سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷

«ریاست انجمن قلم ایران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«آقای صالحی» وزیری امتحان پس داده است/ امیدواریم این بار با قوت و اشراف بیشتری کار کنند

راضیه تجار

سینماپرس: راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب در خصوص اولویت های مدیریتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سینماپرس گفتگو کرد.

عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: آقای صالحی وزیری امتحان پس داده است و از این بابت اهالی قلم دغدغه مندی کمتری دارند چرا که نسبت به ایشان شناخت و شیوه کاری شان شناخت دارند و امیدواریم این بار با قوت و اشراف بیشتری کار کنند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم حوزه فرهنگ بیشترین توجه و دغدغه مندی را نیاز دارد و ان شاالله که حضور وزیر محترم جدید بتواند در این حوزه مثمرثمر باشد. بدیهی است که حضور مدیران کاربلد و متعهد می تواند خلاءها را پر کرده و شکاف ها را کاهش دهد.

تجار خاطرنشان کرد: امیدواریم که ایشان توجه ویژه ای به مسأله کاغذ و چاپ داشته باشند. امیدواریم شرایطی برای نویسندگان ایجاد شود که بتوانند راحت تر از همیشه کار و فعالیت داشته باشند و دست به تولید و خلق اثر بزنند. هنرمند باید فراق بال و آسودگی خاطر داشته باشد و امیدوارم مدیران چنین شرایطی را به وجود آورند.

این نویسنده مطرح متذکر شد: جلوگیری از جفا در زمینه حق التألیف مهم است. ما از آقای وزیر می خواهیم مدیرانی را به کار بگیرند که به جای ترجمه آثار بی کیفیت و دم دستی به مقوله تولید و تألیف توجه داشته باشند. من نمی گویم ترجمه نباید باشد، ترجمه آثار خوب قطعاً نیاز اساسی کشور ما است اما متأسفانه ما این روزها وقتی وارد کتابفروشی ها می شویم با انبوهی از کتاب های بی محتوا و زرد روبرو می شویم که به کرات ترجمه و عرضه می شوند.

وی افزود: ای کاش زمینه طوری فراهم شود که با پشتیبانی بیشتر مدیران، نویسندگان ایرانی بتوانند کارهای بهتر تولید و ارائه کنند که با فرهنگ خودمان همخوان باشد. از سوی دیگر نیازمند آن هستیم که جشنواره های ادبی جدی تر و هدفمندتر پشتیبانی شوند. همچنین ما نیازمند آن هستیم که به نویسندگان مطرح و پیشکسوت توجه بیشتری صورت گیرد. توقع ما این است که مدیران میانی وزارت ارشاد از انجمن ها و اعضای آن ها حمایت داشته باشند و آن ها را به حال خود رها نکنند.

نویسنده کتاب های «بانوی رنگین کمان» و «شعله و شب» سپس به مقوله سینما اشاره کرد و در این خصوص گفت: سینما باید نقش جدی در فرهنگ سازی اجتماعی داشته باشد. ما نباید با آثاری در سینما مواجه شویم که از نظر محتوا مشکل ساز هستند. این ها قطعاً هیچ نفعی برای جامعه ما در پی ندارند و بالعکس جامعه را به سمت تباهی هدایت می کنند. بی تردید نیاز است که مدیرانی در این حوزه به کار گرفته شوند که اندکی دغدغه فرهنگ و هویت ملی داشته باشند و به هر اثری اجازه تولید و عرضه ندهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.