سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲

نشست خبری «هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» برگزار شد؛

ملتجی: اعتقاد داریم خروجی‌های این المپیاد آینده فیلمسازی ما هستند

هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

سینماپرس: نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با حضور وحید ملتجی مدیر المپیاد، میثم بکتاشیان معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، مسعود احمدیان معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از اهالی رسانه با اجرای مصطفی محمودی ۲۰ شهریور ماه در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری و رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با حضور جمعی از اهالی رسانه در سالن کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مصطفی محمودی روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی ضمن دعوت از وحید ملتجی مدیر هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی برای صحبت درباره این رویداد از تلاش المپیاد فیلمسازی برای فعالیت مستقل و حرفه‌ای خبر داد.

ملتجی مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان از برگزاری این جشنواره در اصفهان به همت بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد اعتبار بخشی و اعتلای جایگاه المپیاد فیلمسازی نوجوانان، این دوره از المپیاد که به تعبیری مولود جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان محسوب می‌شود امسال در بازه زمانی متفاوت از جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

وی افزود: این تصمیم با روحیات نوجوان هم همخوانی دارد چون نوجوان تمایل ندارد هویت خود را کنار کودک تعریف کند و بهتر است تدبیر شود که آیا کنار هم قرار دادن سینمای کودک و نوجوان درست است؟ و خوب است پاسخ این سوال در جلسات دیگری بررسی شود.

ملتجی با اشاره به این که زمان برگزاری المپیاد تغییر کرده و قبل از جشنواره اصفهان برگزار می‌شود، عنوان کرد: به همین واسطه آثار برگزیده این دوره از المپیاد در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان نمایش داده می‌شود.

وی ضمن معرفی فاطمه میرمحمد صادقی، زهرا مصطفوی، اخوان، احسان صدیقی، نادره ترکمانی و داریوش یاری به عنوان هیئت انتخاب گفت: بیش از ۱۰۰۰ اثر در ۲ قالب ایده و فیلم توسط هیئت انتخاب بررسی شده و ۳۰ نفر از نوجوانان در سه حوزه آموزش دیده و در قالب ۶ گروه با هم مرتبط شده اند و در فرصت چهار روزه جشنواره با مربی‌ها برای تولید اثر اقدام می‌کنند.

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ضمن تاکید بر این که در این دوره آثار با دقت نظر بیشتری انتخاب شده اند، گفت: در این دوره نوجوانانی که در حوزه فیلمسازی زمینه و استعداد و آشنایی با سینما داشته اند، انتخاب شده اند و این متفاوت از رویکرد سال گذشته است که همه علاقه مندان حضور داشتند. تلاش کردیم با دقت بیشتری برخورد کنیم چرا که متصور هستیم خروجی‌های المپیاد فیلمسازی آینده سینمای ایران هستند پس باید کسانی را انتخاب کنیم که سرمایه‌های سینما هستند.

وی در ادامه گفت: ۳۰ نفر از ۱۴ استان انتخاب شده اند که شامل ۱۴ پسر و ۱۶ دختر هستند که توسط علی شاه محمدی مدرس دانشگاه و فیلمنامه نویس دوره فیلمنامه، وحید گلستان کارگردان و تهیه کننده و دبیر جشنواره فیلم رشد دوره آموزش کارگردانی و مجید دهقان آموزش تصویربرداری را در کلاس‌های مجازی دیده‌اند. این بچه‌ها فیلمنامه خود را آماده کرده اند و با گذراندن این دوره‌ها آماده شروع مرحله نهایی زیر نظر مربیان هستند.

وی در ادامه مربیان را معرفی کرد و گفت: مربیان امسال و این دوره مریم بحرالعلومی، لیلی عاج، زیور حجتی، مرتضی علی عباس میرزایی، محمد حمزه‌ای و مهدی خرمیان هستند. این افراد به عنوان مربی در این بخش کمک می‌کنند که ۴ نفر از آنها سال قبل نیز تجربه این آموزش را داشتند. مربیان در قالب جلسه هم اندیشی با یکدیگر هماهنگ شده اند و برای آغاز این فرآیند بسیار هیجان زده و پرانگیزه هستند.

مدیر هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، ادامه داد: رسالت ما اعلام رتبه‌های برتر نیست. ما علاقه داریم بچه‌ها در فضای تنفسی حرفه‌ای سینما زیست کنند و یک زیست حرفه‌ای سینمایی داشته باشند. از این رو دنبال اول یا دوم یا سوم اعلام کردن آنها نیستیم. مراقب حساسیت‌های این مقطع سنی هستیم و باید بگویم از همه ۳۰ نفر برگزیده تقدیر می‌شود و مدال دریافت می‌کنند. مدال همه ۳۰ نفر هم یک رنگ است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر روند تعامل با برگزیدگان دوره‌های قبل عنوان کرد: سال گذشته که با این رویکرد به المپیاد وارد شدیم، متوجه شدیم هیچ گزارش و دیتایی از خروجی‌های دوره گذشته وجود ندارد و به محض آغاز فعالیت تلاش کردیم که این افراد شناخته شوند اما اساساً بنیاد سینمایی فارابی برای امتداد همکاری برنامه‌ای نداشته است و از سال گذشته این امتداد، مسئله ما بود. جمع بندی ما این است که رویداد در این رابطه وظیفه‌ای ندارد و معمولاً جشنواره‌ها هنرمندان را شناسایی کرده و به نهادها معرفی می‌کنند و رویدادهای مشابه در دنیا هم دوره‌هایی برگزار می‌کنند اما رسالتی برای امتداد همکاری ندارند.

وی افزود: البته بنیاد سینمایی فارابی با انجمن سینمای جوانان تفاهم نامه همکاری دارد و برگزیدگان و این ۳۰ نفر می‌توانند در انجمن سینمای جوانان شهر خود فعالیت‌های هنری را دنبال کنند. همچنین امیدواریم به سمت شکل گیری انجمن سینمای نوجوانان حرکت کنیم.

ملتجی در جواب سوالی مبنی بر استفاده از ظرفیت دانش آموزان در این رویداد، گفت: در برنامه ریزی های قبلی استفاده از ظرفیت دانش آموزان را در دستور کار داشتیم اما با توجه به اتفاقات امسال و درگذشت رئیس جمهور برخی موارد متوقف شد. با صدا و سیما و شسبکه امید، انجمن سینمای کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، آموزش و پرورش، سازمان تعلیم و تربیت و سکوی شاد جلسه و همکاری داشتیم و این دستگاه‌ها به عنوان دستگاه معین با المپیاد همکاری دارند که این همکاری قابلیت گسترش دارد.

وی در پایان یادآور شد: المپیاد فیلمسازی باید در کنار المپیادهای برجسته قرار گرفته و جایگاه و اعتبار قابل توجهی پیدا کند که این مسیر با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و آقای زین العابدین طی خواهد شد.

پس از پایان نشست خبری با حضور اهالی رسانه و در محوطه بنیاد سینمایی فارابی از پوستر این رویداد هنری رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.