سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

«سید احمد نجفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«آقای صالحی» نباید مدیرانی را در «وزارت ارشاد» به کار گیرند که نگاه اداری به کارشان دارند/ «مدیر فرهنگی» باید در پی‌بهبود وضعیت فرهنگ کشور بدود!

احمد نجفی

سینماپرس: سید احمد نجفی تهیه کننده و بازیگر سینما در خصوص چشم‌انداز وزارت ارشاد دولت چهاردهم با بیان اینکه توقع یکایک فعالان فرهنگی و هنری تحول اساسی در وزارت ارشاد است تأکید کرد: اینکه تنها چند مدیر تغییر کنند دردی از فرهنگ و هنر کشور درمان نمی کند. ما باید شاهد یک نگاه و کار تحولی در تمامی تولیدات فرهنگی و هنری و سینمایی باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانی ام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: آقای صالحی رأی بالایی آوردند و حتی یک نماینده هم در مخالفت با ایشان صحبت نکرد اما با این حال من معتقدم که قطعاً قرار نیست در دوران مدیریت ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد تحولی باشیم و قطعاً به همان دوران گذشته باز می گردیم که ایشان همین پست و سمت را داشتند.

وی سپس با بیان اینکه توقع یکایک فعالان فرهنگی و هنری تحول اساسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تأکید کرد: اینکه تنها چند مدیر تغییر کنند دردی از فرهنگ و هنر کشور درمان نمی کند. ما باید شاهد یک نگاه و کار تحولی در تمامی تولیدات فرهنگی و هنری و سینمایی باشیم.

نجفی متذکر شد: بنده به ضرس قاطع عرض می کنم که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین روش و منش بخواهد پیش برود سینما پابرجا نخواهند ماند. در واقع ما فقط فیلم می سازیم و می رویم! امروز دنیا عوض شده، نگاه آدم ها عوض شده! ما باید کمی به دنیا نگاه کنیم و ببینیم در دنیا چه اتفاقاتی می افتد و کمی بتوانیم از آن ها یاد بگیریم و به صورت ایرانیزه شده این اتفاقات را در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان پیاده سازی کنیم.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که آیا شما امیدی به بهبود شرایط ندارید تصریح کرد: خیر! هیچ امیدی به بهبود نیست! قطعاً محتوای آثار همانی است که پیش از این بود. بی تردید همان برنامه قبلی ها ادامه پیدا می کند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «تجارت» خاطرنشان کرد: در یک صورت می توان امیدی به تحول داشت و آن این است که آقای صالحی نباید مدیرانی را وزارتخانه به کار بگیرند که نگاه اداری به کارشان دارند. مثلاً رئیس سازمان سینمایی باید قطعاً کسی باشد که صرفاً حرف نزند و اقدام کند. اصولاً مدیر فرهنگی باید پاشنه کفش هایش را بالا بکشد و در پی بهبود وضعیت فرهنگ کشور بدود!

نجفی افزود: ما امروز نیازمند آن هستیم که به قانون کپی رایت جهانی بپیوندیم؛ حق هنرمند ایرانی نباید بیش از این ضایع شود. این بسیار بد است که هنرمند با مرارت بسیار یک فیلمی را می سازد و فیلمش بلافاصله سر از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در می آورد. این بسیار بد است که ما نمی توانیم از محصولات فرهنگی خود حفظ و حراست کنیم و مفت و مجانی محصولات مان در اختیار آن ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ما نیازمند مدیری هستیم که نگاه جدید به سینما داشته باشد، در پی سالن سازی باشد، جوانان را تشویق به کار کند؛ خواهش بنده از آقای صالحی این است که مدیرانی را در زیرمجموعه های خود به کار بگیرند که کارآیی داشته باشند. ما مدیری نمی خواهیم که به فکر زیباسازی دفترش باشد! مدیر نباید منتظر مراجعه و مطالبه و شنیدن نق و غرهای ما باشد و خودش باید مشکلات را بشناسد و به صورت شبانه روزی تلاش کند تا همه مشکلات و موانع را از سر راه ما بردارد.

این هنرمند پیشکسوت در همین راستا ابراز داشت: من در این سال ها به غیر از آقای خزاعی مدیری را ندیدم که علاقه ای به کار داشته باشد. من با همه مدیران روبرو شدم و با آن ها حرف زدم اما شاهد بودم که آن ها می روند و پشت اتاق های خود قایم می شوند و به مسئولان دفتر و منشیان خود می گویند اگر فلانی آمد بگویید من نیستم در صورتی که ما می دانیم آن ها در اتاق شان نشسته اند! مدیر باید بداند من و امثال بنده بیکار نیستیم که در ترافیک به وزارت ارشاد برویم تا یک چای بخوریم! مدیر باید حرمت هنر و هنرمند را نگه دارد.

نجفی در بخش دیگری از این گفتگو توجه به هنرمندان شهرستانی را یکی دیگر از نیازهای مهم امروز فرهنگ و هنر کشور برشمرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: شاید باور نکنید که چقدر استعدادهای درخشان در شهرستان های محروم وجود دارند که نادیده گرفته می شوند. مدیر فرهنگی باید این افراد را شناسایی کند و آن ها را به کار بگیرد.

وی افزود: بخشی از مدیرانی که در این حوزه به کار گرفته شدند برای کارهای سخت نیستند! ۵۰-۶۰ درصد آن ها فقط شعارهای قشنگ می دهند اما در عمل هیچ اقدام موثری نمی کنند. این روتین همیشگی است که ما شاهد هستیم.

نجفی در پایان این گفتگو گفت: من امیدوارم در دوره جدید هیچ مدیری بر اساس روابط خود به کار گرفته نشود و شایسته سالاری مدنظر آقای وزیر برای انتخاب یکایک معاونین و مدیران تابعه این وزارتخانه باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.