سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

کارگردان «گلین باره» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینمای مستند» امروزه در شرایط بحرانی به سر می‌برد/ برای «سینما مستند» فرهنگ‌سازی نکردیم

داوود مرادیان

سینماپرس: داود مرادیان کارگردان مستند در خصوص اولویت های حوزه سینمای مستند در دولت چهاردهم با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان مستندهای «اوین لند» و «قصه آدم های عجیب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بنده معتقدم که اگر ما می خواهیم سینمای مستند رشد کند در قدم اول باید صدا و سیما پالایش شود چرا که اصولاً بهترین محل برای نمایش آثار مستند صدا و سیما است و تجربه ثابت کرده که آن ها چندان اهتمامی برای این موضوع ندارند.

وی در همین راستا ادامه داد: آثاری که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می کند نهایتاً امکان اکران در گروه کوچک سینمایی هنر و تجربه را پیدا می کنند و تجربه ثابت کرده آثار به نمایش درآمده در این گروه سینمایی نیز مخاطبان بسیار اندکی دارند و عموم افراد سینما رو از این آثار استقبال نمی کنند.

مرادیان تأکید کرد: مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای دیده شدن آثار مستند باید با صدا و سیما تعامل ایجاد کنند تا وضعیت سینمای مستند و به دنبال آن وضعیت مستندسازان اندکی بهبود پیدا کند.

این مستندساز سپس با تأکید بر اینکه سینمای مستند امروزه در شرایط بحرانی به سر می برد تصریح کرد: امروزه بحران به صورت جدی زندگی مستندسازان را با خطرات بسیار مواجه رده است. ما امروز چشم انتظار تغییر مدیران هستیم با این امید که آن ها اندک دغدغه ای برای رفع بحران از سینمای مستند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه به جز برخی فیلم های کمدی مابقی آثار در گیشه فروش چندانی ندارند. حتی آثاری که با حمایت برخی نهادهای دولتی و یا حکومتی تولید می شود و حتی شنیده می شود که خود آن ها مبادرت به خرید بلیت آثارشان می کنند باز هم با ورشکستگی مواجه می شوند. در واقع ما شاهد یک ورشکستگی مطلق در سینمای غیر کمدی هستیم و معلوم است که در این وانفسا سینمای مستند هیچ جایگاهی ندارد.

مرادیان در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای مستند مخاطب نخبگانی دارد. متأسفانه ما برای سینما مستند فرهنگ سازی نکردیم و این سینما مخاطبان الیتی دارد که باید برای آن ها امکان نمایش آثار را فراهم کنیم اما این کار را هم نکرده ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.