چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

در قالب مستند با عنوان «فرزند شهر لاجوردی»؛

پرتره «محمد علی نجفی» به تلویزیون می‌آید

مراسم شب «محمد علی نجفی»

سینماپرس: «فرزند شهر لاجوردی» فیلمی درباره زندگی و سلوک فرهنگی و هنریِ محمد علی نجفی، معمار و کارگردان نامدارِ سینمای ایران است که پنجشنبه اول شهریورماه، ساعت۱۹:۰۰ از قاب شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «فرزند شهید لاجوردی» بیست و ششمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی روی آنتن این شبکه تلویزیونی می‌رود.

رضا عباسی کارگردان این فیلم گفت: محمدعلی نجفی درسال ۱۳۲۴ شمسی در خانواده‌ای نامدار و اهل علم در اصفهان به دنیا آمد. وی در مدرسه دارالفنون تهران دیپلم گرفت و تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی و معماری در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) تحصیلات خود را ادامه داد.

او اضافه کرد: استاد محمد علی نجفی فعالیت هنری خود را با کارگردانی نمایش «سربداران» در حسینیه ارشاد شروع کرد. مرحوم دکتر علی شریعتی یکی از مشوقان «نجفی» برای وارد شدن به عرصه هنرهای نمایشی بوده است.

کارگردان فیلم «فرزند شهر لاجوردی» در ادامه افزود: محمد علی نجفی در ۱۳۵۶ شمسی مؤسسه آیت فیلم را با همکاری «انجمن اسلامی مهندسین» تأسیس کرد و نخستین فعالیت هنری و سینمایی خود را با کارگردانی فیلم «جنگ اطهر» به منصه ظهور رساند. وی این فیلم را در ۱۳۵۸ شمسی ساخت و پس از آن با ساخت سریال ماندگار «سربدران» و فیلم‌هایی چون گزارش یک قتل، عشق طاهر، زمین آسمانی، زاگرس و بسیاری آثار سینمایی دیگر در زمره فیلم سازان پرکار ایران درآمد.

عباسی تأکید کرد: در این فیلم استاد نجفی با بیانی دقیق و شیوا، خانواده، نضج شخصیت و گوشه‌ای از حیات فرهنگی، هنری و اجتماعی خود را به بهترین شکل ممکن روایت می‌کند و در بخش‌های دیگر این مستند نیز، استادان عبدالله اسفندیاری، علیرضا تابش و فرید صلواتی درباره کارنامه هنری و تأثیرگذاری استاد نجفی در سپهر فرهنگی و سینمایی ایران به ایراد سخن پرداخته اند.

کارگردان فیلم «فرزند شهر لاجوردی» در پایان گفت: استاد نجفی در آستانه هشتاد سالگی نیز کماکان در پی تألیف، تحقیق، اندیشه ورزی و فعالیت‌های هنری است.

براساس این گزارش، عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح محراب محمدزاده، تحقیق سیامک صدیقی و محمد آسیابانی، مدیر فیلم‌برداری یاسر آقاامینی‌ها، تدوین یزدان موسی خانی، انتخاب موسیقی علی موسی خانی، صدابردار مجید نجاتی، صداگذار علی مهرابی، مدیر تولید علی هیهاوند، دستیارکارگردان سیاوش درخشی، هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر، فیلمبردار رسول همتی و یزدان موسی خانی، دستیار فیلمبردار سامان امیری، دستیار صدابردار محمد اشرف پور، مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی و تیتراژ حسن علیزاده فرد.

«آیینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آیینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.