شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

با انتشار «گزارش شفافیت بنیاد سینمایی فارابی» صورت پذیرفت؛

افشای بخشی از خطای پول‌پاشی بی‌حساب «سازمان سینمایی»/ عاقبت ناخوش «سینمای ملی» در پس ولخرجی مدیران سینمایی از «بیت‌المال»!

پول؛ صندوق اعتباری هنر؛ اقتصاد

سینماپرس: «بنیاد سینمایی فارابی» در حالی پس از گذشت سه سال و نیم «فعالیت مبهم مالی» ، گزارش شفاف‌سازی قراردادها و حمایت‌های خود از آثار سینمایی را منتشر کرد که حالا مرور این گزارش به عنوان بخشی از فعالیت و گردش مالی صورت گرفته در «سازمان سینمایی» ابعاد اشتباهاتی بزرگ را معین می‌کند، و آنچه را پیش از این در هشدارهای سینماپرس مستتر بود، به وضوح تصدیق می‌نماید. گزارشی که نه تنها از ماهیت «ندانم‌کاری اقتصادی در سازمان سینمایی» در قبال اعتبارات سنگین، پرده برداری می‌کند، بلکه به وضوح نشان می‌دهد که فرایند اختصاص بودجه های سنگین و نامتناسب با پروژه های مختلف در قبال دریافت حق مالکیت های درصدی، از یک سو باعث برهم خوردن تعادل در بازار سینمای ایران شده و از سوی دیگر آینده ای مبهم و ناخوش را برای صنعت سینمای ایران متصور ساخته است.

به گزارش سینماپرس، اگر چه مبتنی «ﻗﺎﻧﻮن اﻧﺘﺸﺎر و دﺳﺘﺮﺳﻲ آزاد ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت» تمامی نهادهای حاکمیتی موظف به انتشار نوبه‌ای گزارش عملکردمالی خود بودند؛ اما مجموعه‌های تابعه وزارت ارشاد با سرپیچی از قانون نسبت به انتشار حتی سالانه این چنینی گزارش‌هایی کوتاهی نموده و حالا در آستانه تغییر دولت به نوعی مجبور به ارایه گزارش مالی عملکرد سه سال و نیم خود شده‌اند.

بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی با انتشار یک گزارش صفحه‌ای مجموع حمایت‌های مالی خود را از بهمن ۱۳۹۹ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ منتشر کرد. گزارشی که بخشی از فاجعه پول‌پاشی ‌های صورت گرفته در طی سه سال و نیم اخیر را افشا کرده و چشم‌انداز به شدت بحران‌زده‌ای از وضعیت اقتصاد آینده سینمای ایران ترسیم می‌نماید.

در این راستا روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد: پیش از این نیز گزارش‌هایی از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا بهمن ماه ۱۳۹۹ با هدف شفاف سازی در مقاطع مختلف در سامانه رسمی بنیاد به نشانی اینترنتی (www.fcf.ir) منتشر شده بود. گزارش‌های مورد اشاره، از اول اسفند ۱۳۹۹ (هفت ماهه پایانی دولت دوازدهم) تا پایان تیر ۱۴۰۳ (سی و چهار ماهه دولت سیزدهم) انتشار عمومی نداشته است، اما طی این مدت جزئیات گزارش‌ها اعم از ریز اعتبارات، درآمدها، قراردادها و صورت هزینه‌ها به طور مستمر در قالب حسابرسی رسمی سالیانه و همچنین گزارش‌های فصلی به ارکان بالادستی اعم از هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در صورت درخواست به سایر دستگاه‌های مربوطه ارائه شده است.

بر اساس این اطلاع رسانی، در امتداد گزارش‌های منتشر شده‌ی قبلی منتهی به بهمن ۱۳۹۹، گزارش جدید بنیاد سینمایی فارابی در بازه زمانی اول اسفند ۱۳۹۹ تا پایان تیر ۱۴۰۳ بروی پایگاه رسمی بنیاد به نشانی اینترنتی (www.fcf.ir) برای آگاهی عمومی منتشر شده است. این گزارش‌ صرفاً جنبه اطلاع رسانی از شفافیت عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی دارد و مستندات آن پیش از این به مراجع ذیربط ارائه شده است.

مشروح گزارش‌ فعالیت بنیاد سینمایی فارابی از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا بهمن ماه ۱۳۹۹ در اینجا قابل مشاهده می‌باشد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.