سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

رییس سازمان سینمایی:

«سینما» است که می‌تواند «نگاه‌های جنگ‌طلبانه» را از فضای جوامع و در قدرت ها به «نگاه برادرانه» و توسعه از «مسیر صلح» اصلاح نماید

چهارمین هفته فیلم چین؛ محمد خزاعی

سینماپرس: محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی در آیین آغازین چهارمین هفته فیلم چین با تاکید بر اثر گذاری سینما به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای تبادل فرهنگی میان کشورها نقش هنرمندان و سینماگران را در بیان حقایق و پشت پرده‌های جنگ، دشمنی و ظلم، و به تصویر کشیدن ارزش‌های والای فرهنگی و انسانی نظیر اخلاق از طریق سینما که می‌تواند موجب افزایش آگاهی و انتقال مفاهیم به مخاطبان شود، بسیار حساس و ضروری توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در سخنانش گفت: این رویداد که با همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین برگزار می شود اهمیت بسزایی در گسترش ارتباطات فرهنگی، هنری و سینمایی و همچنین تعمیق تعاملات سینمایی دو کشور دارد.

دیپلماسی هنری و سینمایی یکی از موثرترین ابزارهای تبادل فرهنگی میان کشورهاست و خوشحالیم که در این دوره فرصت برگزاری هفته‌های فیلم متعددی از کشورهای مختلف در ایران و هفته‌های فیلم ایران در سایر کشورها فراهم شد.

رییس سازمان سینمایی کشور افزود: سینما به دلیل گستره ارتباط با حواس انسانی، و به دلیل ظرفیت های دراماتیک، موجب ارتباط عمیق مخاطبان با اثر و نظرگاه آن می شود. از این رو بهره‌مندی از هنر سینما ابزار کارآمدی در نزدیک کردن افکار، عقاید، عواطف و نزدیک شدن قلب ها از منظر انسانی می‌شود.

نقش هنرمند در قبال جامعه خود و در قبال جامعه جهانی با این نگاه جایگاهی رفیع و مهم است. بیان حقایق و پشت پرده‌های جنگ، دشمنی و ظلم، و به تصویر کشیدن ارزش های والای فرهنگی و انسانی نظیر اخلاق از طریق سینما می تواند موجب افزایش آگاهی و انتقال مفاهیم به مخاطبان شود. سینما است که می تواند نگاه‌های جنگ طلبانه را از فضای جوامع و در قدرت ها، به نگاه برادرانه و توسعه از مسیر صلح اصلاح نماید.

از طرفی سینما به عنوان یک اثر خلاق هنری محصولی تحریم ناپذیر است و به همین علت علیرغم فشارها و محدودیت‌های متعددی که در سالهای اخیر علیه کشور عزیزمان اعمال شده، سینمای ایران، همچنان با بالندگی و شکوه، در محافل جهانی، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و سینمایی بین‌المللی درخشان ظاهر می شود؛ و جا دارد از همه فیلمسازان داخلی برای تلاش‌های هنرمندانه شان تقدیر و تشکر نمایم.

محمد خزاعی خاطر نشان ساخت: در این دوره اولویت های اصلی ارتباطات بین‌الملل سینمای ایران با کشورهای هم کیش، هم آئین، هم زبان و همسو تعریف شد و این اولویت بندی موجب تقویت ارتباطات سینمایی ایران با کشورهای همسایه نیز شد.

روابط فرهنگی، هنری و سینمایی ایران و چین نیز در این دوره توسعه یافت که به عنوان نمونه به برگزاری رویدادهای سینمای ایران در چین و حضور فیلم‌های سینمای ایران در جشنواره‌های معتبر این کشور یاد کرد.

البته برخی از برنامه‌ها و درخواست‌های ما از کشور چین علی‌الخصوص در حوزه اقتصاد سینما محقق نشد. با توجه به ظرفیت بسیار خوب سینماهای چین، اگر این همکاری بهتر شکل می‌گرفت تأثیرات آن در اقتصاد سینمای ایران قابل مشاهده بود. امیدوارم با پیگیری ها و تحقق همکاری ها، به زودی شاهد اکران فیلم‌های سینمای ایران در سینماهای کشور چین باشیم.

گفتنی است: بر اساس برنامه ریزی معاونت بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، فیلمهای «نبرد در دریاچه چانگجین» ساخته «چن کایگه، چشم انداز زیبا» به کارگردانی میو ون، «کوهستان ابری» به کارگردانی لی جون، «صخره نوردان» ساخته ژانگ ییمو و پویانمایی «خرس های بونی: بازگشت به زمین» در چهارمین هفته چین از دوم تا ششم مهرماه در موزه سینما نمایش داده می شود و تماشای فیلمها برای عموم علاقمندان آزاد است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.