چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳

آیین افتتاح «بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و مداحان حسینی» برگزار شد؛

امام جمعه استان کرمان: نخستین رکن پیرغلامی «معرفت» است

حسن علیدادی سلیمانی

سینماپرس: آیین افتتاح بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و مداحان حسینی با اجرای آیین های سنتی عزاداری کرمان، تجلیل از پیشکسوتان و مداحی اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین افتتاح بیست و یکمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با شعار کرمان حسین‌آباد ایران، شامگاه نهم مردادماه با حضور مسئولان محمدمهدی فداکار، استاندار استان کرمان، آیت‌الله حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان کرمان، جواد رمضان‌نژاد رئیس اجلاس، احمد علیرمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، سعید مقدسیان، رییس شورای اندیشه ورز اجلاس، عرفان خداپرست، دبیر اجلاس و جمع کثیری از پیرغلامان ملی و بین‌المللی بر مزار حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان از سوی بسیج صدا و سیما و استانداری کرمان برگزار شد. این مراسم از شبکه های قرآن، افق و الکوثر به صورت زنده پخش شد.

آیت الله حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان کرمان در صحبت هایی گفت: درود و سلام بر شهدای این خاک و پیرغلامان حاضر در این مکان. پیرغلام یعنی خدمتکار سالخورده که گرد وجود نورانی و مبارک امام حسین(ع) نشسته در کشتی نجات یعنی عزیزی که عمر خود را در خدمت به این راه سپری کرده است.

وی با اشاره به چهار مولفه و رکن در پیرغلامی و خدمتگزاری و سالخوردگی برای امام حسین(ع) گفت: نخستین رکن پیرغلامی «معرفت» است، عزیزی پا در این عرصه میگذارد که معرفت و شناخت را به دستگاه اهل بیت(ع) والا داشته باشد. رکن دوم «مداومت» است که عمری از جوانی تا میانسالی را می طلبد و همیشه مراقب است تا در این مسیر مداومت داشته باشد. رکن سوم «کیفیت» عزاداری است، یعنی برافراشتن پرچم عزای انسان ساز و تجلیل از امام حسین(ع) و نهضتش که دانشگاه و کارخانه انسان سازی بود و در نهایت رکن چهارم «عشق و ارادت» به بارگاه امام حسین(ع) است.

آیت الله علیدادی با تأکید براینکه خلق حماسه دفاع مقدس خود یک کربلای کوچک است، گفت: حاج قاسم سلیمانی چهره ای بود که از همین مسیر صاحب مکتب و عاشق امام حسین(ع) و شهادت شد و در فراق شهادت سوخت و گریه کرد تا اینکه بدن نازنینش مثل اربابش در نزدیکترین نقطه به کربلا پرپر شد.

شهید سلیمانی بانی ایجاد مراکز فرهنگی استان بود

سپس محمدمهدی فداکار استاندار کرمان پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به پیرغلامان حسینی گفت: شما توفیق بزرگی دارید که غلامی حضرت اباعبدالله(ع) را می کنید و خداراشاکریم که این توفیق را ما هم پیدا کردیم. شما مردم هم میهمان مردم و شهید سلیمانی هستید و تلاش داریم ما هم میزبانی خوبی از شما کنیم. شهید سلیمانی خودش بانی خیر بود خیلی مراکز فرهنگی این شهر یا توسط خودش یا با کمک او ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: کرمان ظرفیت های بزرگی از معدن گرفته تا کشاورزی، ترانزیت تا نیروی انسانی است. بارزترین شخصیت ها شهدای عزیز این استان و شهید سلیمانی افتخار کرمانی ها است. انشالا خداوند نام ما را هم در زمره نوکران امام حسین(ع) ثبت کند.

در ادامه حمید عسکری مداح روشندل استان کرمان نیز پشت تریبون به زبان فارسی و عربی به میهمان این مراسم خوش آمدگویی گفت و سپس برای امام حسین(ع) مداحی کرد.

به نیابت از حاج قاسم میزبان شما هستیم

احمد علیرمضانی مدیرکل صدا و سیمای کرمان نیز اظهار داشت: ما بیش از شش هزار و پانصد شهید و سردار عارف و عاشق را تحویل و تقدیم مکتب اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) کردیم. ما چند نوبت دیگر هم برای این کار خیر پیش قدم شدیم اما به دلائلی نشد، ما کرمانی ها میهمان نواز هستیم و میزبان شما حاج قاسم سلیمانی است و به نیابت از این شهید خدمتگزار شما شدیم.

وی افزود: مرداد ماه ایام بازگشت آزادگان به میهن هم هست و من هم افتخار داشتم بخشی از این جوانی را در این مسیر توفیق داشته باشم. وقتی از اسارت صحبت میشود نمی توان شهید شهسواری را فراموش کرد که با دستان بسته جلوی دشمن فریاد مرگ بر صدام سرداد و افتخاری برای همه آزادگان جهان شد. ما دو برادر شهید علی ماهانی و محمود ماهانی داریم که در هشتم مرداد سال ۶۲ شهید شدند و در همین گلزار دفن هستند و همه این گلزار سراسر شهدایی دارد که حاجت می دهند و زنده هستند و گل سرسبد این گلزار حاج قاسم سلیمانی است. خداوند به همه ما توفیق دهد که ادامه دهنده راه این شهدا باشیم.

روایت خواهر شهید از عملیات انتحاری در گلزار شهدای کرمان

حاج عادل رضایی ذاکر اهل بیت(ع) دی ماه سال قبل در حادثه تروریستی در کرمان به فیض شهادت رسید و خواهر این شهید پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: مفتخریم امسال این همایش در دیار کریمان برگزار می شود.

این خواهرشهید افزود: مهمترین ویژگی بارز شهید مسئولیت پذیری او بود به طوریکه در هر شرایط مسئولیت ذاکری شان را انجام می داد، حتی صبح روز شهادت حاج قاسم سیزدهم دی ماه در همین گلزار شهدا حضور پیدا کرد و برای جمع خادم یاران رضوی اجرای برنامه داشت، از ابتدای برنامه حاج عادل که از زیر خیمه گلزار بیرون آمدند، با ما یک حال و احوال کردند و با رفقای مداحشان عکس یادگاری گرفتند. ایشان در مداحی هر بیتی که برای حضرت زهرا می خواندند نگاهشان به کاشی کاری عکس حاج قاسم در گلزار بود.

وی عنوان کرد که خاطرش است ساعت ۴:۱۰ عادل به شهادت رسیدند چون در گلزار شهدا به دنبال همسرشان رفته بودند و همان موقع انتحاری زدند و ایشان شهید شدند و ساعت ۵:۴۵ نام ایشان را بین شهدای بیمارستان اعلام کردند تنها چیزی که نوشته شده بود این بود که تنها افتخارم این است که مرثیه خوان فاطمه هستم و روی سنگ قبرشان هم همین نوشته شد. خوشحالیم که ایشان عمر با عزت و مرگ با عزتی را داشتند و درسی که من از شهادت ایشان گرفتم این بود که اگر خوب نوکری کنیم، ارباب برایمان خوب اربابی می‌کند.

در ادامه آیین سنتی سنگ زنی هیئت روستای کن از توابع شهرستان کوهبنان استان کرمان در بخشی از مراسم اجرا شد.

همچنین جواد حیدر از کشور لبنان نیز در ادامه به مداحی برای آزادسازی قدس، شهید سلیمانی و مقاومت پرداخت.

سپس محمد اسماعیلی برای شهادت حاج قاسم سلیمانی متنی با نام روایت عشق را خواند و همزمان مستندی نیز درباره شهید سلیمانی پخش شد و در ادامه نیز حاج حمید منتظر از مداحان پیشکسوت مداحی کرد.

بخش پایانی مراسم تجلیل از چند تن از پیرغلامان و خادمان حسینی با حضور محمدمهدی وفادار استاندار کرمان، رمضان نژاد، رییس اجلاس، سردار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده کل سپاه، حاج حمید منتظر و چند تن دیگر از مسئولان بود. در ابتدا خانواده حاج عادل رضایی یعنی حاج محمود رضایی مداح اهل بیت (ع) پدر این شهید، خواهر، همسر و فرزندانش روی صحنه حاضر شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

سپس زنده یاد حاج ایرج کامیابی مسئول و متولی تکیه میدان قلعه و ریس شورای هیئت‌های مذهبی استان کرمان مورد تجلیل قرار گرفت و فاطمه کامیابی فرزند او و شریف خیراندیش همسر زنده یاد حاج ایرج کامیابی روی صحنه حاضر شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

حاج احمد نژادقلی و حاج مهدی صدفی از دوستان نزدیک حاج قاسم سلیمانی و از بین بانوان نیز فردوس کوچک زاده نیز تجلیل شدند.

اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به همت بسیج صداوسیما و با مشارکت استانداری کرمان از نهم تا یازدهم مرداد ماه در این استان برپا خواهد بود و آیین افتتاحیه عصر نهم مرداد ماه پس از نماز مغرب و عشا برپا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.