شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳

در آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان آمل ؛

«اشکواره ملی فرهنگی و هنری حسینی» آغاز به کار کرد

اشکواره ملی فرهنگی و هنری حسینی

سینماپرس: هفتمین اشکواره ملی فرهنگی و هنری حسینی با ارسال بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ اثر از سه کشور آسیایی در آمل آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، هفتمین اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی در شهرستان آمل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور از نظر دریافت آثار هنری، در آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان آمل آغاز شد.

برای هفتمین دوره این اشکواره ملی، هنرمندان و فعالان بخش فرهنگ و هنر از استان‌های مختلف ایران و کشورهای عراق، کویت و بحرین در مجموع بیش ۶ هزار و ۷۰۰۰ اثر در بخش‌های " شعر، عکس، کودک ونوجوان، داستان کوتاه، رسانه و تئاتر خیابانی" به دبیرخانه دائمی این اشکواره درشهرستان آمل ارسال کردند.

دبیر اجرایی اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی گفت: این تعداد اثر از حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هنرمند و فعال فرهنگی توسط دبیرخانه اشکواره دریافت شده است.

امید خزر اظهار کرد: بیشترین تعداد آثار دریافتی مربوط به بخش عکس با سه هزار و ۱۸۵ قطعه است و از این شمار پس از داوری آثار در نهایت ۳۰ اثر به مرحله پایانی و نمایشگاهی راه پیدا کرد.

وی افزود: در بخش عکس از همه استان‌های کشور و حتی از کشورهای عراق، کویت و بحرین عکس‌های قابل قبولی دریافت شد که اثر عکاس عراقی توانست نظر هیات داوران را به عنوان ۳۰ اثر برتر برای ارائه نمایشگاهی جلب کند.

دبیر اجرایی اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی ادامه داد: در بخش شعر هفتمین اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی در آمل حدود یک‌هزار و ۱۰۰ اثر از ۵۵۰ شاعر به دبیرخانه این بخش در بابل ارسال شد که در میان شرکت کنندگان و آثار دریافتی، برترین‌های کشوری بودند که حتی در محضر رهبر معظم انقلاب نیز اشعار خود را سروده بودند.

خزر با اشاره به اینکه دربخش کودک ونوجوان حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه این اشکواره ارسال شد، تصریح کرد: در بخش داستان کوتاه این اشکواره هم بیش از ۳۰۰ اثر در دو مرحله داوری شد و درنهایت ۲۰ اثر به دور نهایی راه پیدا کرد.

وی اظهار کرد: در بخش رسانه این اشکواره نیز در مجموع ۴۵ اثر شامل ۱۸ گزارش، ۲۵ مصاحبه و چهار مقاله از استان‌های مختلف توسط دبیرخانه هفتمین اشکواره حسینی دریافت و داوری شد.

دبیر اجرایی اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی به دریافت ۲۷ اثر در بخش نمایش خیابانی این اشکواره اشاره کرد وگفت: با نظر هیئت داوران این اشکواره، تعداد هفت اثربرتر به بخش پایانی راه پیدا کردند.

خزر افزود: برای نخستین باردربخش نمایش خیابانی این اشکواره به نسبت شش دوره قبلی، یک اثر با توجه به موضوعیت اشکواره برای اجرای بین المللی انتخاب و به همراه بیش از ٣٠ عوامل و بازیگراین نمایش درمسیرنجف به کربلا، اجرای خیابانی داشتند.

وی با اشاره به اینکه همه آثار دریافتی ودرخواست شده از علاقمندان برای شرکت دراین اشکواره موضوع‌های " امام حسین (ع)، شهدای راه قدس و بخش ویژه شهدای راه خدمت " بوده است، افزود: آثار منتخب از سوی هیات داوران تا ۱۴ شهریور با نمایش آثار تئاترخیابانی و به مرور بخش‌های دیگر این اشکواره درمجتمع‌های فرهنگی و هنری، نگارخانه‌ها واماکن زیارتی شهرستان آمل، نور و دیگر شهرهای مازندران برای شهروندان و علاقمندان این بخش‌ها اکران خواهد شد.

به گفته خزر، مراسم اختتاحیه این اشکواره عصرپنجشنبه ۱۵ شهریور درسالن همایش‌های دانشگاه شمال آمل با حضور جمعی مدیران کشوری واستانی وصاحبان اثاربرتر اشکواره برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی، هدف ازبرگزاری این اشکواره را جریان سازی فرهنگی و هنری از حماسه درس آموز عاشورا بیان کرد و ادامه داد: حرکت امام حسین (ع) یکی از مصادیق جهاد تبیین است، که می‌تواند برای تمامی‌های سنی یک الگوی مهم و تأثیر گذار باشد.

خزر تصریح کرد: با زبان هنر حرف زدن همیشه برای انتقال مفاهیم و ارزش‌ها اثرگذارتر خواهد بود به خصوص در موضوعات مهم عقیدتی که زبان هنر می‌تواند مرزبندی‌ها را کنار بزند.

وی، اشکواره فرهنگی هنری حسینی رابه عنوان یکی از رویدادهای بزرگ فرهنگی، مذهبی درسطح کشور دانست که با توجه به استقبال خوب و چشمگیر مردم و هنرمندان از شش دوره قبلی این اشکواره، تلاش خواهد شد تا از ظرفیت هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم متعالی نهضت عاشورا به نسل جوان جامعه ایرانی و حتی فرامنطقه‌ای اقدام شود.

به گزارش ایرنا، پارسال نیز در ششمین اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی، بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ اثر هنرمندان ۵ کشور در بخش‌های رسانه، تئاتر خیابانی، عکس، شعر، کودک ونوجوان و داستان با موضوع امام حسین (ع) و مدافعان حرم ارسال شد که بیشترین تعداد آثار دریافتی مربوط به بخش عکس با یک هزار و ۳۰۰ اثر بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.