای کشور نیازمند آن هستیم تا آثاری در خصوص مهاجرت معکوس، شناخت اقلیم ها و... تولید کنیم اما آیا چنین مسائلی اصلاً در سطح دغدغه های مدیران وجود دارد؟