یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸

تبدیل «طوبی» به یک سریال موفق تلویزیونی؛

پوشش ضعف فیلمنامه با برخورداری از کارگردانی قوی و استفاده از عوامل پشت صحنه و بازیگران کاربلد سینما و تلویزیون

سریال «طوبی»

سینماپرس: «طوبی» را می‌توان از جمله سریال‌های تلویزیونی موفقی قلمداد نمود که به غیر از مخاطب شناسی تلویزیونی، با برندینگ سینمایی نیز همراه است. حضور عواملی رو به روی دوربین و پشت صحنه که چندین سیمرغ بلورین روی دوش دارند و برای ارائه اثری درخور توجه به تلویزیون آمده‌اند.

«طوبی»؛ سریال این روزهای شبکه یک که به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی سید حامد حسینی روی آنتن شبکه یک تلویزیون رفته است، به گواه آمار سریال پرمخاطب این روزهای تلویزیون است. سریالی که با اقتباس از کتاب «اربعین طوبی» ساخته شده است و تحلیل این سریال را باید با ذکر چند نکته همراه کرد. کارگردانی سعید سلطانی، تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی که دو سیمرغ بلورین روی دوش دارد، حضور شبنم قربانی به عنوان قهرمان زن، فیلم‌برداری علیرضا زرین دست که پس از سال‌ها به تلویزیون بازگشته است، حضور محمد اصفهانی و ستار اورکی در گروه موسیقی و نکاتی دیگر که نشان می‌دهد با سریالی مواجهیم که به غیر از مخاطب شناسی تلویزیونی، با برندینگ سینمایی نیز همراه است. حضور عواملی رو به روی دوربین و پشت صحنه که چندین سیمرغ بلورین روی دوش دارند و برای ارائه اثری درخور توجه به تلویزیون آمده‌اند.

نگاهی به عوامل سریال
نام سعید سلطانی در تلویزیون با «پس از باران» و «ستایش» گره خورده است. آثاری که اثرگذاری آنها در تلویزیون و بر مخاطب تلویزیون قابل انکار نیست و حرف زدن مجدد درباره آنها توضیح واضحات است. سلطانی این بار با «طوبی» به تلویزیون بازگشته است و از حضور نابازیگران و یا بازیگرانی که کمتر چهره هستند، در کنار بازیگران مطرح استفاده کرده است.

زهرا سزاوار و شیما جعفرزاده در سریال خواهران طوبی هستند و در کنار شبنم قربانی قرار گرفته‌اند. بازیگری که با «مجنون» موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد و اگرچه شاید سن و سال او با نقش طوبی هم‌خوانی نداشته باشد، اما کامنت‌های مخاطبان در صفحه رسمی سریال حاکی از پذیرش نقش او است. از سوی دیگر می‌توان به بازگشت دوباره امین زندگانی به تلویزیون پس از دو سال اشاره کرد. چهره‌ای که با این سریال بازگشتی موفقیت‌آمیز با این سریال به عرصه تلویزیون داشت. رامین راستاد، فریبا متخصص، پرویز فلاحی‌پور، سودابه بیضایی و... و.

دیگر چهره‌های این سریال هستند و مریم موسویان، محمدرضا هلال زاده و اعظم کبودیان چهره‌های کمتر شناخته‌ای هستند که نقش‌های تاثیرگذار را در «طوبی» ایفا کرده‌اند. باید اضافه کرد که نویسنده کار سیدحسین امیرجهانی نیز نام شناخته‌شده‌ای برای مخاطبان تلویزیون است و «نجلا» مهم‌ترین اثر اوست.

سیمرغ‌ها روی شانه‌ طوبی
مدیر فیلم‌برداری سریال «طوبی» علیرضا زرین‌دست است. نامی که نیازی به معرفی ندارد و پس از سریال «در چشم باد» دوباره پس از سال‌ها به تلویزیون بازگشته است. زرین دست برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره فجر است. پری، سرو زیر آب و سینما متروپل فیلم‌هایی بودند که سیمرغ را روی شانه‌ها استاد فیلم‌برداری سینمای ایران نشاندند. از سوی دیگر سید حامد حسینی تهیه کننده سریال نیز دارنده دو سیمرغ بلورین برای فیلم‌های سینما متروپل و سرو زیر آب است. در میان بازیگران شبنم قربانی، نقش اول سریال دارنده سیمرغ است. مهدی حسینی‌وند، تدوین‌گر و ستار اورکی آهنگساز سریال طوبی را نیز باید به لیست سیمرغ‌داران اضافه کرد و البته در نهایت محسن روزبهانی که یازده سیمرغ جلوه‌های ویژه در کارنامه کاری‌اش دارد و از این حیث رکورددار است. مصداق‌هایی که نشان می‌دهد «طوبی» با عواملی حرفه‌ای به تلویزیون آمد و حالا به میانه راه رسیده است.
بدون ایراد؟ هرگز!
آیا حضور چهره‌های مطرح باعث ایجاد اثری بی‌عیب و نقص در مدیوم تلویزیون شده است؟ هرگز! هیچ اثری بدون نقص نبوده و نیست و «طوبی» هم از این قاعده مستثنا نیست. ضعف روند پیش‌برنده داستان در پنج قسمت اول، شمایل تکراری رامین راستاد در نقش منفی، عدم پذیرش برخی نقش‌ها توسط مخاطب، سوتی‌های تصویری و ... همگی ایرادهای این سریال‌اند و باید به آنها توجه کرد اما نکته مهم طوبی اثرگذاری آن است. مساله‌ای که در میان چند سریال اخیر تلویزیون وجود نداشت و به همین دلیل کمکی به روند پرمخاطب شدن سریال نکرد. آمار نشان می‌دهد که این سریال موفق شده مردم را با خود همراه کند. نشانه‌های این اثرگذاری چیست؟ قطعه محمد اصفهانی، خواننده تیتراژ سریال طوبی که ساخت موسیقی آن بر عهده ستار اورکی است و ترانه‌اش را اهورا ایمان سروده است و آمار بالای بازدید در سایت‌های تخصصی موسیقی دارد، کامنت‌های مثبت مردم در فضای مجازی و رسانه‌ها که گاهی کار به دعوا بر سر شخصیت‌های سریال (طوبی و آنیه) می‌رسد، آمار رسمی تلویزیون و شبکه یک که این سریال را پرمخاطب معرفی می‌کند و البته آمار و عکس‌هایی که نشان می‌دهد این سریال در یک هفته اخیر در صدر جدول جستجوی ویکی‌پدیای فارسی بوده است. از همه مهم‌تر؛ شبنم قربانی، که حالا مردم او را با نام «طوبی» می‌شناسند. طوبایی که نقش اول این روزهای تلویزیون است.

*یگانه عصاری

نظرات

  • سپیده ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۱۶:۴۹
    0 0
    چطور میگید فیلمنامه ضعیف و قصه بد بوده اما سریال موفق و اثرگذار شده؟؟ شوخی نکنید! سیمرغ که سهله، کارگردان و بقیه عوامل اسکار هم داشته باشن نمیتونن از یک فیلمنامه ضعیف، فیلم خوبی بسازن!
  • Saeid ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۰۱:۲۴
    0 0
    واقعا سریال جذابی است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.