چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

«بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«هنر کارت» مدت ها است که هیچ ثمره و عایدی ندارد/ امیدوارم «دولت جدید» تدبیری برای رفع «معضلات معیشتی هنرمندان» داشته باشد

فرحناز منافی ظاهر

سینماپرس: فرحناز منافی ظاهر بازیگر پیشکسوت سینما در خصوص انتظارات و توقعات از دولت چهاردهم در زمینه ارتقای معیشت اهالی فرهنگ و هنر با سینماپرس گفتگو کرد.

بازیگر فیلم های سینمایی «دختر شیرینی فروش» و «خوابگاه دختران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه این روزها باید بگوییم هنر برتر از گوهر نیامد پدید! وضع هنر به مثابه آش شله قلمکار شده! هیچ کس در جایگاه خودش نیست و شایسته سالاری در این حوزه از بین رفته است.

وی یادآور شد: بنده ۵۵ سال از عمرم را در راستای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کردم، زندگی ام را وقف هنر کردم اما در حال حاضر به هیچ وجه از وضعیتی که هنر و هنرمندان دارند راضی نیستم. متأسفانه مسئولان ما به پیشکسوتان توجهی نمی کنند و به آن ها کار نمی دهند. بسیاری از هنرمندان این روزها بیکار و خانه نشین شده اند. این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است.

منافی ظاهر ادامه داد: بی توجهی به هنرمند با روحیه لطیفی که دارد باعث سرخوردگی و شکنندگی بیشتر این قشر می شود. بنده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم عاجزانه درخواست این را دارم که به هنرمندان توجه کنند و تدبیری برای وضعیت بیماری، بی پولی، بیکاری و بی مسکنی هنرمندان داشته باشند. امیدوارم دولت جدید تدبیری جدی برای رفع معضلات بیمه ای و معیشتی هنرمندان داشته باشد و تخصیص بیمه بیکاری به هنرمندان در دستور کار قرار گیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ما در پی این نیستیم که کسی پول مفت به ما بدهد! حداقل کاری که می خواهیم این است که جلوی سیل بی رویه اسپانسر بازیگرها را بگیرند و دستوری صادر کنند تا در پروژه ها حتماً از بازیگران پیشکسوت بهره گیری شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «روزی که خواستگار آمد» و «روز فرشته» در پاسخ به این پرسش که وضعیت صندوق اعتباری هنر را در مواجهه با رفع معضلات اهالی فرهنگ و هنر چطور ارزیابی می کنید تصریح کرد: صندوق سال ها قبل آمد و طرحی ریخت و یک کارتی با عنوان هنر کارت به اعضایش داد؛ هنر کارت زمانی خوب بود که به مناسبت های مختلف اعم از شب یلدا، عید نوروز و ماه رمضان شارژ می شد اما مدت ها است که هیچ ثمره و عایدی ندارد.

وی در همین راستا متذکر شد: حالا جالب اینجا است که مدام به ما اس ام اس می زنند و می گویند حساب هنرکارت تان را افزایش دهید! یک نفر نیست به این عزیزان بگوید ما با چه پول و درآمدی باید حساب مان را بیشتر کنیم؟ آیا فراموش کرده اند که آن ها باید هنر کارت ما را شارژ کنند و با این کار مرهمی بر دردهای مان بگذارند؟

منافی ظاهر تأکید کرد: جامعه هنری این روزها به شدت افسرده شده و مسئولان فرهنگی در تمامی دستگاه ها و نهادها باید تدبیری عاجل برای رفع این بحران داشته باشند. مسئولان باید به همه هنرمندانی که توانایی کار کردن ندارند رسیدگی کنند. رسیدگی به این منظور نیست که بیایند و یک سبد کالای تاریخ گذشته به هنرمندان بدهند و بعد هم آن را فراموش کنند. رسیدگی باید مستمر باشد. متأسفانه این واقعیت تلخی است که رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی اهالی هنر کاملاً فراموش شده است.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو افزود: علاوه بر این مسائل من یک خواهش دیگر هم از مدیران فرهنگی دولت چهاردهم دارم و آن این است که تدبیری جدی برای معضل فیلم های مبتذل داشته باشند. این ابتذالی که این روزها در سینما موج می زند بسیار تلخ است. من چند وقت قبل از جلوی یکی از سینماها رد می شدم و شاهد بودم مردمی که از سالن سینما خارج می شدند از فیلم کمدی اکران شده به شدت انتقاد داشتند و تأکید می کردند که وقت و پول مان هدر شده است!