یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» برگزار شد؛

رئیس «ساترا»: دنبال سازندگی پایدار هستیم/ بستن فلان سکو مشکل رسانه کشور را حل نمی‌کند!

سعید مقیسه

سینماپرس: سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا به توضیح جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه «رصتا» پرداخت و در بخشی از صحبت‌هایش آسیب شبکه‌های اجتماعی را بیشتر از شبکه نمایش خانگی دانست.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» امروز یکشنبه ۲۱ مرداد با حضور سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در محل این سازمان برگزار شد.

سعید مقیسه در ابتدای این نشست با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه «رصتا» تصریح کرد: این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که روز ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح افتتاحیه مراسم خواهد بود.

در ابتدای این نشست رئیس ساترا درباره اهداف این دوره از نمایشگاه رصتا بیان کرد: هدف ما، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین فعالین و ذی‌نفعان و حمایت کنندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. حمایت مادی و معنوی از این سکوها نیز هدف دیگری است که دنبال خواهد شد. اطلاع‌رسانی از اخرین دستاوردهای حوزه رسانه، جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای سالم و مفید و امن، ایجاد فضای رقابت رسانه‌ای، بازاریابی، بازاریابی و عرضه تولیدات، ایجاد فرصت برای توسعه رسانه‌های مربوطه، انتقال تجربه بین سکوها، برقراری امکان ارتباط مستقیم مخاطبان با مسئولان و متخصصان رسانه‌ها از دیگر اهداف این دوره است.

مقیسه افزود: مردم در ۴۰۰ سکو عضو نمی‌شوند و در یک یا دو سکو عضو هستند و در این نمایشگاه با بقیه سکوها آشنا می‌شوند.

وی درباره شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه گفت: سکوهای دارای مجوز، مجامع صنفی، شرکت‌های مرتبط، بخش‌هایی از سازمان صداوسیما در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. ساترا هم غرفه‌ای دارد و برنامه‌های آینده‌اش را اعلام می‌کند.

مقیسه تاکید کرد: در جشنواره امسال سکویی که بالاترین رتبه در نظام رتبه‌بندی را داشته برگزیده می‌شود. نام بهترین غرفه نیز در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

رییس ساترا از تدارک بخش اکران برای اولین بار در نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: اکران برخی آثار و سریال‌های تولید شده توسط سکوهای صوت و تصویر فراگیر یکی از بخش‌های جدید نمایشگاه است. ممکن است برخی محتواهای جدید نمایش‌داده نشده را اکران کنیم‌. سکانس‌های ویژه کل یک سریال هم شاید اکران شود که اکران بلندتری از تیزر محسوب می‌شود. احتمالا این اکران با حضور هنرمندان مرتبط خواهد بود.

مقیسه درباره دستاوردهای نمایشگاه اظهار کرد: تصمیم‌های ساترا در طول سال نتیجه تعاملاتی است که در همین نمایشگاه رخ داده است.

وی درباره غیبت برخی سکوها در نمایشگاه توضیح داد: کسانی که می‌خواهند شرکت کنند باید امتیاز حداقلی را داشته باشند. خیلی از سکوها نیازی به حضور در نمایشگاه را ندارند و شهرت کافی دارند. همه دعوت می‌شوند؛ حضور در نمایشگاه اجباری نیست و یک فرصت است.

وی در پاسخ به انتقادی درباره نبود تنظیم گری روی برخی پلتفرم‌ها از جمله فیلیمو تصریح کرد: اینکه ساترا از تنظیم گری درآمده است، قبول ندارم. همه عملکرد ساترا نشان می‌دهد بیش از نظارت فعالیت‌های مربوط به تنظیم گری را دارد.

مقیسه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: حرکت‌های نمایشی اگرچه ممکن است ابعاد رسانه‌ای داشته باشد اما آنچه برای کشور توسعه پایدار را به ارمغان می‌آورد این است که تنظیم‌گری به گونه‌ای باشد که محتوای سالم در سکوها وجود داشته باشد. همه محتوای در حال انتشار در ساترا حتماً از ساترا مجوز ندارد و این تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی است.

رئیس ساترا درباره تنظیم گری عنوان کرد: تنظیم گری به این معنا نیست که ذره‌ای از ارزش‌های خانوادگی و اسلامی کوتاه بیاییم. تنظیم گری ساترا فقط به معنای نظارت نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی و حقوقی هم دارد. اینکه فردی را که در فضای مجازی خطایی کرده است از زندگی ساقط کنیم نشان دهنده اقتدار ساترا است؟ مثلاً اگر یک پلتفرم را ببندیم نشان دهنده این اقتدار است؟ حتماً اینطور نیست. اگر کسی بخواهد این نوع نگاه را داشته باشد باید صداوسیما ببیند که حتی آنجا هم محتوای شبکه نمایش با شبکه کودک و دیگر شبکه‌ها به اقتضای هر شبکه است.

آسیب‌ها بیش از شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی است

مقیسه در ادامه تصریح کرد: آسیب‌ها بیش از شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی است که هم در دسترس است و هم افرادی با یک ایمیل فیک می‌توانند محتوایی را قرار دهند.

وی در بخش دیگر درباره برخی از محتواهای پخش شده در سکوها تصریح کرد: ما خودمان با خانواده‌های‌مان پای این فیلم‌ها نمی‌نشینیم و به دیگران هم توصیه نمی‌کنیم. اگر در کشور ما امید پایین آمده است فلان مسئول عاملش نیست.‌ مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار است. زیست بوم فضای مجازی هم کار یک نهاد نیست.

افراسیابی معاون کاربران اجتماعی ساترا هم در پایان بیان کرد: ساترا پای محتوایی که مجوز داده حتماً خواهد بود.