شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

«جواد انصافی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید به «هنر ملی» ارزش گذاشت/ امیدوارم توجه به «تئاتر ملی» جزو اولویت های مدیران «مرکز هنرهای نمایشی در دولت چهاردهم» باشد

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر در خصوص اولویت های حوزه تئاتر در دولت چهاردهم با سینماپرس گفتگو کرد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مستوران» و «محله گل و بلبل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه تجربه ثابت کرده که کسی حرف ما را در نظر نمی گیرد اما از آنجا که ما دغدغه رشد و توسعه فرهنگ و هنر این کشور را داریم باز هم دغدغه ها و درخواست های مان را با مسئولان در میان می گذاریم به این امید که اندکی همیت و دغدغه در آن ها برای شنیدن سخنان دلسوزانه ما و توجه به رشد و توسعه حوزه تئاتر وجود داشته باشد.

انصافی سپس با بیان اینکه امیدوارم توجه به تئاتر ملی جزو اولویت های مدیران مرکز هنرهای نمایشی در دولت چهاردهم باشد تصریح کرد: این اولین و مهمترین مسأله ما است. باید به تئاتر ملی و هنر ملی ارزش گذاشت اما متأسفانه آنچه سال ها است شاهدش هستیم بی توجهی مفرط به نمایش های فولکلور است.

وی در این خصوص تأکید کرد: در دنیا به نمایش های آیینی شان سوبسید کلان می دهند تا نسل های جدیدشان نسبت به گذشته شان آشنایی پیدا کنند و مردم دنیا نیز از این طریق با فرهنگ کهن و ملی شان آشنا شوند. در فرانسه و ایتالیا و هند و لبنان و... که خود من شخصاً به این کشورها رفتم شاهد بودم که به آیین های شان ارزش می گذارند و سعی دارند فرهنگ خود را بین المللی کنند.

این هنرمند برجسته متذکر شد: شاید باورش برای برخی سخت باشد که برشت کارهایش را از روی نمایش های سیاه بازی ما کپی برداری کرده است. این یعنی کار سیاه بازی ما می تواند وجوهی جهانی داشته باشد اما ما در کشورمان حتی یک سالن برای نمایش های ملی مان نداریم در صورتی که در گذشته چنین سالن هایی را داشتیم؛ تئاتر نصر و دهقان هر شب نمایش های سیاه بازی را روی صحنه می بردند و مدتی در موزه آب انبار نیز این چنین بود به نحوی که اگر خارجی ها می آمدند و می خواستند نوع نمایش ایرانی را ببینند به آنجا می رفتند. من و آقایان ناصربخت و فتحعلی بیگی سال ها است تلاش می کنیم که مدیران یک مکان برای اجرای این نمایش ها اختصاص دهند اما افسوس و دریغ از هیچ اقدامی!

کارگردان نمایش های «شلم شوربا» و «طلب کاران» تأکید کرد: همین الان یک تالار فرهنگ داریم که مدت ها است تعطیل شده و در بغل تالار وحدت است؛ بارها درخواست کردیم این سالن را برای نمایش های آیینی اختصاص دهند اما این کار را نمی کنند. از خیابان آیت الله طالقانی تا سنگلج و بهارستان و جمهوری در این یک تکه جا حدود ۸۰ ساختمان قدیمی داریم که دست دولت و وزارت ارشاد است و بارها گفتیم یکی از این ساختمان ها را به ما بدهید تا خودمان آن را برای نمایش های آیینی و فولکلور بازسازی کنیم اما حتی ذره ای توجه به این درخواست ما نداشتند.

وی افزود: ما بنا داشتیم در کنار این محل نمایش یک رستوران سنتی با نواع غذاهای اصیل ایرانی و... نیز تأسیس کنیم تا تمام مردم دنیا وقتی به ایران می آیند بتوانند فرهنگ و هنر ملی ما را در یک مکان واحد در کنار هم ببینند؛ بی تردید اگر وزیری دغدغه مند و مدیری متعهد وجود داشت این کار صورت می گرفت اما افسوس که چنین نشده!

انصافی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه رئیس جمهور باید تمام توان خویش را به کار گیرد تا شایسته سالاری در حوزه فرهنگ حاکم شود گفت: رئیس جمهور باید مانع کسانی شود که نمی خواهند شایسته سالاری در حوزه فرهنگی و هنری کشور به ویژه در حوز تئاتر حاکم شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.