سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

از خواندن «گلستان» غافل نشوید/ گلستان «سبک زندگی» است

سعدی شیرازی؛ شاعر

سینماپرس: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شاهنامه مسائل معنوی، حماسی و اخلاقی را به زبان فارسی در قالب شعر بیان می‌کند.

به گزارش سینماپرس، غلامعلی حداد عادل روز سه شنبه در پیام ویدئویی در آیین پایانی ششمین جشنواره ملی فردوسی خطاب به دانش‌آموزان اظهار داشت: زبان فارسی را نباید در عرض بقیه درس‌ها و شبیه و همتراز بقیه درس‌ها بدانید. زبان فارسی بالاتر و برتر از سایر دروس است. شما هر شغلی در آینده داشته باشید به زبان فارسی احتیاج دارید.

وی افزود: زبان فارسی یک مهارت مهم است که هم شما را با مردم همزمان خود و هم با نیاکان خودتان و همه فارسی‌زبانان دنیا پیوند می‌زند، زبان فارسی رشته پیوند شما با چنین جهانی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: شما باید با شاهکارهای ادبی فارسی آشنا شوید. در گذشته تاکید بر شاهنامه بود و هنوز هم چنین است. شاهنامه یکی از کتاب‌های مهم حماسی جهان است، باعث افتخار ماست که ما زبانی داریم که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش یک حکیم به زیبایی توانسته است مسائل معنوی و حماسی و اخلاقی را به این زبان در قالب شعر بیان کند و همچنان نیز حفظ شده است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: در این دوره علاوه بر شاهنامه، کتاب گلستان نیز در مدارس مورد توجه قرار گرفته و از دانش‌آموزان خواسته شده که گلستان‌خوانی کنند. این تصمیم درستی است. همه استادان فارسی زبان در طول چند قرن گذشته سر سفر سعدی نشسته بودند و تصور من از گلستان سعدی این است که به منزله شیر مادر برای کودکان است. کسی که می‌خواهد استخوان‌بندی زبان فارسی در ذهن او محکم شود، حتما باید گلستان خوانده باشد. از خواندن گلستان غافل نشوید. گلستان سبک زندگی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.