شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

کارگردان «آسمان غرب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«فیلمسازان حوزه مقاومت» نیازمند حمایت جدی و عملی هستند/ بیشتر «فیلمنامه‌نویسان» با ارگان‌های سفارش دهنده دچار مشکل می‌شوند!

نشست خبری فیلم آسمان غرب

سینماپرس: محمد عسگری کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی به بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و سینمایی در ترسیم هنرمندانه مقاومت اسلامی پرداخت و در این خصوص با سینماپرس به گفتگو نشست.

کارگردان فیلم های سینمایی «اتاقک گلی» و «آسمان غرب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بیشتر فیلمنامه نویسان با ارگان های سفارش دهنده دچار مشکل می شوند.

وی در همین خصوص یادآور شد: من در زمان ساخت «آسمان غرب» به شدت با ارتش دچار مشکل شده بودم؛ در آنجا افرادی فاقد صلاحیت به عنوان کارشناس حضور داشتند و در خصوص فیلم و فیلمنامه اظهار نظر می کردند و این در حالی است که سینما دارای فن و تکنیک است و نمی شود هر کس بیاید و نظر خود را در خصوص سینما بدهد.

عسگری با بیان اینکه برخی کارشناسان صرفاً بر اساس سلیقه شخصی خودشان مبادرت به سلاخی فیلمنامه ها می کنند ادامه داد: متأسفانه مقوله هنر به ویژه سینما بخشی اش با سلیقه افراد در ارتباط است و اعمال سلیقه به شدت دخیل است و این بسیار آزاردهنده است. با موضوع به صورت فنی و کارشناسانه برخورد نمی کنند. ایرادهایی را به داستان و فیلمنامه وارد می کنند که اگر از درام جدا شود مثل سلاخی است؛ مانند آن است که بخشی از اندام آدم کنده شود اما آن ها توجهی به این موضوع ندارند.

این سینماگر تأکید کرد: نگاه این افراد این است که رزومه و بیلانی برای مدیران بالادستی شان تهیه کنند. این رفتار کارشناسان و مشاوران به شدت آزاردهنده است. فیلمساز یا باید به سلیقه و خواسته آن ها تن بدهد و یک کار بی سر و ته بسازد و بعد از آن منتقدان بیایند و به سینماگر حمله کنند و بگویند نباید فیلم را می ساختید یا اینکه باید در کنج خانه اش بنشیند!

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق تنها در ارتش نیست و در همه نهادها شاهد چنین اتفای هستیم. پرسش بنده این است که مثلاً آیا هر کسی که فوق لیسانس سینما گرفته باشد منتقد و فیلمنامه نویس و تحلیل گر خوبی است؟ هر کدام از این حوزه ها شاخه متفاوتی دارد. شاید کسی فیلمنامه خوب بنویسد اما آنالیز بلد نباشد و نتواند ایرادات یک فیلمنامه را بگیرد. هیچ چیز در تئوری خلاصه نمی شود و برخی مسائل در حوزه کار میدانی است که قابل حل است.

عسگری متذکر شد: اگر کسی همه کتاب های فیلمسازی خوانده باشد وقتی وارد میدان می شود چون تجربه ندارند با معضلات متعددی روبرو می شود. این نکته بسیار مهم است. باید ببینیم آدم ها چقدر به صورت میدانی با سینما آشنا هستند. برخی از این کارشناسان دخالت در عناصر درام را از بین می برند، ضد قهرمان را از بین می برند و می گویند اصلاً نباید ضد قهرمان در فیلمنامه وجود داشته باشد! اصلاً مگر چنین چیزی امکان دارد؟ بدیهی است که خوب و بد باید در کنار هم وجود داشته باشند تا مخاطب بتواند معنای واقعی آن را درک کند.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کمک زبانی مهم نیست و فیلمسازان حوزه مقاومت نیازمند حمایت جدی و عملی هستند تصریح کرد: ارگان ها نباید در موضوعات دخالت کنند. یک وقت دخالت ها مشورتی است مثلاً در بحث های نظامی کار درستی است و من انقلتی به آن وارد نمی کنم اما در حوزه درام پردازی و سینما نباید دخالت شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه چون در برخی ادارات و ارگان ها تکلیف است که باید در خصوص مقاومت کار کنند می آیند و فیلمنامه را به فردی می دهند تا آن را بسازد و دیگر بعد از آن اصلاً برایشان اهمیتی ندارد. هیچ برنامه ای برای پخش درست آن فیلم و یا حمایت از ساخت فیلم های بعدی آن فیلمساز ندارند و او را رها می کنند و این اتفاق بسیار تلخ است.