چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲

پس از لغو ممنوعیت ۳۵ ساله «سینما»؛

«عربستان سعودی» نخستین «سالن سینمایی» خود را با ۸۰ صندلی راه اندازی می‌کند!

سالن سینما

سینماپرس: اولین سینمای عربستان در ریاض راه اندازی می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، فیصل بالتیور پیشگام صنعت فیلم عربستان سعودی، اولین سینمای این کشور را در ریاض راه‌اندازی می‌کند. از زمانی که عربستان ممنوعیت ۳۵ ساله سینما را در اواخر سال ۲۰۱۷ لغو کرد، این امر نقطه عطفی در مسیر سینمایی این کشور محسوب می‌شود.

این سالن سینمای مدرن با ۸۰ صندلی به نام «سینه هاوس» قرار است اواخر همین ماه در پایتخت عربستان افتتاح شود. برای افتتاحیه این سالن فیلم نمادین مستندی با عنوان «توسعه شهر ریاض» محصول سال ۱۹۷۵ توسط عبدالله المحیسن انتخاب شده است. پیش از این که سینما در عربستان سعودی ممنوع شود، المحیسن در زمینه سازی برای صنعت فیلم سعودی نقشی اساسی داشت و در آثارش به مسایل اجتماعی و بشردوستانه می‌پرداخت.

عناوین بعدی که قرار است در این سینمای هنری به نمایش درآید شامل «جوکر ۲» ساخته تاد فیلیپس، «من، جلاد» ساخته کارگردان برجسته کره‌ای ریو سونگ وان، «برگ‌های افتاده» آکی کائوریسماکی، فیلم یمنی «سرباران» ساخته عمرو جمال، «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر و «برادران لیلا» سعید روستایی می‌شود.

«سینه هاوس» قرار است میزبان ترکیبی از فیلم‌های هنری مدرن پس از نمایش در جشنواره‌ها و همچنین آثار کلاسیکی باشد که تاثیر به‌سزایی در تاریخ سینما داشته‌اند. سمینارها، نشست‌های دوره‌ای بررسی فیلم و میزگردهایی با کارگردانان برجسته بین‌المللی هم از برنامه های این مجموعه است که دارای ۳ سالن نمایش مجلل با مجموع ۸۰ صندلی است و فیلم‌ها با پروژکتورهای لیزری ۴K و سیستم صوتی Atmos ۷.۱ نمایش داده می شوند.

بر اساس گزارش اداره کل مقررات رسانه‌ای عربستان سعودی، این کشور در فاصله آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۲۴ برابر ۹۸۶ میلیون دلار درآمد از سینماهایش داشته و بیش از ۶۱ میلیون بلیت فروخته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.