شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰

برای حضور در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵؛

«عتیقه» نماینده گرجستان شد

فیلم سینمایی «آنتیک»

سینماپرس: فیلم سینمایی «آنتیک» یا «عتیقه» ساخته روسودان گلورجیدزه نماینده گرجستان در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نودوهفتم شد.

به گزارش سینماپرس، گرجستان «آنتیک» یا «عتیقه» ساخته روسودان گلورجیدزه را ۲ هفته پس از آن به اسکار فرستاد که این فیلم با یک نبرد غیرمنتظره قانونی در جشنواره فیلم ونیز روبه رو شد و یک دستور اضطراری از طرف تهیه کنندگان روسی و کرواسی موجب تعلیق موقت نمایش فیلم در ونیز شد. این درام از اخراج غیرقانونی واقعی هزاران شهروند گرجستان از روسیه در سال ۲۰۰۶ الهام گرفته است. این اخراج ها بخشی از مناقشه جاسوسی گرجستان و روسیه در همان سال بود که با دستگیری تعدادی از افسران نظامی روسی توسط گرجستان به اتهام جاسوسی و تروریسم آغاز شد.

نمایش برنامه ریزی شده «آنتیک» به دلیل حکم مرموزی متوقف شد که از سوی تهیه کنندگان روسی و کرواسی درباره حق انتشار فیلمنامه مطرح شده بود، اما این ادعاها توسط تهیه کنندگان گرجی فیلم مبنی بر اینکه جلوگیری از نمایش فیلم انگیزه سیاسی دارد، مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت وکیل گرجستان توانست در آخرین ساعت‌های جشنواره ونیز حکم را لغو کند و فیلم اجازه نمایش جهانی در ۶ سپتامبر را به دست آورد.

این فیلم در نهایت در بخش رقابت ونیز جایزه ویژه هیئت داوران را برد و اکنون قرار است در جشنواره سن‌سباستین به نمایش درآید.

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد. فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر و اسامی نامزدها ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می شود. آخرین مهلت ارسال برای رقابت در بخش فیلم‌های بلند بین‌المللی ۲ اکتبر (۱۱ مهر) است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.