یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

کارگردان «مرگ سپید» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مدیر برای «بیلان‌دهی» خود از «فیلم‌های‌بفروش» حمایت می‌کند/ شکستن رکوردهای پیاپی هیچ نفعی برای «سینما» ندارد و بلای شدیدی را به «پیکره هنر هفتم» وارد می‌کند

مرتضی اتش زمزم در نشست خبری

سینماپرس: مرتضی آتش زمزم کارگردان سینما در خصوص هجمه سینمای کمدی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی و بی توجهی به سینمای اجتماعی با سینماپرس به گفتگو پرداخت و گفت: این قضیه بیلان دهی و توجه به آمار و ارقام و اعداد اصلاً در شأن سینمای ایران نیست. این یک اشتباه جمعی است.

کارگردان فیلم های سینمایی «دروغ های زیبا» و «مرگ سپید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: من فیلمسازی هستم که در ژانرهای گوناگون کار کرده ام؛ هم فیلم در حوزه سینمای اجتماعی ساخته ام هم در ژانر کودک و نوجوان و هم در ژانر کمدی! آنچه حائز اهمیت است اینکه به هر فیلم کمدی اجازه دیده شدن نمی دهند!

وی در همین راستا یادآور شد: «هولیا» به عنوان اثری کمدی سانس های بسیار کمی داشت و در واقع بدترین سانس سینماها را به این فیلم اختصاص داده بودند در صورتی که این اثر هم یک کمدی مفرح بود. جالب اینجا است که همزمان با اکران «هولیا» فیلمی که بیش از ۷ ماه از زمان اکرانش گذشته بود نزدیک به هزار سانس در اختیار داشت. برای من در همان زمان این پرسش به وجود آمد که چرا این فیلم که محتوا و ریتم و فضایش هیچ چیز از آن فیلم کم نداشت را اجازه ندادند به صورت گسترده اکران شود؟

آتش زمزم در پاسخ به این پرسش که آیا باندهای مافیایی دستی در این کار دارند و یا این سیاست به عهده سینماداران و یا مدیران سینمایی است متذکر شد: قطعاً یک چراغ سبزی به سینماداران داده شده که آن ها راحت این کار را می کنند. البته مسأله اینجا است که برخی بدیهیات در سینمای ما رعایت نمی شود. مثلاً ما تهیه کننده ای را داریم که خودش سینمادار است و پخش کننده است و سرمایه گذار است و...؛ خوب بدیهی است که این تجمیع منافع باعث می شود به نفع فیلم های خودش کار کند.

این سینماگر تأکید کرد: وضعیتی را که ما در سینمای کشورمان شاهدیم رسماً در هیچ کشور دیگری مشابهش را نمی توان یافت. شما فقط یک کشور به من معرفی کنید که مثلاً صاحب فلان سینمای زنجیره ای اش بیاید و تهیه کننده و یا پخش کننده سینما شود. مشخص است که وقتی این اتفاق بیفتد آن تهیه کننده به نفع فیلم خودش، دیدگاه خودش و سینمای کمدی که این روزها به سینمای بفروش معروف شده کار می کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «سیمین» و «بن بست» خاطرنشان کرد: متأسفانه فیلم های اجتماعی هرگز حقوق شان برابر سینمای کمدی نبوده است. من معتقدم این سیستم است که باید در تولید و بودجه باشی و پخش و اکران عدالت و انصاف را رعایت کند و با نظاره گری دقیق مانع شود که عده ای افراد بر سینما چنبره بزنند!

آتش زمزم تصریح کرد: اگر صلاح ممکلت به فرهنگ است امیدواریم دولت جدید و سازمان سینمایی جدید و آدم هایی که می آیند برنامه شان این باشد عدالت فرهنگی ایجاد کنند و در تولید و اکران انصاف را مدنظر اعمال خود قرار دهند. ضمن اینکه درست است که مردم به شادی نیاز دارند اما به همان میزان که به شادی نیاز دارند به فرهنگ و اندیشه هم نیازمندند و قطعاً باید به این گونه آثار نیز در تولید و اکران توجه شود.

وی سپس با بیان اینکه متأسفانه ما در اغلب موارد با مدیرانی مواجهیم که شعار می دهند اما شعارهای خود را اجرایی نمی کنند افزود: بیماری حرص و طمع این روزها در سینمای ایران زیاد شده است؛ مدیر برای بیلان دهی خود از فیلم های بفروش حمایت می کند؛ تهیه کننده و سرمایه گذار مدام در پی این هستند که خود را مطرح کنند و مدام می خواهند رکوردهای پیشین شان را بشکنند و کسی نیست که واقف بر این مسأله باشد که این شکستن رکوردهای پیاپی هیچ نفعی برای سینما ندارد و بلای شدیدی را به پیکره هنرهفتم وارد می کند.

این کارگردان در همین راستا گفت: این قضیه بیلان دهی و توجه به آمار و ارقام و اعداد اصلاً در شأن سینمای ایران نیست. این یک اشتباه جمعی است. مسلماً باید به حقوق همه احترام گذاشته شود. باید برای اینکه مردم بیایند و از فیلم های فرهنگی بهره ببرند سرمایه گذاری و فرهنگ سازی صورت گیرد. ما باید فرهنگ فیلم درست دیدن را در مردم جا بیندازیم. مانند اینکه امروزه این فرهنگ به وجود آمده که اگر پلیس نباشد باز هم مردم پشت چراغ قرمز توقف می کنند برای سینما رفتن مردم هم باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

آتش زمزم در خاتمه این گفتگو افزود: از سوی دیگر نکته ای که بسیار مهم است اینکه هر فیلمی چه پر فروش و چه کم فروش باید در مدت زمان مشخصی روی پرده باشند. وقتی مثلاً ۳ ماه از آغاز اکران شان گذشت باید برداشته شوند نه اینکه شاهد باشیم یک فیلم بیش از یک سال روی پرده سینماها است! در این خصوص شورای اکران و تهیه کنندگان و مدیران همه مقصرند. اینکه می آیند و میلیاردها خرج تبلیغ در شبکه های ماهواره ای می کنند تا دیده شوند اساساً کاری غلط و غیرفرهنگی است. بیماری رکورد زدن در سینمای ایران تلخ است. خودمان باید به خودمان و سینما رحم کنیم و ای کاش که چنین شود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.