جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴

پس از جسارت و تمسخر شهادت « اسماعیل هنیه»؛

«ساترا» در موضعی انفعالی تنها به حذف نام کارگردان «حامی فرقه ز.ز.آ» از تیتراژ «گل یا پوچ» اکتفا نمود!

برنامه «گل یا پوچ»

سینماپرس: هرچند نام «محمد نیک یوسفی» پیش از این در برخی تبلیغات برنامه گل یا پوچ به عنوان کارگردان درج شده بود، از پلتفرم پخش‌کننده و تمام تبلیغات برنامه حذف شد.

به گزارش سینماپرس، درباره حضور «نیک یوسفی» کارگردان مجموعه «گل یا پوچ» پیش از این مشرق گزارشی تفصیلی را منتشر کرد و از این احتمال نوشت که تصمیم مشترک «علی اسدزاده» تهیه کننده پرحاشیه این مجموهخ و پلت‌فرم فیلیمو، در انتخاب این فعال و حامی شورش‌های ۱۴۰۱ ‌کم‌تاثیر نبوده است.

فیلیمو با انتشار نام کارگردان این مجموعه به صورت رسمی عملا نشان داد که به محملی برای حمایت از معارضانی تبدیل شده است که آشکارا و به صورت رسمی از مهمترین مهره‌های شورش‌های ۱۴۰۱ حمایت می‌کند.

نام «نیک یوسفی» و فعالیت‌های مجازی او پس از شورش‌های ۱۴۰۱ آنچنان پررنگ نبود تا اینکه که با انتشار ریلیتی‌شوء «گل یاپوچ» نام او دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و به بهانه انتشار این مجموعه، او به نماد ضد تبلیغی پلت‌فرم «فیلیمو» تبدیل شد.

پس از اعتراض گسترده رسانه‌های مرجع و مجازی نسبت به حضور یوسفی در این مجموعه، او در واکنشی نسبت به شهادت اسماعیل هنیه دفتر حماس، استوری را منتشر کرده که در آن فردی با انگشت یک مگس را شکار می‌کند.

یوسفی که عملا مهره فراموش شده‌ای بود با انتشار گل یا پوچ و حواشی اخیر نامش دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و صفحه اینستاگرام او دوباره مورد توجه قرار گرفت. انتشار این ویدئو آشکارا نشان می‌دهد که او در شرایط فعلی همان مواضع سخت گذشته‌اش در خلال شورش‌ها ۱۴۰۱ را دنبال می‌کند.

اما چرا نیک‌یوسفی علی‌رغم پیامدهای قضایی در پی شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس چنین واکنشی نشان می‌دهد؟ علی رغم فعالیت‌های تبلیغاتی یوسفی در شورش‌های ۱۴۰۱ برای او فرصتی فراهم می‌شود تا به صورت رسمی در پلت‌فرم فیلیمو مشغول به کار شود. همین دوگانگی سازوکار فعلی، که فردی می‌تواند علیه سیستم سیاسی کشور فعالیت تبلیغی کند و از سوی دیگر می‌توان در پلت‌فرم رسمی صاحب مجوز در همان کشور فعالیت دلخواهش را دنبال کند دامنه توهمات فردی را چنین افرادی را گسترش می‌دهد.

تهیه‌کننده و پلت‌فرم در نتیجه واکنش‌های کارگردان هنری این مجموعه به شهادت یکی از چهره‌هی مهم محور مقاومت، بهره‌برداری تبلیغاتی ضد سیستمی نصیبشان می‌شود. فرمولی که در سریال «سقوط» توسط حمیدفرخ‌نژاد پایه‌گذاری شد تا او ضمن ایفای نقش در یک سریال امنیتی سفارشی، علیه همان سیستم در صفحه اینستاگرام محتوا معارضانه تولید کند.

تمسخر شهادت هنیه توسط کارگردان «گل یا پوچ» فیلیمو
برجسته شدن نیک یوسفی هوادار شورش‌های ۱۴۰۱ در میان حامیان اغتشاشات ۱۴۰۱

در صحیفه بنیانگذار انقلاب اسلامی جلد ۲۰ صفحه ۳۲۵ می‌خوانیم اگر بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد.

این عبارت یکی از راهبردی‌تری شگردهای آیت ‌الله خمینی(ره) در چنین دوگانه‌هایی است.

این هم آوایی و خوشحالی در قالب یک آستوری آشکار درتوهین به رهبر مقاومت مردم فلسطین، آیا برای مسئولان صدا و سیما و در ذیل آنان مجموعه ساترا آیا برخورنده نیست؟

نکته جالب واکنش بسیار رنگین‌کمانی ساترا به همکاری یوسفی با مجموعه گل یا پوچ است. این سکوی نظارتی در واکنشی اعلام کرد در پی هماهنگی ساترا با فیلیمو، نام «نیک یوسفی» به عنوان کارگردان، از تیتراژ و صفحه برنامه «گل یا پوچ» و «تبلیغات شهری» و «سایت فیلیمو» با اجرای مهران مدیری حذف شده است.

در حالیکه ۱۲ ساعت قبل از انتشار این خبر، یوسفی با انتشار ویدئوی مذکور در قالب استوری، ابتکار دیگری به خرج داده است و شهادت اسماعیل هنیه را تمسخر کرده است.

نهاد نظارتی تنها به حذف نام «محمد نیک یوسفی» به عنوان کارگردان از تیتراژ «گل یا پوچ» رضایت داد!

مجموعه صدا و سیما و ساترا با مبنایی انقلابی آیا نمی‌خواهند بر اساس راهبرد بنیانگذار انقلاب عمل کنند. کاملا مشخص است یوسفی قصد عذرخواهی ندارد و شهادت یکی از چهره‌ها مهم مقاومت را به تمسخر می‌گیرد. متقابلا ساترا و تمامی نهادهای نظارتی باید واکنش سخت‌تری از خود نشان دهند و پخش مجموعه گل یا پوچ تا زمانی که کارگردان هنری عذرخواهی نکرده متوقف باقی بماند.

این واکنش‌ها در شان ساترا نیست. تمسخر دیدگاه رسمی حاکمیتی نسبت به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، نیازمند کنش فرهنگی قاطعانه‌ای است و احضارهای قضایی و برخوردهای نهادهای بالادستی هیچ آورده‌ای به همراه نخواهد داشت.

برای برخورد با هنجارشکنان از چنین روش‌هایی باید استفاده تا ریل گذاری فرخ‌نژاد به راهی برای یوسفی تبدیل نشود و سریال معارض‌های منتفع از سیستم ادامه پیدا نکند.

پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است که در پی ملاحظات مطرح شده در شورای صدور مجوز ساترا و با هماهنگی انجام شده از سوی ساترا با فیلیمو، نام «محمد نیک یوسفی» به عنوان کارگردان، از تیتراژ و همچنین صفحه برنامه «گل یا پوچ» با اجرای مهران مدیری حذف شده است.

همچنین در روزهای گذشته که تبلیغات شهری برنامه «گل یا پوچ» در سطح تهران اکران شده بود، نام کارگردان این برنامه روی آن‌ها دیده نمی‌شد که اکنون پیگیری‌ها نشان می‌دهد، این اقدام بر اساس مکاتبه و هماهنگی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با وزارت ارشاد رخ داده است.

اگر چه نام «محمد نیک یوسفی» که از چهره های مرتبط با اغتشاشات سال گذشته است از سکوی فیلیمو و تبلیغات برنامه گل یا پوچ حذف شده است اما هنوز مشخص نیست که دلیل حذف نام این چهره به دلیل ملاحظات نهادهای امنیتی و عدم تأیید صلاحیت بوده است و یا دلیل آن اعتراض مردم و برخی رسانه ها و ملاحظات شورای صدور مجوز ساترا در خصوص این چهره مرتبط با اغتشاشات سال گذشته است؟

لازم به ذکر است از دیگر سوالاتی که هنوز بی پاسخ مانده است این است که دلیل حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید برنامه گل یا پوچ که در ظاهر تناسبی با مأموریت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری ندارد چیست؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.