چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

«رسول توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه روز به روز زندگی «هنرمندان» با «فروپاشی اقتصادی» بیشتری مواجه شده/ نیازمند یک همت و دغدغه از سوی «متولیان فرهنگی» هستیم!

رسول توکلی

سینماپرس: رسول توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص انتظارات و توقعات از دولت چهاردهم در زمینه ارتقای معیشت اهالی فرهنگ و هنر بیان داشت: برخی هنرمندان حتی برای کفن و دفن شان به معضل بر می خورند! این ها همه درد است!

بازیگر فیلم های سینمایی «چشمان سیاه» و «قصه پریا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ان شاالله چون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلاً سابقه فعالیت در این حوزه را داشته با توجه به تجربیات قبلی اش بتواند کمی اوضاع فرهنگی و هنری کشور را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: من امیدوارم در امور مرتبط با سینما از افراد آشنا به سینما در تیم های مدیریتی استفاده کنند چرا که اگر مدیری برخاسته از جامعه سینمایی نباشد درد این حوزه را نمی شناسد و سینما با بحران جدی مواجه می شود.

توکلی یادآور شد: همه دولت ها در طول ادوار مختلف وقتی روی کار آمدند شعارشان این بوده که می خواهیم برای بهبود زندگی هنرمندان کاری بکنیم اما آنچه که عیان است نه تنها این مسأله انجام نشده بلکه متأسفانه روز به روز هم زندگی هنرمندان با فروپاشی اقتصادی بیشتری مواجه شده و تورم و بیکاری زندگی های شان را با مخاطره روبرو ساخته است.

این سینماگر پیشکسوت سپس با بیان اینکه امیدوارم متولیان فرهنگی دولت چهاردهم در گام اول به پیشکسوتان توجه ویژه داشته باشند و احترام آن ها را نگه دارند تأکید کرد: پیشکسوت در تمام دنیا اعتبار و احترام دارد؛ متولیان فرهنگی باید پیشکسوتان را دریابند و هوای آن ها را داشته باشند و آن ها را مانند گنجینه حفظ و حراست کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «تاراج» و «پنجمین سوار سرنوشت» خاطرنشان کرد: متأسفانه آنقدر بی توجهی به پیشکسوتان در سینمای ما زیاد است که مدتی است آقای شایان فر تهیه کننده معتبر و نام آشنای سینما و تلویزیون خودشان یک گروه زده اند و افرادی از تمام حرفه های سینمایی را در این گروه با هزینه شخصی گرد هم آورده اند و ما هرزچندگاهی خودمان برای خودمان مراسم تقدیر و بزرگداشت برپا می کنیم و یا اگر هنرمندی به کمک مالی برای درمان بیماری و... نیاز داشته باشد گلریزان می کنیم و مشکل او را حل می کنیم.

وی در همین راستا متذکر شد: بدیهی است که این کارها وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای تابعه آن به ویژه صندوق اعتباری هنر است اما ما خودمان این وظیفه را به دوش می کشیم!

توکلی در همین خصوص افزود: برخی هنرمندان حتی برای کفن و دفن شان به معضل بر می خورند! این ها همه درد است! ای کاش متولیان فرهنگی و هنری و سینمایی کشور بیایند و ببینند تأثیر و ثمره همین حرکتی که آقای شایان فر انجام داده اند چه بوده و همین دست فرمان را ادامه دهند تا اوضاع زندگی هنرمندان کمی سامان پیدا کند.

وی تصریح کرد: اینکه تعاونی های مسکن و... که در این سال ها توسط نهادهای مختلف تأسیس شدند چرا با شکست مواجه شدند نیاز به آسیب شناسی و بررسی دارد؛ ما نیازمند یک همت و دغدغه از سوی متولیان فرهنگی هستیم تا معضلات این حوزه برطرف شود. این روزها بسیاری از هنرمندان مطرح و نام آشنای ما از تهران به دلیل اجاره خانه های بسیار سنگین و... مجبور به کوچ اجباری شده اند و در شهرهای اطراف تهران سکونت گزیده اند و متولیان باید درمانی برای این دردها داشته باشند.

توکلی در خاتمه این گفتگو گفت: البته امیدوارم نه فقط در حوزه فرهنگ و هنر و سینما که در سایر حوزه ها احترام نام آوران حفظ شود؛ در حوزه ورزش هم ما با همین معضلات روبرو هستیم. شاید دلیل اصلی این اتفاق آن باشد که ما از ابتدا زیرساخت های مان را درست نکرده ایم. مدیرانی که اتوبوسی می آیند و اتوبوسی می روند و قبلی های خود را قبول ندارند نمی توانند دردی از ما درمان کنند. مدیر باید فکر و اندیشه و برنامه و دغدغه داشته باشند و امیدوارم که چنین شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.